Min tur att smaka asfalt & grönsaker

Svedi

14 Krascher och fler ska det bli!
Gick med
18 Oct 2015
Ort
Utomlands
Hoj
KTM 660 SMC 06'
Bara att sätta sig i sadeln igen och ta någon lärdom av kraschen så att du inte gör om samma misstag :tummenupp! Har själv kraschat 13 gånger med motorcykel, men sällan på samma sätt två gånger :crash
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vurpar man har man kört för fort oavsett om de går i 5 kmt. Fixa biken och testa igen fast sänk hastigeheten med 5% :rofl
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hälsning från stallet:
Talesättet går tyvärr ut på att "man inte kan kalla sig ryttare förrän efter 100 avsittningar."
Liiite hårt att bara duplicera rakt av för oss motorcyklister...

Skit, då är jag varken ryttare eller motorcyklist, det är alldeles för få gånger jag ofrivilligt lämnat sadeln, fyrbent eller tvåhjuligt... :rodnar

Men det kanske blir bättre om jag börjar tävla nästa år! :tummenupp

Och till TS, synd att du inte vet varför. Erfarenhet är summan av begångna misstag men utan att veta är det svårare...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
sånt som händer! Kinnakulle e en nice bana, fick oxå bromsa till som du några gånger där när ja körde i lugn grupp, dock utan hjulsläpp :tummenupp

Var lite dåligt time'at precis på krönet när man inte har nån vikt på framhjulet ;) inget ställe jag normalt skulle försöka bromsa på
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Om det inte var något fel på asfalten, eller däcken, så är det föraren som gjort något. Bara att lista ut vad kvar. :)

Fjädrings setup och maskinfel kan ju också hända att något går snett.. men i det här fallet tror jag att det har något med vad som troligen är fotpinnen som smäller i backen och jag tappar fokus...eller något. För hojen tippar precis när man hör ett ordentligt skrapljud.
 
Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Skönt att det gick så bra som det gjorde. Du skriver Gopro. Gopro-studio är ju gratis, bara ladda mer. Där kan du klippa ur den sekvens du vill använda dig av. Busenkelt.

Är på sissta steget i programmet.. när jag ska flutta över filmklippen i tidslinjen,.. går inte, vad har jag gjort för fel?

Namnlös.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fjädrings setup och maskinfel kan ju också hända att något går snett.. men i det här fallet tror jag att det har något med vad som troligen är fotpinnen som smäller i backen och jag tappar fokus...eller något. För hojen tippar precis när man hör ett ordentligt skrapljud.

Ja, om motorn tokskär precis i nedlägg så bakhjulet låser är ju maskinfel en orsak, till exempel. Har man så tokig fjädringssetup att man ramlar av asfalten har man som förare gjort fel, det borde kännas i hojen att den är dålig. Och tar fotpinnen i är det ett förarfel. :)
Fördelen med förarfelen är att man kan lära sig av misstagen och sedan inte göra om dem. ALLA gör förarfel, till och med de där tomtarna i MotoGP så ta det inte som att jag försöker racka ner på dig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är på sissta steget i programmet.. när jag ska flutta över filmklippen i tidslinjen,.. går inte, vad har jag gjort för fel?

View attachment 424509

I steg 1 så väljer du filen och klickar på "Add to conversion list"?
Sen kör du "convert". längst ner höger.
Den knappen blir då "Proceed to step 2".
Sen drar du helt enkelt filen från vänstra kolumnen till tidslinjen nedanför i den ordning du vill ha dom.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Ja, om motorn tokskär precis i nedlägg så bakhjulet låser är ju maskinfel en orsak, till exempel. Har man så tokig fjädringssetup att man ramlar av asfalten har man som förare gjort fel, det borde kännas i hojen att den är dålig. Och tar fotpinnen i är det ett förarfel. :)
Fördelen med förarfelen är att man kan lära sig av misstagen och sedan inte göra om dem. ALLA gör förarfel, till och med de där tomtarna i MotoGP så ta det inte som att jag försöker racka ner på dig.

Absolut, jag tog det inte så heller :) Ville bara fortsätta på ämnet för någon annan som kan vara intresserad. Ibland blir de fel på internet, eller ganska ofta =)

Ja, vad är det som jag gör fel när fotpinnen skrapar i..fel setup på fjädringen ? För har varit med om förr att mina fotpinnar skrapat i på just denna gathoj.

I början tänkte jag att racepinnar är lite mindre än vanliga på gathojar..när jag titta på min banräser till ninja så hade dom mycket mindre pinnar och hårdplast längst ut för bättre följsamhet när dom går i, och när gathojens pinnar slår i så blev det en träff som gör att hojen får som en otäck knuff.. eller att dom får ordentligt taq i asfalten och river ner hojen.

- - - Updated - - -

I steg 1 så väljer du filen och klickar på "Add to conversion list"?
Sen kör du "convert". längst ner höger.
Den knappen blir då "Proceed to step 2".
Sen drar du helt enkelt filen från vänstra kolumnen till tidslinjen nedanför i den ordning du vill ha dom.

Precis så gör jag.. men det förblir likadant som jag har prnt screenat. Inget förflyttas.. men kan höra ljud men ingen bild är synlig.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Precis så gör jag.. men det förblir likadant som jag har prnt screenat. Inget förflyttas.. men kan höra ljud men ingen bild är synlig.

Då får du köpa en ny dator. Den där är ju sopslut... ;)

Nä, men prova nån annan mjukvara då?
Eller börja om och se om det var nån glappkontakt nånstans?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut, jag tog det inte så heller :) Ville bara fortsätta på ämnet för någon annan som kan vara intresserad. Ibland blir de fel på internet, eller ganska ofta =)

Ja, vad är det som jag gör fel när fotpinnen skrapar i..fel setup på fjädringen ? För har varit med om förr att mina fotpinnar skrapat i på just denna gathoj.

I början tänkte jag att racepinnar är lite mindre än vanliga på gathojar..när jag titta på min banräser till ninja så hade dom mycket mindre pinnar och hårdplast längst ut för bättre följsamhet när dom går i, och när gathojens pinnar slår i så blev det en träff som gör att hojen får som en otäck knuff.. eller att dom får ordentligt taq i asfalten och river ner hojen.

- - - Updated - - -



Precis så gör jag.. men det förblir likadant som jag har prnt screenat. Inget förflyttas.. men kan höra ljud men ingen bild är synlig.

Ja, fotpinnarna ska helst aldrig ta i. Fasta sportpinnar har en fast plastplugg längst ut för att de inte ska fungera som en hålslag när man kraschar och får dem på benet, det har inte något att göra med att de ska glida lättare på asfalten. Iaf inte några av de jag har sett. Fotpinnarna ska inte vara mot asfalten, är de det får du börja hänga av mer/korrekt eller flytta upp dem. :) Det kan vara gaskontrollen som inte lirar också, bland en drös andra saker. Fotpinnarna ska ivf inte vara emot asfalten.
Om asfalten är ojämn och fotpinnen hugger i en ojämhet så händer jobbiga saker, som krascher eller att fotpinnen knäcks.

Det är inte omöjligt att din fjädring är felinställd, men om den är det så får du se till att få den inställd. :)

Du kan ju testa lightworks som videoeditor. Jag använde den några gånger, men jag tröttnade på att den buggade ur totalt på en del videoklipp.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Ja, fotpinnarna ska helst aldrig ta i. Fasta sportpinnar har en fast plastplugg längst ut för att de inte ska fungera som en hålslag när man kraschar och får dem på benet, det har inte något att göra med att de ska glida lättare på asfalten. Iaf inte några av de jag har sett. Fotpinnarna ska inte vara mot asfalten, är de det får du börja hänga av mer/korrekt eller flytta upp dem. :) Det kan vara gaskontrollen som inte lirar också, bland en drös andra saker. Fotpinnarna ska ivf inte vara emot asfalten.
Om asfalten är ojämn och fotpinnen hugger i en ojämhet så händer jobbiga saker, som krascher eller att fotpinnen knäcks.

Det är inte omöjligt att din fjädring är felinställd, men om den är det så får du se till att få den inställd. :)

Du kan ju testa lightworks som videoeditor. Jag använde den några gånger, men jag tröttnade på att den buggade ur totalt på en del videoklipp.

Jag tror jag hör ett samband, iom att jag fightade hojen.. kom högre upp hade jag svårare att luta av jämförelse när jag hade hojen i kåper och låg på tanken

Men det gick för jag låg med knät i backen förut..och även utan knäpuckar dock och det följde inte med så bra då med bara skinn i backen.. :p

När jag var ute och körde den här gången så ville jag nog inte luta av så knät kunde ta i och det satt nog i bakhuvudet att jag var utan knäpuckar..

eller så var de för mycket tyngd på bakhjule pinnarna går i.. och framändan släpper.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har också en srad 750. När jag hade fjädringen alldeles för mjuk så skrapade fotpinnar, avgasrör och till och med underkåpa i TIDIGT vid nerlägg. Sen jag styvat upp fjädringen har jag inte längre det problemet. När avgasröret tog i så var det inte långt ifrån bakhjulssläpp.

Här är en till video på en srad krasch, for support. Däremot klarade sig både jag och hoj till 99,8% från skador. :)

 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top