Mission One EV - Serietillverkad EL-hoj

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Länk

Mission One EV

Motor: Vattenkyld trefas.
Vridmoment: 135 Nm mellan 0 – 6500 rpm.
Transmission: Enväxlad låda.
525 O-ringskedja.
Batteri: lithium-Ion.
Toppfart: 240 km/h.
Vridmoment:135 Nm från 0 rpm.
Räckvidd: 240 km.
Laddtid: 2 – 8 timmar.

Justerbar regenererande bromsverkan på bakhjulet.

Framgaffel: Inverterade Öhlins 43mm, fullt justerbar.
Bakdämpare: Öhlins single shock, fullt justerbar.
Bromsar fram: Brembo 310 mm dubbla skivor, radialmonterade fyrkolvsok. Bromsar bak: Brembo, enkel 220 mm skiva med enkolvsok.
Fälgar: Smidda aluminium, Marchesini.

Vad tror ni? :)
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Fixa till designen på fanstyget så köper jag en direkt. Perfekt att pendla med och ladda i motorvärmaruttaget på jobbet.
 

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Fixa till designen på fanstyget så köper jag en direkt. Perfekt att pendla med och ladda i motorvärmaruttaget på jobbet.

Jag tror definitivt det finns en marknad för eldrivna fordon både bilar o motorcyklar, praktiskt ,billigt o underhållsfritt (relativt)
MEN varför måste alla se ut som något från en riktigt sunkig sience fiction rulle från 1982.
Bygg en tekniskt nyskapande hoj som fortfarande ser ut som dagens maskiner o inte vad man gissar på att hojar kanske kommer se ut som om 20 år där tappar man ju den stora marknaden.
Kanske vore något för http://www.teslamotors.com/ att kika på, i mina ögon den mest lyckade elbilen än sålänge
/Per
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Dear Lord.. Inte den vackraste skapelse direkt. Också ett intressant joint venture mellan Tesla och Ducati. Om hojen får respektive märkes kännetecken kommer slutskapelsen med största sannolikhet vara dyr, ha taskig driftsäkerhet, värdelösa batterier och man kommer grillas så fort det kommer en regndroppe. Estetiskt tilltalande men praktiskt avtändande typ.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tycker ZERO verkar mer intressant. Blev testad i en engelsk mc tidning för inte länge, och tycket där var väl "om det är så här bra, varför har vi inte gått över för länge sen.." Enda smolket i bägaren var klen fjädring som inte klarade dom värsta hoppen.

zeromotorcycles.

Jay Leno got one
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ser la intressant ut men snabbast e den defenetift inte.

Skulle lätt kunnat ha en o köra på o behöver man lite ström e de bara koppla in o sen köra några mil till :)

Men jag skulle no vidare byggt på den o kopplat in generator så skulle den kunnat köra ett par exstra mil :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om man bortser från hojbud och touringfolket....

Hur stor andel av hojturerna överstiger då 24 mil?

Jag tror en sån där hoj skulle klara av de flestas behov. Därmed inte sagt att den tilltalar alla.
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
måste nog gå mot strömmen och säga att designen va redigt ball, förutom att färgerna gärna skulle hålla sig till en färg istället
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ööh jag klockar lätt 40-50mil en fin söndag utan destination.. ?.

Självfallet och du är inte ensam. Funderingen var betydligt mer generell än så. Med tanke på att en VÄLDIGT stor del av hojarna på blocket aldrig går mer än 300-500 mil per säsong är min fundering ändå rätt befogad.

För er som brassar 40-50 mil på en söndag kommer hojen som sagt aldrig vara aktuell men däremot finns det många som aldrig kör mer än ett par mil tur och retur till jobbet och typ 10-20 mil om de någon gång om året kommer ut på gruppkörning...
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
ööh jag klockar lätt 40-50mil en fin söndag utan destination.. ?

skulle vilja höra vad den kostar oxå, sånna här grejer brukar ju dra iväg nåt jävulskt på den delen..

Står i artikeln att priset är strax över 500.000
Zero hojen går på $7500 = ca 62.000
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Självfallet och du är inte ensam. Funderingen var betydligt mer generell än så. Med tanke på att en VÄLDIGT stor del av hojarna på blocket aldrig går mer än 300-500 mil per säsong är min fundering ändå rätt befogad.

För er som brassar 40-50 mil på en söndag kommer hojen som sagt aldrig vara aktuell men däremot finns det många som aldrig kör mer än ett par mil tur och retur till jobbet och typ 10-20 mil om de någon gång om året kommer ut på gruppkörning...
Här åker ju "dom flesta" ToR Rosenhill/Vaxholm, inkl nån sväng fram å tillbaka på bulten/bogan, vilken för dom flesta blir 10-12 mil, max.

När får vi se första tråden om han som blev ifrånåkt på bulten av en sån där? :hihi

Jag skulle gärna köpa en el-motorcykel, det enda som hindrar mig är priset och att jag inte har nån lust att tanka i 2-3 timmar. Men vi är ju bara i början på utvecklingen, det finns mycket kvar att göra, och det kommer! Titta bara på vad en 286'a med 16mb ram och 120mb hårddisk kostade för "några år sen", 20-30kkr när dom kom. Går det att köpa mobiler med så dåliga prestanda idag? :va
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Var det bara jag som tyckte den såg ganska cool ut ändå :)
Men man kunde ju ha spetsat till designen lite. Jag skulle ha gjort en
lite större bak på den, typ lite äldre gsxr/hayabusa, strömlinjeformat
och dessutom så kan man klämma in lite extra batterier.

Men jag skulle no vidare byggt på den o kopplat in generator så skulle den kunnat köra ett par exstra mil :)
Öh hur tänkte du nu. Om du menar att man ska samla upp energin vid inbromsning så gör man det redan.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Bättre än flera andra försök till elhoj jag sett men ändå, det är lite för mycket som inte stämmer. Känns på något sätt att som att elhojar fortfarande är en lekstuga för nyblivna industridesigners som i och med sin färskhet "måste" göra något som de tycker är nyskapande för att sticka ut. Synd.

Svårsåld.
Det skall ryka och dåna när man hojjar.

Lösningen är att man får med ett par högkvalitativa in-ear hörlurar samt en vibrator i sadeln som tillsammans kan simulera ljud och vibrationer från valfri motortyp. Då kan man dessutom köra hur öppet avgassystem man vill utan att störa vare sig grannar eller polisen!
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Var det bara jag som tyckte den såg ganska cool ut ändå :)
Men man kunde ju ha spetsat till designen lite. Jag skulle ha gjort en
lite större bak på den, typ lite äldre gsxr/hayabusa, strömlinjeformat
och dessutom så kan man klämma in lite extra batterier.


Öh hur tänkte du nu. Om du menar att man ska samla upp energin vid inbromsning så gör man det redan.

Visst, det vet ju alla! Kopplar man in en generator på en elmotor drar dom ju mycket mindre ström. :3freak

Skitfräck bajk. Tänk å komma till banan med den. Helt ljudlöst köra om folk.
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Det kan väl inte vara så svårt att designa den lite snyggare, sen ett överkomligt pris på det, så kan man nog ha en storsäljare! Fast jag tror det hade sålt bättre med en mer "neutral" hojstil, inte så rejsinriktad...

Bara mina 5 öre...
 
Nyheter
Ole Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top