Min R6:a startar inte

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Tja!

Köpte mig en begagnad r6a för inte så länge sedan å det har fungerat bra ända tills nu... Nu vägrar den att starta å saken blir ju inte bättre då jag inte kan så mycket.

Jag har bensin i tanken, har kollat tändstiften. Men nu vet jag inte var jag ska fortsätta.
Elstarten börjar dra runt precis som vanligt men den där sista kicken som drar igång skiten kommer ju aldrig. Har även försökt putta igång den utan vidare resultat...

Så detta är mitt sista försök innan jag lämnar in den.

R6a från 2001. Jag bor i göteborgstrakten om någon skulle vilja se åbäket.

Tacksam för svar
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Förhandstipset är att batteriet är dåligt/urladdat.
Ladda det ett eller flera dygn även om du har en "smart" laddare som säger att det är fullt.

Hade exakt samma problem på min. Den drog runt men startade aldrig.
Laddaren indikerade fullt batteri.

Lät det stå på laddning över en helg, sen startade den utan problem.

edit: dock ska den gå att putta igång ändå, så om det stämmer att det inte funkade så talar det emot batteriteorin. Men testa ladda iaf.
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Har den stått hela vintern kan det ta ett tag innan den hoppar igång. Koppla startkablar till bilen och tugga ett tag. Då vet du att den orkar med både startmotor och tändspolar samtidigt.

Annras kanske det kan vara:
* Dödarknappen, en klassiker :)
* Tippsensorn (om du har möblerat om prylarna runt batteriet)
* Gegg i förgasarna

Säg till om du ger upp och vill köpa en motor.. :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har den stått hela vintern kan det ta ett tag innan den hoppar igång. Koppla startkablar till bilen och tugga ett tag. Då vet du att den orkar med både startmotor och tändspolar samtidigt.

Annras kanske det kan vara:
* Dödarknappen, en klassiker :)
* Tippsensorn (om du har möblerat om prylarna runt batteriet)
* Gegg i förgasarna

Säg till om du ger upp och vill köpa en motor.. :)

Eh...nja, jag skulle nog inte koppla den till bilens batteri utan låte en riktig billaddare ladda den under minst 10 timmar.

@ trådskaparen: Det låter definitivt som att det är batteriet som inte har tillräckligt med kräm för att hojen ska hoppa igång. Ladda som sagt batteriet så ska du se att den hoppar igång.
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Tack för alla tips men jag har faktiskt laddat batteriet men den vill ändå inte... Till slut blir ju batteriet trött. Å då får man ju ladda igen.

Har även lyssnat efter klickljuden som är under sadeln när man vrider om tändningen. Det kommer ju.

Men som någon sa, man borde ju kunna putta igång skiten även om batteriet inte orkar, eller??
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Även jag skulle satsat mina korvöre på batteriet, dock:

Har du "små-startat" den under vintern utan att låta den bli varm? Dvs torrgasat lite då o då?

Har du gnista på stiften?
Är stiften blöta?
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
min speed triple drog runt motorn som det lät i vanligt fart men startade inte, köpte nytt batteri och den startade direkt, kan skilja i volt som påverkar tändningen även om motorn går runt. köp nytt batteri, för att vara säker, köp nya stift.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har den stått hela vintern kan det ta ett tag innan den hoppar igång. Koppla startkablar till bilen och tugga ett tag. Då vet du att den orkar med både startmotor och tändspolar samtidigt.
STOR RISK!
Har hojen en parallell laddningsregulator (som på min Suzuki) så funkar den genom att kortsluta överskottsladdningsström och förvandla överskottet till värme i den lilla kylflänsen på regulatorn. Och regulatorn är dimensionerad för högst ca 300W. Kopplar man nu hojen med startkablar till en bil med 1500W generator, har bilmotorn igång, så kan det bli många gånger 300W som ska kylas bort. Så laddningsregulatorn brinner. Och sedan är det dags för ny laddningsregulator på hojen. Som det var på min Suzuki. MC-batterier ska normalt laddas med HÖGST 10% av Ah. Ex 14Ah batteri 14Ah/10h=högst 1,4A.
Bästa sättet avgöra om MC-batteriet är fulladdat är att mäta batterispänningen under laddning. Med låg ström (T.ex. med 0,5A Biltema 99,99kr laddare). När spänningen är uppe i 14,4V är batteriet fulladdat.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Övriga tips är ju sätta på tändningen, lyssna så soppapumpen går. Vrid av/på tändningen igen. Lyssna att pumpen går lite till. Full choke och rör inte gasen o nöt på lite så borde den hoppa igång. Min förra r6a var tjurig efter vintern men full choke och ingen gas så funka det :)
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Tjejens R6a var likadan, den är bara sur - ladda batteriet och töm en halv burk startgas i den så hoppar skiten igång!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
STOR RISK!
Har hojen en parallell laddningsregulator (som på min Suzuki) så funkar den genom att kortsluta överskottsladdningsström och förvandla överskottet till värme i den lilla kylflänsen på regulatorn. Och regulatorn är dimensionerad för högst ca 300W. Kopplar man nu hojen med startkablar till en bil med 1500W generator, har bilmotorn igång, så kan det bli många gånger 300W som ska kylas bort. Så laddningsregulatorn brinner. Och sedan är det dags för ny laddningsregulator på hojen. Som det var på min Suzuki. MC-batterier ska normalt laddas med HÖGST 10% av Ah. Ex 14Ah batteri 14Ah/10h=högst 1,4A.
Bästa sättet avgöra om MC-batteriet är fulladdat är att mäta batterispänningen under laddning. Med låg ström (T.ex. med 0,5A Biltema 99,99kr laddare). När spänningen är uppe i 14,4V är batteriet fulladdat.
Det kvittar väl om bilen så har en 30kW-generator, så länge man låter bli att starta motorn ;) Strömming har den ju så det räcker och blir över ändå.
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Även jag skulle satsat mina korvöre på batteriet, dock:

Har du "små-startat" den under vintern utan att låta den bli varm? Dvs torrgasat lite då o då?

Har du gnista på stiften?
Är stiften blöta?

Jag har bara haft den sedan 11 mars. Då starta den :) å ett par ggr efter det.

Jag har haft på den så den blivit varm.

Det är gnista på stiften så det är inte det iaf.

Men "proffset" som hjälpte mig hade så jävla bråttom så tänkte inte på å kolla om dom va blöta förens efteråt... När den va ihopsatt....
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Jag har bara haft den sedan 11 mars. Då starta den :) å ett par ggr efter det.

Jag har haft på den så den blivit varm.

Det är gnista på stiften så det är inte det iaf.

Men "proffset" som hjälpte mig hade så jävla bråttom så tänkte inte på å kolla om dom va blöta förens efteråt... När den va ihopsatt....

UPPDATERING!

Nu har jag bytt alla stift då några var dåliga, Laddat batteriet, kollat bränslepumpen allt ska stämma, det är gnista på alla stift..

Men när jag försöker starta den med startgas som extra kick går den ändå inte igång...

Ideer?
 

crescent33

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2010
Ort
katrineholm
Hoj
r1 08 Race
UPPDATERING!

Nu har jag bytt alla stift då några var dåliga, Laddat batteriet, kollat bränslepumpen allt ska stämma, det är gnista på alla stift..

Men när jag försöker starta den med startgas som extra kick går den ändå inte igång...

Ideer?


"drar startmotorn?
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Är du säker på att det är tillräckligt med bensin i tanken. Hade det problemet nu när jag skulle starta min R1:a. Det skvalpade bensin i tanken, men skiten gick inte igång.

Tyckte att soppapumpen pumpade alldeles för länge, så jag slog på 2 liter bensin, och sen startade den på en gång.

Det kan ju vara så att du har kört "slut" på soppan när du provstartade hojen den 11 mars. Den drar ju en del när man värmer den med choken indragen.

Mina 67 öre…
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
köp ett nytt batteri imorgon så ska du se att den går igång . hade samma problem förra året-
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Är du säker på att det är tillräckligt med bensin i tanken. Hade det problemet nu när jag skulle starta min R1:a. Det skvalpade bensin i tanken, men skiten gick inte igång.

Tyckte att soppapumpen pumpade alldeles för länge, så jag slog på 2 liter bensin, och sen startade den på en gång.

Det kan ju vara så att du har kört "slut" på soppan när du provstartade hojen den 11 mars. Den drar ju en del när man värmer den med choken indragen.

Mina 67 öre…

ja jag har faktiskt kollat ;) Det är snart överfullt i tanken...
Jag har kört den fler ggr efter den 11 ;)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top