Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kommer på mig själv med att tänka att det är bra att det blåser, för då blir det 'billig' (=inte fullt lika svindyr) el i morgon. I vinter är det kanske snarare tanken att då har jag kanske el i uttagen hela dagen.

Så är det att leva i ett land som i praktiken styrts av MP, via ombud i åtta år. Hoppas det blåser kring klockan 15 på julafton så att ungarna åtminstone får se Kalle Anka. :3freak

Jag läste tipset att ladda ner Kalle Anka till surfplattan och se till att ha den laddad på julafton.

Nu tror jag ju inte att elen kommer att stängas av någonstans på julafton då industrierna är stängda, men jag påpekade inte det, låt folk ha panik över sån skit, huvudsaken dom har panik och inser vem som har orsakat situationen.

Fun fact, förra julen hade vi strömavbrott strax före kalle, men gröten kokades på gasolköket som stod i källaren, och innan kalle hade skellefteåkraft lagat felet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Synar man gårdagens valresultat så verkar det i alla fall inte som att alla invånare i Stockholm - eller våra stora studentstäder - är särskilt oroliga över vare sig elpriser eller kriminalitet…Upp och över tio procent för MP i vissa distrikt…Vad fan tänker man egentligen när man trycker ned en MP-sedel i kuvertet…?

Just nu verkar de ha runt 5% av rösterna, så de kommer väl tyvärr att sitta i Riksdagen ännu en gång.

Man får trösta sig med att ens egen valkrets innehåller färre än tio personer som lagt sin röst på MP och sedan hoppas att det sista mandatet faller så att de inte får någon makt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Synar man gårdagens valresultat så verkar det i alla fall inte som att alla invånare i Stockholm - eller våra stora studentstäder - är särskilt oroliga över vare sig elpriser eller kriminalitet…Upp och över tio procent för MP i vissa distrikt…Vad fan tänker man egentligen när man trycker ned en MP-sedel i kuvertet…?

Just nu verkar de ha runt 5% av rösterna, så de kommer väl tyvärr att sitta i Riksdagen ännu en gång.

Man får trösta sig med att ens egen valkrets innehåller färre än tio personer som lagt sin röst på MP och sedan hoppas att det sista mandatet faller så att de inte får någon makt.
Tja, lägenheter drar betydligt mindre el än hus, så stadsbor drabbas inte lika direkt.

Kriminalitet finns det ju olika förklaringar på, röstar man på MP tror man nog att det är utanförskap och avsaknad av genuspedagogik i problemskolorna som är problemet.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Synar man gårdagens valresultat så verkar det i alla fall inte som att alla invånare i Stockholm - eller våra stora studentstäder - är särskilt oroliga över vare sig elpriser eller kriminalitet…Upp och över tio procent för MP i vissa distrikt…Vad fan tänker man egentligen när man trycker ned en MP-sedel i kuvertet…?

Just nu verkar de ha runt 5% av rösterna, så de kommer väl tyvärr att sitta i Riksdagen ännu en gång.

Man får trösta sig med att ens egen valkrets innehåller färre än tio personer som lagt sin röst på MP och sedan hoppas att det sista mandatet faller så att de inte får någon makt.
Blir lite nedstämd varje gång jag går in på SH och ser den här trådrubriken. Alatalo, låt oss i stället glädjas åt att mupparna förmodligen inte kommer att vara med på majoritetssidan i ett nytt styre och därmed inte kunna förbjuda bränsle 2030 eller förstöra vår energiförsörjning ytterligare!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Synar man gårdagens valresultat så verkar det i alla fall inte som att alla invånare i Stockholm - eller våra stora studentstäder - är särskilt oroliga över vare sig elpriser eller kriminalitet…Upp och över tio procent för MP i vissa distrikt…Vad fan tänker man egentligen när man trycker ned en MP-sedel i kuvertet…?

Just nu verkar de ha runt 5% av rösterna, så de kommer väl tyvärr att sitta i Riksdagen ännu en gång.

Man får trösta sig med att ens egen valkrets innehåller färre än tio personer som lagt sin röst på MP och sedan hoppas att det sista mandatet faller så att de inte får någon makt.
E08eHg63yzHmXdqAJaHTmHhfYwDtQtNT662dpsvQTBQ.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Storstadsbor bor i lägenhet och är inte lika påverkade av elpriser, storstadsbor har en kollektivtrafik med turtäthet på 4 minuter, så dom är inte beroende av bil och skiter i bensinpriset.

Jag minns inte vilken politiker det var som trodde sig försvara satsningar på glesbygden med "Jamen ibland åker vi ju ut på laaandet, och då vill vi ju att det ska fungera där också"

Det är hur mycket våra politiker bryr sig om det som finns utanför storstäderna, det är deras safari i verkligheten några veckor om året, men blir det jobbigt åker dom hem till stan igen...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Storstadsbor bor i lägenhet och är inte lika påverkade av elpriser, storstadsbor har en kollektivtrafik med turtäthet på 4 minuter, så dom är inte beroende av bil och skiter i bensinpriset.

Jag minns inte vilken politiker det var som trodde sig försvara satsningar på glesbygden med "Jamen ibland åker vi ju ut på laaandet, och då vill vi ju att det ska fungera där också"

Det är hur mycket våra politiker bryr sig om det som finns utanför storstäderna, det är deras safari i verkligheten några veckor om året, men blir det jobbigt åker dom hem till stan igen...
Elpriser kan jag förstå, men elransonering torde kunna göra det jobbigt att åka tunnelbana. Om inte den undantas såklart.

sen kan man fundera på hur hennes lägenhet är uppvärmd och vad det kommer göra med månadsavgift/hyra, men det är ju flera månader fram.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Elpriser kan jag förstå, men elransonering torde kunna göra det jobbigt att åka tunnelbana. Om inte den undantas såklart.

Om Sverige nu hamnar i scenariot att ransonering blir nödvändig så måste väl tunnelbanan vara något av det första som kopplas bort...? Va fan, tunnelbanan är ju till 99% en synnerligen privat och knappast livsnödvändig transport. Det är ju inte så att skummjölken till söders cappuccinohak, korvbrödet till före detta bensinmackar, mediciner till apoteken och andra livsnödvändigheter transporteras med tunnelbana...?

Nej, att låta stockholmarna ha kvar strömmen till husen och att låta dem promenera till jobben bidrar till att ingen behöver frysa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Elpriser kan jag förstå, men elransonering torde kunna göra det jobbigt att åka tunnelbana. Om inte den undantas såklart.

sen kan man fundera på hur hennes lägenhet är uppvärmd och vad det kommer göra med månadsavgift/hyra, men det är ju flera månader fram.

Elransonering i tunnelbanan kan ju bli spännande.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Storstadsbor bor i lägenhet och är inte lika påverkade av elpriser, storstadsbor har en kollektivtrafik med turtäthet på 4 minuter, så dom är inte beroende av bil och skiter i bensinpriset.

Jag minns inte vilken politiker det var som trodde sig försvara satsningar på glesbygden med "Jamen ibland åker vi ju ut på laaandet, och då vill vi ju att det ska fungera där också"

Det är hur mycket våra politiker bryr sig om det som finns utanför storstäderna, det är deras safari i verkligheten några veckor om året, men blir det jobbigt åker dom hem till stan igen...
Löfven var inne på det. Inte så mycket värna landsbygden för boende utan att det behöver finnas mackar och butiker när cityfolket tar sig ut i/på landet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som vanligt är det kommunikationen som brister då alla inte röstar på världens bästa politik, enligt MP och Bolund själva (urklipp från SVT):


Varför blev inte klimatfrågan en större fråga i valrörelsen?

- Det är ju för att det bara var ett parti som hela tiden lyfte den i varje intervju, i varje debatt.

- Det är ett underbetyg till svensk politik att vi inte har klarat av att fånga upp den frågan och föra en rimlig diskussion om den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Elpriser kan jag förstå, men elransonering torde kunna göra det jobbigt att åka tunnelbana. Om inte den undantas såklart.

sen kan man fundera på hur hennes lägenhet är uppvärmd och vad det kommer göra med månadsavgift/hyra, men det är ju flera månader fram.

Självklart undantas tunnelbanan och elbilsladdarna, det är ju kritisk infrastruktur för hela landet.

Sen kommer ju ett tokhögt elpris så småningom att bita henne i rumpan även om hon bor i en hyresreglerad tvåa, men det tar ju ett tag att hämta hem det med hyreshöjningar.
Det gäller att koka grodan långsamt....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Njae inte riktigt. De flesta som sitter i de där unkna ruttna stålburkarna gör det för de tar sig till och från jobbet. Inte för att jag bryr mig per se för jag kör mc till jobbet men ska vi spara el finns det nog annat att spara på här i Stockholm.

Vänta bara, ingen ville nämna det innan valet, men nu när valet är över kommer kraven på att spara el att börja hagla.

Jag tycker vi börjar med att kräva att alla butiker stänger av sina ljusskyltar när dom har stängt, alla kontor stänger ner alla datorer efter kontorstid och inga konstfrusna isar för konståkning, curling och andra hobbyaktiviteter.

Inga uppvärmda konstgräsmattor för boll-lek heller.

Vi skulle väl behöva spara 5% för att kunna ligga kvar på förra vinterns priser, så jävla svårt kan det inte vara

Sedan kan man ju ha 8 minuter mellan tunnelbanetågen under lågtrafik tid kanske?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Synar man gårdagens valresultat så verkar det i alla fall inte som att alla invånare i Stockholm - eller våra stora studentstäder - är särskilt oroliga över vare sig elpriser eller kriminalitet…Upp och över tio procent för MP i vissa distrikt…Vad fan tänker man egentligen när man trycker ned en MP-sedel i kuvertet…?

Just nu verkar de ha runt 5% av rösterna, så de kommer väl tyvärr att sitta i Riksdagen ännu en gång.

Man får trösta sig med att ens egen valkrets innehåller färre än tio personer som lagt sin röst på MP och sedan hoppas att det sista mandatet faller så att de inte får någon makt.
Fjärrvärmeväljarna dvs folk boende i större stad i främst bostadsrätter och hyreshus räddade Mp kvar i riksdagen för om elpriset går upp några hundra procent så är elräkningen ändå bara någon tusenlapp(eller värsta fall två i en paradvåning). Kanske skulle koppla fjärrvärmen till gaspriset som det är gjort med elen...då skulle det nog bli andra tongångar på mina grannar här i Vasastan som röstade 7,9% Mp.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
då skulle det nog bli andra tongångar på mina grannar här i Vasastan som röstade 7,9% Mp

Långt ifrån värst. Det finns valkretsar i Lund där MP ligger över 15%…

Men Lund kanske inte har så kalla vintrar och stenkastningen och skjutningarna är ju flera kilometer bort…?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Långt ifrån värst. Det finns valkretsar i Lund där MP ligger över 15%…

Men Lund kanske inte har så kalla vintrar och stenkastningen och skjutningarna är ju flera kilometer bort…?

Studenter!

Dom är ju ofta vänster/gröna

Och dom kanske föll för Greta 2.0 som dom visade upp gråtandes häromdagen
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Elransonering i tunnelbanan kan ju bli spännande.
Jag tänker att man kan elransonera delar av tunnelbanan:
Tågen kommer bara en station i taget, sedan klipps strömmen bort och kupédörrarna hålls stängda tills strömavbrottet har cirkulerats runt alla färdlinje…
Det är säkert i linje med MP’s energibesparingar! ?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk strömavbrottena i ghettona i vinter , snutar med flaskbottenbrillor i bilar med soppatorsk o dom sprutar bensin på vindrutan :banana

Rpc Anders Thornborg får göra som sin lookalike
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Synar man gårdagens valresultat så verkar det i alla fall inte som att alla invånare i Stockholm - eller våra stora studentstäder - är särskilt oroliga över vare sig elpriser eller kriminalitet…Upp och över tio procent för MP i vissa distrikt…Vad fan tänker man egentligen när man trycker ned en MP-sedel i kuvertet…?

Just nu verkar de ha runt 5% av rösterna, så de kommer väl tyvärr att sitta i Riksdagen ännu en gång.

Man får trösta sig med att ens egen valkrets innehåller färre än tio personer som lagt sin röst på MP och sedan hoppas att det sista mandatet faller så att de inte får någon makt.
En röst på sossarna är också en röst på MP. Dom tillhör samma lag. När skall norrlänningarna fatta det???
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top