Min Aprilia-hybrid-drifter

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Eftersom sportbil.net är nere så tänkte jag posta här istället, hoppas moderatorerna är samarbetsvilliga idag :)

Det var tänkt att jag skulle köra en typ av uppvisning med aprilian på driftingtävlingen som är till helgen i Skellefteå... Men ingen ny styrkrona har kommit så man sitter med snorren i brevinkastet.

Så då tog vi oss i kragen och påbörjade ett projekt istället. Låt mig presentera vår "Toyvo Starline A20". På sex dagar ska vi hinna bygga ihop ett bil. Chassiet är ett toyota starlet chassie (den äldre bakhjulsdrivna), motorn är en Volvo B20 med B21 borrning, kam, större ventiler, högkomps-topp och dubbla SU-förgasare.

I den sitter bitar från SAAB, Ford, Opel och även Aprilia SXV (därmed hojrelaterat! ;))

På tredje dagen skulle vi provköra besten. Motorn hade snurat i ca 5 minuter (i min ägo) vid olika tillfällen och när vi la i backen och skulle rulla ut så gick vevstakslagret på 2ans cylinder... Så nu blir det alltså en motorrenovering också.

Specifikationerna liknar nånting sånt här:
2100+ kubik
runt 130 hk
600 kg

Vad tror ni, kommer vi knäppa supra och skyline på näsan? ;) :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_1573 (Medium).JPG
    IMG_1573 (Medium).JPG
    93.3 KB · Visningar: 63
  • IMG_1574 (Medium).JPG
    IMG_1574 (Medium).JPG
    75 KB · Visningar: 50
  • IMG_1575 (Medium).JPG
    IMG_1575 (Medium).JPG
    83.1 KB · Visningar: 63
  • IMG_1577 (Medium).JPG
    IMG_1577 (Medium).JPG
    97 KB · Visningar: 73
  • IMG_1578 (Medium).JPG
    IMG_1578 (Medium).JPG
    43.8 KB · Visningar: 57
  • IMG_1579 (Medium).JPG
    IMG_1579 (Medium).JPG
    89 KB · Visningar: 68

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Stressmek? :) Se till att få lite film på spektaklet sedan - vi vill se om den rullade också :tummenupp
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Lär inte knäppa några supror på näsan med dendär men den kommer nog bli finemang ändå =)...

checka in toyota club sweden om du behöver lite tips, har gjorts endel liknande byggen.. en bekant introducerade en 600+hk volvosnurra för en 73a corolla/celica =)... sleeper deluxe...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Synd att du bor så långt bort, annars har jag en b20 turbomaskin ståendes, inte hopplockad sen renovering. Då hade det blivit ännu roligare :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Haha nej det blir nog svårt att slå nånting överhuvudtaget med den ;) Med att ha fäst nästan allt med självdragande skruv är det svårt att misslyckas ;)

Turbo skulle nog bli nästa steg. Den här motorn har allt som en rallycrossare har så det är nog en bra grund att stå på. Men vi måst ju se om bilen går att köra med överhuvudtaget först ;)

Tog första provrepan idag. Växellådan är vänd på nåt konstigt sätt så första turen blev mest för att köra in motorn och hitta rätt bland växlarna

Andra repan drog jag ettan, tvåan och när jag la i trean och höll ner så vred den av mellanaxeln.... Bromsarna var minst från 1920. Risk att man åker på renovera dem också :huvet
 

Malin103

Ett liv utan galenskap, inget för mig..
Gick med
5 May 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Bakpå Aprilia SXV450 -07
Till och med jag som varit myckte skeptisk till detta börjar tro att det kommer gå vägen, eller att bilen håller iaf:)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top