Moddad R1-05 toppfart?!?

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05? i originalutförande så gör dom 290+ i verklig fart men då har jag inte i huvet hur mycket varvräknaren står på eftersom jag har tappat bort alla bikes tester med R1 :huvet
Hursom helst så är denna utrustad med pc3,sebring slipon,kattersättare,bmc filter och quickshift.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Swedie skrev:
2221897 stoppa på en cykeldator, eller be en länsman använda radar på dig? :D

Ger en cykeldator alltid korrekt resultat (förutsatt att den är rätt kalibrerad då)?

I så fall är inte min originalmätare mycket att lita på, men det var väl iofs. inget nytt :D
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ligg och kör på 6900 v/m jämte en bil som du vet har en ganska ärlig hastighetsmätare. Sen gångrar du bara hastigheten med två. :tungan
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
R-1000 skrev:
Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05...
Om varvräknaren stämmer, däckomkretsen är original, ingen slirning vare sig i koppling eller däck-väg bör det gå i ca 313 km/h.
Vill du veta någorlunda säkert bör du nog använda en gps med kvarstående maxvärde.
 

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Hej!

Räkna på utväxlingen i växellådan och drevningen, sen mäter du rullomkretsen på däcket. Jag kan inte formeln i huvet men det finns säkert någon här som kan förklara närmare.

mvh Micke.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
FZ1 skrev:
2222026 Om varvräknaren stämmer, däckomkretsen är original, ingen slirning vare sig i koppling eller däck-väg bör det gå i ca 313 km/h.
Vill du veta någorlunda säkert bör du nog använda en gps med kvarstående maxvärde.
Tack för det, hur räknade du ut det om man får fråga?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Full sula förbi en radarkontroll/kamera så har du nog rätta hastigheten. :rolleyes:

Nej men.. Låna en gps som stämmer hyffsat bra. Eller mät upp en sträcka som man kör på tid.

Hur man räknar ut vettefan men. :p
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
H3dlund skrev:
2223112 Full sula förbi en radarkontroll/kamera så har du nog rätta hastigheten. :rolleyes:

Nej men.. Låna en gps som stämmer hyffsat bra. Eller mät upp en sträcka som man kör på tid.

Hur man räknar ut vettefan men. :p

medelhastigheten
v=sträcka/tiden
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
R-1000 skrev:
2221891 Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05? i originalutförande så gör dom 290+ i verklig fart men då har jag inte i huvet hur mycket varvräknaren står på eftersom jag har tappat bort alla bikes tester med R1 :huvet
Hursom helst så är denna utrustad med pc3,sebring slipon,kattersättare,bmc filter och quickshift.

låt oss anta att hastighetsmätaren stämmer vid 100km/t
kör du i 100km/t och den varvar 4000 varv har du 200km/t vid 8000 varv och 300 vid 12000 varv. denna linjen är konstant.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kungen skrev:
2223130 låt oss anta att hastighetsmätaren stämmer vid 100km/t
kör du i 100km/t och den varvar 4000 varv har du 200km/t vid 8000 varv och 300 vid 12000 varv. denna linjen är konstant.

vid 100km/h i bänken visade min 108

varvstopp på 4an 240km/h på mätaren och 220km/h i bänken

Alla visar ju fel också, jag har exel dokument där man får fylla i siffror på lådan och drevning m.m. sedan kan man titta på såna värden du letar efter:)

Tror det finns på sh om du leta lite men då måste du ha värden på lådan också :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kungen skrev:
2223130 låt oss anta att hastighetsmätaren stämmer vid 100km/t
kör du i 100km/t och den varvar 4000 varv har du 200km/t vid 8000 varv och 300 vid 12000 varv. denna linjen är konstant.

En hastighetsmätare, men även varvräknaren, visar mer eller mindre fel. Felet behöver inte heller vara procentuellt. Det kan lika väl vara progresivt/logaritmiskt. Viket gör att felet blir större och större ju fortare det går.

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Mr Helmut skrev:
2223139 vid 100km/h i bänken visade min 108

varvstopp på 4an 240km/h på mätaren och 220km/h i bänken

Alla visar ju fel också, jag har exel dokument där man får fylla i siffror på lådan och drevning m.m. sedan kan man titta på såna värden du letar efter:)

Tror det finns på sh om du leta lite men då måste du ha värden på lådan också :tummenupp

informationen om lådan finns på Yamahas Hemsida

Mats757 skrev:
2223158 En hastighetsmätare, men även varvräknaren, visar mer eller mindre fel. Felet behöver inte heller vara procentuellt. Det kan lika väl vara progresivt/logaritmiskt. Viket gör att felet blir större och större ju fortare det går.

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.

slirar vet jag inte men det expanderar. kanske det du menade. annars har du helt rätt skall man få exakt hastighet är det GPS som gäller
 

Andersson1988

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
Ducati Monster 620ie (25kw)
mät upp en sträck och mät sedan tiden på hur långt tid det tar att köra denna när du kör i topphastigheten.

Sen e det bara att ta sträckan/tiden=Hastigheten
M/s=M/s
Inte alls så svårt. :tomten
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Mats757 skrev:
2223158

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.

Gör det ? Mot vägbanan?

/Urban
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mats757 skrev:
2223158 En hastighetsmätare, men även varvräknaren, visar mer eller mindre fel. Felet behöver inte heller vara procentuellt. Det kan lika väl vara progresivt/logaritmiskt. Viket gör att felet blir större och större ju fortare det går.

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.

slirar ? du menar inte ändrar storlek?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top