Minimal packning till MC-resa, vad är måsten att ha med sig?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varför ska man inte ha med sig ett mörkt visir och balaklava? Jag har alltid balaklava för att inte svettas ner hjälmen och mosa öronen när man drar på hjälmen.
Visiret fattar jag inte, men det där är personlig preferens.
Jag säger som du med sälhuvan, så den behöver man inte skriva upp. Hör till det man har på, basutrustning. Sen att det är snyggt när hjälmen är av är en ren bonus...
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"Mat" hemifrån är något som jag absolut inte skulle släpa i Europa.
Visst kan man ha en snickers eller nått, men det finns ju caféer och restauranger i varje litet samhälle, högst troligt både restaurang och frukost på hotellet, och i värst fall så säljer nästan varje soppamack korv och hamburgare.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
"Mat" hemifrån är något som jag absolut inte skulle släpa i Europa.
Visst kan man ha en snickers eller nått, men det finns ju caféer och restauranger i varje litet samhälle, högst troligt både restaurang och frukost på hotellet, och i värst fall så säljer nästan varje soppamack korv och hamburgare.
Choklad smälter. Vätska behöver man, kan bli farligt annars. Resorb lät bra. Frukt och nåt brötchen från hotellfrukosten kan vara bra att boosta med.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Glöm inte att just nu är Sverige U-land nr 1. Kommer du utanför Sverige tex i Rumänien / Polen etc så uppstår fina vägar och lyxiga hotell och bra service.
Du slipper också risken för att bli skjuten.
Tyvärr har vi nu U-lands valuta också.

Min poäng är att det är inte som förr.

Kolla "Lasses MC-resor" på youtube. Han är kungen när det gäller resa i Europa.


Men här kommer min lista om man inte tältar för en 10 dagars tur i Europa.

Visakort
Tröja
Kalsonger
Strumpor
T-shirt
Mobilladdare.
Mobiltelefon

Thats it.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Choklad smälter. Vätska behöver man, kan bli farligt annars. Resorb lät bra. Frukt och nåt brötchen från hotellfrukosten kan vara bra att boosta med.
Jo, visst, men man kommer ganska långt på en 0,5'a h2o.
I Europa är han aldrig speciellt långt från ett ställe som säljer en evian.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Glömde! Ha en riktigt najs resa! Är ju svinkul att åka iväg på en längre tur!
Lycka till!
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har inte något att tillägga egentligen, men det kanske är bra med ett generalrep? Dvs packa som du vill och tror du behöver, kör iväg på en kortare tripp nån helg och bo på hotell. Då får du kanske nån känsla för hur det är att packa/packa upp, och hur mycket prylar som är rimligt att bära med sig osv.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Plånbok.

Kreditkort
Betalkort
Euro
Schweiziska franc

Elektonik.

Dator + laddare
Kamera + laddare + flera minneskort
GPS + laddare
Mobil +laddare
Batteribank + laddare (som laddar allt annat)
Universal strömadapter

Vätskor.

Motorolja - borde du kunna hitta på vägen, du vet väl ungefär vad hojen förbrukar på 100 mil?
Kylarvätska
Kedjesmörjning (liten flaska o liten pensel - skippa spray)

Verktyg och annat.

Tändstift - starta med nya stift
El-tejp
Buntband
Lampor - endast t strålkastaren
Säkringar
Mc-verktyg - minimalt, inget extra
Punkteringskit med gaspatroner - inte punkaspray, använd korvar eller svampar
Startkabel
Liten ficklampa (telefonen?)
Kedja och kedjelås - starta med ny nitad kedja

Dokument.

Biljetter (färja) o Hotellbokning i mobilen (spara ner som dokument)
Registreringsbevis MC
Försäkringsbevis MC
Reseförsäkringshandlingar (borde kunna ha i mobilen)
Kartor
Körkort (även internationellt)
ID-kort eller pass
Sjukförsäkringskort (mobilen???)
Covidpass i mobilen (f.ö. utfärdas det inte längre)

Kläder.

Skaljacka - andasmaterial
Skalbyxa
1 par lätta vandringsskor
1 st byxor
1 st shorts
1 st luvtröja
3 st t-shirts inte bomull - något snabbtorkat
3 st boxershorts
3 par strumpor
Solglasögon
Keps

Mc-kläder.

Öronproppar
Regnställ
Mc-handskar
Mc-hjälm med klart samt mörkt visir
Mc-kläder - andasmaterial
Mc-stövlar
Underställ
Balaklava
Buff

Nessesär.

Tandborste
Tandkräm
Dubbeldusch
Deodorant
Nagelklippare
Rakhyvel
Rakkräm
Handduk microfiber
Handtvättmedel
Huvudvärkstabletter
Medicin
Resorb
Solskydd SPF50
Extra öronproppar att sova med
Sovmask

Säkerhet.

Skivbromslås med larm
Kätting med lås

Mat.

Vatten
Snickers

Övrigt.

Extra mc-nyckel
Extra nycklar till låsen
Första hjälpen kit
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Just det - lagkrav i vissa länder (iaf Frankrike, där den skall sitta på under körning har jag för mig)
Du måste ha reflexväst med dig och mc handskar på. Om du stannar på större väg måste du ta på dig västen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du måste ha reflexväst med dig och mc handskar på. Om du stannar på större väg måste du ta på dig västen.
Jag har nog tolkat "carry" fel - vet du om ex. en mc-jacka med reflexband ersätter kravet på väst?
En annan undring - i Portugal har de vägavgift med automatavläsning av skyltar - är mc undantagna?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har nog tolkat "carry" fel - vet du om ex. en mc-jacka med reflexband ersätter kravet på väst?
En annan undring - i Portugal har de vägavgift med automatavläsning av skyltar - är mc undantagna?
Nej, måste vara varselväst. Tidigare fanns även krav på minst 2 alkotest, men är osäker på om det tagits bort. Har inte kört i Portugal men vet att de har flera system. Se här.
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
OP har med sig lite väl mycket tycker jag...

IMG_20220811_093721.jpg
Tur och retur San Sebastian, ca 800 mil på två veckor.
35L väska som inte är proppfull och en liten tankväska.
Bodde på hotell och navigerade med telefonen och ibland på känsla.

I tankväskan finns vattenflaska med filter, då kan man fylla på varsomhelst. Solglasögon + mina vanliga. Ett par smidiga skyddsglasögon om jag måste köra när det är mörkt, de tar mindre plats än ett klart visir. Laddkabel till telefonen. Multiverktyg. Pass, plånbok (två olika betalkort, sällan kontanter) och viktiga papper (kopia finns i en ziplockpåse under sadeln, solkräm. En litet paket servetter ifall det saknas toapapper någonstans. Eventuell matsäck. Skivbromslås med larm. En liten sprayflaska med skumgummi och skrapa för rengöring av visiret.
Reflexväst, det kan vara bra om man måste stå i vägkanten + att man måste ha en med sig i Frankrike. Vacuumförpackar man den tar den lite plats.

Under sadeln finns orginalverktyg och kopia på viktiga papper, några engångshandskar samt eltejp, buntband, lite najtråd och en liten ficklampa. En liten flaska med kedjespray och någon trasa.

I den stora väskan finns regnställ och vattentäta handskar (överst i en röd vattentät påse). Badbyxor och en snabbtorkande handduk, oxå de i en vattentät påse. Ett par tunna långbyxor, ett par shorts och en snygg skrynkelfri skjorta, några t-shirts i funktionsmaterial, kallingar utan sömmar i röven/grenen -åker man långt vill man undvika skav... Strumpor i merinoull som når längre upp på vaden än stövlarna gör för att undvika skav där oxå. Necessär med värktabletter och magsjukepiller + de vanliga toagrejerna. Ett par smidiga jumpadojor. Ett underställ i ull och en tunn fleecetröja, kör jag söderut åker jag i meshjacka så då kan man behöva lite extra värme ibland. Ett litet punkalagningskit där det även finns säkringar och andra småsaker. Har även en liten startbooster mest för att den fick plats. Packar allt i olikfärgade packpåsar så det blir lätt att hitta och man kan hålla isär blött/smutsigt/rent osv.

Extranyckeln har jag buntbandat fast på ett fiffigt ställe.

MC-kläder har jag på mig, det var varmt så jag körde i meshjacka, mc-jeans, tunna handskar, buff och rejäla vattentäta stövlar. Man får stå ut med lite fotsvett...
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Nej, måste vara varselväst. Tidigare fanns även krav på minst 2 alkotest, men är osäker på om det tagits bort. Har inte kört i Portugal men vet att de har flera system. Se här.

Det var bara själva blåsröret till alkotesten som skulle vara med men det kravet togs bort. Det var ändå ingen som brydde sig om det... man ska även ha med sig extra lampor så man kan byta utmed vägen, ingen har det och ingen kommer sätta dit dig för att du saknar.

Många lagar och regler i Frankrike struntas det i om det är den allmänna uppfattningen att det är dumheter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Välj storlek på din packväska (rekommendation, kanotsäck 40 eller 50 l) och se vad du får plats med. Du behöver def. inte mer än det som får plats i en 50-liters säck ändå (vissa här kommer garanterat tycka att det är för stort). Kanske även en tankväska för saker som du behöver komma åt snabbt.

Kan verkligen rekommendera att du skaffar ett allvädersställ (helst med laminerat gore-tex), regnställ tar sjukt mycket plats i bagaget och är ett jäkla meck att ta på och av mellan regnskurarna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som många andra så är jag övertygad om att listan i första inlägget är någon form av skämt…? WTF…? Ska man ha med sig allt på den listan så blir ju motorcykelåkningen inte särskilt rolig…

Under dom sista tjugofem åren har jag inte åkt med något annat än telefon och kreditkort i innerfickan och möjligtvis motorcykelns original verktygssats i sadelkutsen.

Nej. Din motorcykel kommer inte att haverera. Kedjan kommer inte att gå av. Motorn kommer inte att helt plötsligt börja läcka olja. Du kommer inte att bli tvungen att justera ventilerna halvvägs. Och en hotellsäng är förbannat mycket skönare än ett liggunderlag på en nedpissad äng…
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det första jag gjorde efter 850 mil genom hela Europa var att sälja mina stora packväskor och köpte små väskor istället.

Så jäkla mycket skit man drar med sig helt i onödan och har en tung otrevlig hoj på fantastiska vägar.
Det är ju inte så att Sverige är helt unik och förser EU med extra T-shirts, Kalsonger och motorolja. Allt går ju att köpa på plats.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Precis som många andra så är jag övertygad om att listan i första inlägget är någon form av skämt…? WTF…? Ska man ha med sig allt på den listan så blir ju motorcykelåkningen inte särskilt rolig…

Under dom sista tjugofem åren har jag inte åkt med något annat än telefon och kreditkort i innerfickan och möjligtvis motorcykelns original verktygssats i sadelkutsen.

Nej. Din motorcykel kommer inte att haverera. Kedjan kommer inte att gå av. Motorn kommer inte att helt plötsligt börja läcka olja. Du kommer inte att bli tvungen att justera ventilerna halvvägs. Och en hotellsäng är förbannat mycket skönare än ett liggunderlag på en nedpissad äng…
Ap ap ap! Underskatta inte en nerpissad äng! :) Med liggunderlag som inte suger upp urinet så ska det vara ok.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Varför ska man inte ha med sig ett mörkt visir och balaklava? Jag har alltid balaklava för att inte svettas ner hjälmen och mosa öronen när man drar på hjälmen.
Han har ju solglasögon.
Balaklava har jag inte använt på många år, men visst, skippa buffen då istället.
Frågan gällde ju att minimera packning, då får man offra något.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top