modda min gamla 500

tpak86

Tågstation
Gick med
3 May 2006
Ort
Utanför Gävle
Hoj
Kawasaki Z 500 -81 och Volvo 142 -74
Ska du kapa i bakramen måste du regbesikta om hojen. Tror man måste gå via SFRO för att se att allt är bra gjort. Endera gör att sjukt bra och hoppas besiktningskillarna inte ser det eller skit i det. Eller besikta om med det kostar i förhållande rätt mycket vill jag minnas.
Annars är det inga problem med Classica-försäkringen. Alla förändringar man kan göra utan att regbesikta om får du göra. Basiclly alla större saker; andra hjul, moddar i chassi (sving, ram mm). Hur det är med fjädring vet jag inte. Motormässigt är det väl max 10% effektökning eller nåt sånt som är ok, fast där är jag osäker.

Oj, ok... då tänker jag inte kapa nåt!!! Möjligtvis att jag flyttar in baklyset under bakkåpan lite, men där har jag inte bestämt mig riktigt och blir det av så blir det inget avancerat!! Ska troligtvis inte göra något motormässigt, är nöjd som det är, det enda är i sådana fall ett annat avgassystem.

Har för mig att det inte är ok att byta fjädring, det är iallafall inte godkänd att höja eller sänka hojen. Däremot måste det väl vara ok att byta till rekommenderad modell (i mitt fall öhlinare KA143:yoparty) om man anser att orginaldämparna är så pass slitna..
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Började min karriär på farsans gamla Z750.
När jag köpte egen hoj spånade farsan på att bygga caféracer av den.
Gjorde en snabbskiss åt honom då som såg ut så här:
 

Bifogat

  • cafékawan.jpg
    cafékawan.jpg
    136.3 KB · Visningar: 95

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Bra att du bestämde dig för clipon! Angående regbes. Om man kortar bakramen brukar man väl inte behöva besikta om? Jag behövde då inte det iaf!
 

tpak86

Tågstation
Gick med
3 May 2006
Ort
Utanför Gävle
Hoj
Kawasaki Z 500 -81 och Volvo 142 -74
Dags för en uppdatering!!!!!

:huvet ojoj vad längesedan det avr jag skrev i denna tråd...

Vad har hänt sen dess!??

*Angående styret så blir det dragbar. Blir för krångligt med clip-on...Har beställt: https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=44-7082

* Har haft problem med en bränsleslang som jag måste byta.. Och min bensinkran verkar vara väldigt lustig..

Den har tre lägen, On, Pri, Res. När den sätts i läge On (som jag alltid kör på) kommer ingen bensin ur nåt av "hålen". I läge Res likadant. men i läge Pri som jag alltid har haft på när jag parkerat då forsar bensinen ut ur det nedre hålet... Jag har också haft problem med att motorcykeln släpper ut en mängd bensin rakt ut. Ungefår som om det skulle vara en behållare som fylls och sedan töms när den blivit för full.. Är det läge att byta kran kanske!? Eller ska jag ställa den på Res när jag parkerar..:va konstigt..

*Blir nog inga miniblinkers denna säsongen.. är lite dubbel till det oxå.. vill ju gärna synas bra i trafiken..

Fick en 2:a för framgaffeln på besiktning, måste hälla i lite mer olja bara...:huvet

Har ganska stora planer på att ge motorn en yttre behandling!!! Blir till o köra ett varv med hot paint !!! Även avgasröret ska få lite färg, eftersom jag tappat märket. Fudnerar på att korta av det något!!!
Skulle gärna vilja renovera motorn invändigt också, men saknar tyvärr kunskap för detta... :confused:
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
:huvet ojoj vad längesedan det avr jag skrev i denna tråd...

Vad har hänt sen dess!??

*Angående styret så blir det dragbar. Blir för krångligt med clip-on...Har beställt: https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=44-7082

* Har haft problem med en bränsleslang som jag måste byta.. Och min bensinkran verkar vara väldigt lustig..

Den har tre lägen, On, Pri, Res. När den sätts i läge On (som jag alltid kör på) kommer ingen bensin ur nåt av "hålen". I läge Res likadant. men i läge Pri som jag alltid har haft på när jag parkerat då forsar bensinen ut ur det nedre hålet... Jag har också haft problem med att motorcykeln släpper ut en mängd bensin rakt ut. Ungefår som om det skulle vara en behållare som fylls och sedan töms när den blivit för full.. Är det läge att byta kran kanske!? Eller ska jag ställa den på Res när jag parkerar..:va konstigt..

*Blir nog inga miniblinkers denna säsongen.. är lite dubbel till det oxå.. vill ju gärna synas bra i trafiken..

Fick en 2:a för framgaffeln på besiktning, måste hälla i lite mer olja bara...:huvet

Har ganska stora planer på att ge motorn en yttre behandling!!! Blir till o köra ett varv med hot paint !!! Även avgasröret ska få lite färg, eftersom jag tappat märket. Fudnerar på att korta av det något!!!
Skulle gärna vilja renovera motorn invändigt också, men saknar tyvärr kunskap för detta... :confused:

Angående soppakranen, du har väl en vakumkran? I så fall ska det inte rinna bensin ur kranen med motorn avstängd. Vakumet öppnar bensinkranen i alla lägen utom PRI, som alltid är öppet, det läget använder man BARA då den har stått ett längre tag eller då man har tömt förgasarna av en eller annan anledning. Så fort maskinen är igång så ska den vridas om till nåt av dom andra lägena. Lämnar du kranen i PRI-läge så riskerar du att få vevhuset fyllt med bensin, inte så skojigt!
 

tpak86

Tågstation
Gick med
3 May 2006
Ort
Utanför Gävle
Hoj
Kawasaki Z 500 -81 och Volvo 142 -74
Angående soppakranen, du har väl en vakumkran? I så fall ska det inte rinna bensin ur kranen med motorn avstängd. Vakumet öppnar bensinkranen i alla lägen utom PRI, som alltid är öppet, det läget använder man BARA då den har stått ett längre tag eller då man har tömt förgasarna av en eller annan anledning. Så fort maskinen är igång så ska den vridas om till nåt av dom andra lägena. Lämnar du kranen i PRI-läge så riskerar du att få vevhuset fyllt med bensin, inte så skojigt!


Ok, jo det är väl högst sannolikt att jag har det!!!

Då behöver jag med andra ord inte bry mig om bensinkranen, utan alltid ha den i On läge!??

Angående bensinslangen, på touringbutiken finns följande mått:5x8, 6x10, 6x11, 7,5x12,5. Är det första diametern? När jag mäter på kranen (där slangen träs på är det nedre uttaget (=On) 8 mm och det övre (=res) 6 mm. Vilket betyder att jag då ska ha 3dm 6x10 slang och 3dm 7,5x12,5 slang.. Eller har jag tänkt fel!?
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Ha kranen i on-läge du! Angående dimensionen på slangarna så är det väl enklast att gå till en bensinmack och köpa lämplig dimension kanske?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top