Missljud

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.

Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.

Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.

Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning? Något som skadats?
Hojen har insprut, (så att inga missförstånd uppstår.)
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.

Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är väl garanti kvar? Lämna in skiten då bara!


Edit: Vafan, en Sandbybo. Där kommer ju jag ifrån :hej
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Är väl garanti kvar? Lämna in skiten då bara!

Är andra ägare, då gäller ingen garanti längre, såvida jag inte har fel?
Första ägaren klotade, sedan köpte jag den av handlare som tog över den i vändan med försäkringar löstes ut. Handlaren piffade sedan upp den. Gäller garantin endå? 600 mil på mätaren förresten.

Coolt med en till Sandbybo förresten :)
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
jag köpte min av en privat person en 07a som är köpt på bike här i thn... jag har garanti till 2012, men det är bara om jag gör servicen på bike. Titta upp detta tycker jag! Inget jag har hört, hur långt har den gått?
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
jag köpte min av en privat person en 07a som är köpt på bike här i thn... jag har garanti till 2012, men det är bara om jag gör servicen på bike. Titta upp detta tycker jag! Inget jag har hört, hur långt har den gått?

Har gått strax över 600mil.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Garantin följer cykeln inte ägaren.
Såvida den är servad som den ska.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Garantin följer cykeln inte ägaren.
Såvida den är servad som den ska.

Har ej fått några kvitton på när första ägaren köpte hojen. Vad krävs för att jag ska få utnyttja garantin? Som sagt tidigare, hojen har varit omkull, gäller garantin endå? Vad gäller angående skador som uppkom när den gick omkull som varit "dolda" fram tills nu?

När jag köpte hojen beskrevs den som i nyskick av handlaren. Fick knappt titta på den alls i deras verkstad utan hänvisades till demohojjen av samma årsmodell. Kan jag kräva att de åtgärdar felet eftersom det fanns där sedan tidigare?
 
Last edited:

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GS 850 -81
Har ej fått några kvitton på när första ägaren köpte hojen. Vad krävs för att jag ska få utnyttja garantin? Som sagt tidigare, hojen har varit omkull, gäller garantin endå? Vad gäller angående skador som uppkom när den gick omkull som varit "dolda" fram tills nu?

När jag köpte hojen beskrevs den som i nyskick av handlaren. Fick knappt titta på en alls i deras verkstad utan hänvisades till demohojjen av samma årsmodell. Kan jag kräva att de åtgärdar felet eftersom det fanns där sedan tidigare?

Prata med konsumentvägledaren i din kommun. Det brukar lösa sig då.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Har ej fått några kvitton på när första ägaren köpte hojen. Vad krävs för att jag ska få utnyttja garantin? Som sagt tidigare, hojen har varit omkull, gäller garantin endå? Vad gäller angående skador som uppkom när den gick omkull som varit "dolda" fram tills nu?

När jag köpte hojen beskrevs den som i nyskick av handlaren. Fick knappt titta på den alls i deras verkstad utan hänvisades till demohojjen av samma årsmodell. Kan jag kräva att de åtgärdar felet eftersom det fanns där sedan tidigare?

Du har väl fått en servicebok till hojjen?
om den är lagad av verkstaden så ska den ju var fullt fungerande,
och garantin ska fortfarande gälla, men som bus sa, tala med konsumentvägledaren för råd och stöd angående detta och lita inte på vad jag svammlar om.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Ni ger mig hopp :)

Att konstatera att ljudet finns där tar 5 sekunder. Men om vi förutsätter att felet täcks av konsumentköplagen eller garanti, och visar sig att det inte var ett fel utan bara ett ofarligt missljud, fixar de så att missljudet inte hörs och låter mig betala för det? Eventuellt att jag får betala för en felsökning som endast visade inga fel?
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
hade ett liknande problem, motorn lät som den hade kompressor eller som du beskrev "vrider om nyckeln innan motorn startas" visade sig senare vara kugghjulet som hade hamnat snett och käkade motorblock:gnissla
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Tror du missfårstår mig. Jag tror att ljudet är brån bränslepump eller insprut. Men om det är ngnting åt hållet som du beskriver så har jag problem :S
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är nog bara bränslepumpen som slår till o från med hjälp av relät. helt naturligt. Om ljudet är onormalt högt så kan pumpen vara sliten. be nån med koll lyssna eller lägg upp ett ljudklipp här.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top