Min Almax-kätting

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Inte en aning faktiskt, det vore ju konstigt om den inte vore godkänd. Du kan ju maila ditt försäkringsbolag och fråga. Personligen har jag ju Abuslås också som jag vet är godkända, so I'll be fine.
Eftersom kättingen inte "finns" i Sverige så lär den knappast vara godkänd av SSF. Så skulle hojen din bli stulen så kommer du inte få ett öre om du inte har godkända lås utöver din Almax.

Personligen skulle jag slänga på det här hänglåset på kättingen: http://biltema.se/sv/Bygg/Las/Hanglas/Hanglas-klass-4-871834/ Säkerhetsklass fyra, och inte bara tre som de flesta har.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Om du tänkt använda skivbromslåset från biltema till att låsa din nya kedja är det slöseri med en dyr kedja så hoppas du fixat något superlås där också :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Köp ett Abloy klass 5 så har du något som matchar kedjan..

15407456-origpic-d94e6a.png
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vill fortfarande se hur man får med sig den där Almaxkedjan på en modern sporthoj...:rolleyes:

I garaget däremot lär den vara riktigt bra så länga man har markankare.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag hade tänkt det enbart för hemma/garageförvaring. Man lär iaf köpa sig en hel del tid om de ska ta sig igenom det där låset..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Och låsa med skivbromslås?

Jag hade nog valt ett lås som var minst lika rejält som kedjan annars är det ju meningslöst. Speciellt när du har så lång kedja att det garanterat går att få låset till en plats som gör det lätt att komma åt med bultsaxen.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
med tanke på att styrlås + bromskivelås är godkänt är det väl bara till att ha den kombon + kättingen från helvetet (skit samma om den är godkänd eller ej)? lämna kättingen i garaget och ta med skivlås på turen
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hade jag vart tjuv och haft något som klipper en normal kedja hade jag nog valt ett annat objekt än den kedjan, enda som biter på den lär väl vara en vinkelslip och det lär ändå ta en liten stund.. Låser man sin hoj bättre än någon annan hoj i närheten har man iaf större chans att få behålla grejerna, men det är ju rätt uppenbart.

Ge mig 14 sekunder med plasman så är den kättingen av tyvärr. Nu är det nog sånt man hittar i garaget och kanske en fet bultsax som är genomsnittsbusets vapen så det är nog en bra investering.

Man jag skall se till att vinkelslipar och plasmaskärare aldrig förvaras i garaget (även om jag bara har en simpel ABUS kedja).
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Alamax är dessvärre inte godkända i Sverige.
Och, jag såg något Youtube klipp om alamax kedjorna, om att kapa dem, något företag som testade olika kedjor, och alla kedjor de testade gick av på några minuter med en kraftig bultsax (modell stor).
Dessutom så har ju de "riktiga, organiserade ligorna!" ofta hydrauliska bultsaxar med sig i skåpbilen, då går det ännu fortare.
Man är, hur tråkigt det än må låta, aldrig 100% säker, ordspråket "Vill dom ha den, så tar dom den" stämmer tyvärr. Bästa är väl att ha hojen inne i lägenheten!
Men, schysst ketting iaf :)
 
Last edited:

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag ser inte meningen med en så stor och klumpig tjätting? Har tjuven en vinkelslip så kapar han den fortfarande på 10 sekunder..
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jo, men nu har inte tjuven alltid det. Med ditt resonemang så kan man lika gärna ha hojen olåst eller?

Jag försökte inte trampa på någons tår med mitt inlägg.
Med mitt resonemang så räcker styrlås och ett godkänt skivbromslås. Vill tjuven ta hojen så gör det ändå..

Jag är lite överdrivet bitter nu med ;) min bil som inte skall gå att stjäla blev stulen ifrån ett låst, kameraövervakat garage i centrala Göteborg för ett par månader sedan.. :huvet
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag beställde utan låsblock, för jag tyckte att låset var lite klent i förhållande till köttingen!

Vegetarian, men drömmer i smyg om kött ?......freudianskt stavfel


"Freudiansk felsägning

En freudiansk felsägning är ett begrepp inom psykologin. Felsägningen går ut på att en person avser att säga en sak, men av misstag säger något annat. Det av misstag sagda är då det som personen faktiskt menar, på ett semi-omedvetet plan.
Felsägningen anses, enligt denna skola, vara ett tecken på en bortträngd längtan"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Freudiansk_felsägning
 
Last edited:

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Haha, knappast! "Kötting" för komisk effekt.

Jag är inte ett offer för den här otroligt lilla saken som smak :fakta

Vegetarian, men drömmer i smyg om kött ?......freudianskt stavfel


"Freudiansk felsägning

En freudiansk felsägning är ett begrepp inom psykologin. Felsägningen går ut på att en person avser att säga en sak, men av misstag säger något annat. Det av misstag sagda är då det som personen faktiskt menar, på ett semi-omedvetet plan.
Felsägningen anses, enligt denna skola, vara ett tecken på en bortträngd längtan"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Freudiansk_felsägning
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top