Misshandlad av polis.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Såg det här klippet av en tjej som blir misshandlad av en polis för att hon inte går över övergångsstället.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7314512.ab

Nu är det visserligen i USA men liknande saker händer i alla länder. Och Poliser är bara människor och människor lackar ur i bland och gör saker som är fel och dom ångrar efteråt.

Men nu till min fråga.
Om en Polis blir helt galen och börjar misshandla mig, eller någon annan för den delen. Vad har jag för rätt att försvara mig?

För att sätta det i en situation som visserligen är osannolik men dock möjlig.

Ponera att en kille misshandlar en tjej och snor dennes väska och springer iväg. Polisen ser honom och jagar efter. Dom tappar bort honom och hittar sen dig gående på gatan, med snarlika kläder. Polisen tar fel och är skitarg. Tar fram batongen och börjar veva mot dig. Han är så arg så han misshandlar dig totalt och samman. Brutna armar och ben, krossad skalle, hjärnskador resten av livet, eller du kanske tom dör som han Osmo Vallo. Polisen skulle kanske torska enligt rättsväsendet. Men vad gynnar det dig som är död eller skadad för livet.

Om du i stället efter några slag av batongen, hade lyckats ta dig halvt fri och börjar försvara dig (du vet ju att du är helt oskyldig till vad det nu kan vara polisen slår dig för). Du skickar på han några vänster, höger. Och avslutar med an spark över knät så han åker i backen.
Och på så sätt överlever och även klarar dig från allvarliga skador.
Vad händer då rättsligt?


Och nej! jag är inte i den situationen, är bara nyfiken då jag såg klippet och andra klipp på poliser som går långt över gränsen för hur man ska uppfara sig.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Lite saftigt att smacka på en tjej i ansiktet för det där kanske men de har sig själva att skylla också. Inte pga att de gick över gatan men börja puttas och bråka med en jänkesnut som vill arrestera dig kanske inte är översmart.

Svaret på din fråga vet jag inte men jag tycker du ska nita honom i alla fall. ;)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aftonblandet framställer det som att polismannen likt judge dread straffar kvinnorna direkt för trafikbrottet samtidigt som det är ganska tydligt i filmen att det är de bägge kvinnorna som startar det fysiska bråket. Arga katter för rivet skinn!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Gör aldrig motstånd mot en polis, hur fel han än har. Det straffar sig i slutändan. Antingen genom att du åker dit eller att poliserna kommer undan.

Lägg sig ner och överlämna sig till rättvisan så har man störst chans att klara sig helskinnad både fysiskt och rättsligt.

Att börja brottas tillbaka skapar snabbt en situation där man kommer få däng/bli skjuten motsv.

Men jag skulle vilja påstå att det är ytterst sällan en helt oskyldig blir attackerad av en polis. Visst kan man bli gripen pga missförstånd men det ska vara extrema situationer om man ska bli skjuten/få däng utan att man börjat veva med armarna motsv.

Är man rädd för det ska man nog hålla kilometeravstånd till dörrvakter...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
symptomatiskt för alla poliskårer världen över, är att de aldrig gör 'fel'; det är som att ha gått med i en förening, där de har rätt och alla andra alltid har fel.

det trista är att de kommer undan med det också, oavsett bevisning mot de.

därför förespråkar jag 'öga för öga, tand för tand'.

nej, jag har aldrig varit i en situation där jag behövt anamma öga/tand-lösningen :)
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
När det gäller Osmo Vallo slog dom väl inte ihjäl honom? Jag tror han drabbades av positionsasfyxi.

Att självförsvara sig mot en polis är nog tyvärr ingen bra idé eftersom man lär åka dit för det även om man har vittnen som kan styrka att han polisen var fullständigt galen vid tillfället.
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Känner en lirare som blev slagen med batong två gånger mot huvudet, i polisbuss, och blödde kraftigt. När han kom fram till stationen så hade han "fått en sten i huvudet" annars hade han istället "misshandlat poliserna"...

Detta i hände i vårt fina fredliga land där polisen alltid sköter sig! :rolleyes:
 

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Kollade precis på det här klippet av "tyt" på youtube, tycker dom sammanfattar det ganska bra...[YOUTUBE-ID]j8vS7IrcNfo&feature=channel[/YOUTUBE-ID]
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Vill minnas att det var ett fall i Uppsala för en jävla massa år sedan, en kille var anmäld för våld mot tjänsteman men friades då det visade sig att polisen i fråga använt grovt övervåld mot mannen i fråga. Så om en snut börjar banka på dig så får du försvara dig, så borde det iaf vara. Sen vet vi ju alla att det inte är sant. Harry Haffa och Bosse Batong får alltid rätt...:huvet
 

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Skogen
Hoj
GSX400
Om man är oskyldig och blir attackerad av polis så borde man väl ha rätt att försvara sig förutsatt att man inte använder mer våld än nöden kräver (vad nu det betyder i klarspråk)?
Annars kan man väl klappa till utav bara helvete och sen får man väl skylla på tillfällig sinnesförvirring eller något.
Borde väl inte bli mer än någon månad psykiatrisk vård i det här underbara landet? :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man är oskyldig och blir attackerad av polis så borde man väl ha rätt att försvara sig förutsatt att man inte använder mer våld än nöden kräver (vad nu det betyder i klarspråk)?
Annars kan man väl klappa till utav bara helvete och sen får man väl skylla på tillfällig sinnesförvirring eller något.
Borde väl inte bli mer än någon månad psykiatrisk vård i det här underbara landet? :gnissla


Juridiskt sett så har du nog rätt att försvara dig men problemet är att när du kommer till tingsrätten så kommer ingen tro dina ord medans polismannen förutsätts att med automatik tala sanning.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Polisen får enligt 10 paragrafen i polislagen "En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd" man kan säga att han/hon får använda försvarligt våld. Vad det är bedöms av honom och om någon anmäler av rätten. Gör du inget motstånd får han inte göra så mycket, tjafsar du och vevar tillbaka så får han smälla på dig lite så länge det är "försvarligt".

Matar han på dig eller någon annan så mycket att ovan inte gäller så är det nödvärn (24 kap. 1 § brottsbalken) som gäller. Där får våldet vara "ej uppenbart oförsvarligt" dvs. det kan vara oförsvarligt så länge det ej är uppenbart oförsvarligt. I praktiken så är det ganska mycket - knappt något alls, det beror ju helt på vem du är och vem den som slår är och i vilken situation. Skulle du kunna lösa det på annat sätt? om våld är enda lösningen så är det ganska fritt att ta i så mycket att personen som slår på dig eller någon annan (yes, det räknas. du "övertar" någon annans nödvärn) slutar. Är det Mike Tyson så kommer du inte bli stekt av att du laddar högerkroken allt vad du orkar men är det en tjej på 40kg så skulle det ju räcka med att du lyfter bort henne. Situationen avgör helt enkelt, du får försvara dig tills han slutar. Är det så att du sparkar/slår när han inte "attackerar" så kommer det garanterat bli våld mot tjänsteman och det är om jag kommer ihåg rätt precis samma sak som misshandel fast straffet dubblas. Hade du fått 1 månad för det så får du 2 för att han var där i "sin yrkesutövning".
 
Last edited:
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top