Min dator la av!

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hej!

Jag har köpt en ny dator som jag har byggt ihop och den funkade fint ett tag...ca 30 min

Sen när jag skulle installera microsoft office 2003 så stängdes datorn av. När jag sätter på datorn så går fläktarna igång men det kommer ingen bild på skärmen och lasern i musen lyser inte. DVDn funkar inte ens att trycka ut skivan ur. Jag tryckte ut dvd skivan i en annan dator, då jag bara satte i en strömsladd.

Vad kan detta bero på?

Kan det vara nätagget?

Datorn består av:
A64 3500+
2*512 Corsair Value select
X880GT från powercolor, 256mb GDDR3
250 gigs hårddisk
1 DVD-brännare
Asus A8N5X moderkort
Arctic Cooling Silentium T2 med medföljande nätagg (350 W)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kan hänt något med BIOSen. Om du kan, läs manualen och leta efter en reset-bygel. Du flyttar den över till reset-läge medan datorn är Avstängd. Flytta tillbaka till standardläget, och starta datorn. Borde funka nu.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hmm...om datorn fungerar ett tag och sedan dör kan det vara processorkylningen som inte fungerar som den skall.

Det räcker med ett litet glapp mellan processorn och kylelementet för att processortemperaturen skall stiga över tillåtna nivåer. För att skydda sig själv stänger processorn då av sig och datorn "dör".

Däremot skall det inte vara några problem att starta datorn igen. Om inte temp-stoppet var trasigt och processorn helt enkelt brann upp. :gnissla
 

Paradoxy

Guest
SSB skrev:
Hmm...om datorn fungerar ett tag och sedan dör kan det vara processorkylningen som inte fungerar som den skall.

Det räcker med ett litet glapp mellan processorn och kylelementet för att processortemperaturen skall stiga över tillåtna nivåer. För att skydda sig själv stänger processorn då av sig och datorn "dör".

Däremot skall det inte vara några problem att starta datorn igen. Om inte temp-stoppet var trasigt och processorn helt enkelt brann upp. :gnissla


Det var en AMD, så risken att den dog är stor. Den stänger inte av sig som Intel gör :3freak

Har du kylpasta på processorn?
Har du satt distanserna mellan moderkortet och chassit?
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Swedie skrev:
Kan hänt något med BIOSen. Om du kan, läs manualen och leta efter en reset-bygel. Du flyttar den över till reset-läge medan datorn är Avstängd. Flytta tillbaka till standardläget, och starta datorn. Borde funka nu.

Jag tog ut batteriet som sparade biosen och satte tillbaka de men de hände inget....

Är inte det typ samma sak o göra så..?

Paradoxy skrev:
Det var en AMD, så risken att den dog är stor. Den stänger inte av sig som Intel gör :3freak

Har du kylpasta på processorn?
Har du satt distanserna mellan moderkortet och chassit?

Distanserna var inbyggda i chassit. Använde CPUfläkten som hängde me, kylpastan satt på.

Jag antog att de va nätagget eftersom DVDn bara behöver ström för att kunna öppnas, och den öppnades inte när den va inkopplad till en molex från "det kanske trasiga nätagget".
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
zpeppy skrev:
Jag tog ut batteriet som sparade biosen och satte tillbaka de men de hände inget....

Är inte det typ samma sak o göra så..?
Det stämmer.

zpeppy skrev:
Distanserna var inbyggda i chassit. Använde CPUfläkten som hängde me, kylpastan satt på.

Jag antog att de va nätagget eftersom DVDn bara behöver ström för att kunna öppnas, och den öppnades inte när den va inkopplad till en molex från "det kanske trasiga nätagget".

Hoppas att det är nätaggregatet.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag tycker du frågar sweclockers, sporthoj är ett bra forum men det krävs nog hjälp från högsta nördinstans för ditt problem
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Ett sissta rop på hjälp, inte nån som vet vad de kan va?....har gjort trådar på endel datorforum men de hjälper inte så mycket....
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Din väns aggregat hjälpte inte?

Har du kunnat prova processorn i en annan dator?

Provat moderkortet i en annan dator?
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
SSB skrev:
Din väns aggregat hjälpte inte?

Har du kunnat prova processorn i en annan dator?

Provat moderkortet i en annan dator?
Imon skickar ja in moderkortet, grafikkortet och ramen till komplett...de ska testa de....hoppas att de är moderkortet....får ett nytt på garantin isåfall....
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Lyser ström lampan på moderkortet?
Om inte testa annat nätagg.
Fortfarande inget ljus? RMA på moderkortet. Troligen trasigt.

Lyser det?
Gör en komplett cmos rensning enligt manualens instruktioner.
Ingen bios bild?
Låter det från "speakern"? Kolla felkoden och forsätt felsökning.

Var dem tipsen ja kom på på rak arm.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top