Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gör det förbjudna nu, hoppar in i tråden utan att läst allt. Slå mig den som vill men orkar inte läsa 1 miljard inlägg. :2cool

Är det så att våra hojar ska skickas på skroten om 8 år? ( eller musuem )
Även alla andra fyrhjuliga fossila fordon?
Ingen större idé snart att byta hoj utan köra dom man har tills dom är helt slut i så fall.

Eller vad tror ni andra, 8 år känns inte så långt bort.
Alkylatbensin osv kommer att finnas fortsatt och även om den skulle kosta 25 kr/litern skulle nog hojåkandet bland entusiaster vare sig upphöra eller ens begränsas. Det är väl främst arbetspendlandet som ersätts av icke förbränningsmotordrivna alternativ.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Alkylatbensin osv kommer att finnas fortsatt och även om den skulle kosta 25 kr/litern skulle nog hojåkandet bland entusiaster vare sig upphöra eller ens begränsas. Det är väl främst arbetspendlandet som ersätts av icke förbränningsmotordrivna alternativ.
Alkylat idag ligger väl närmare 30:-/l (27 -28 tror jag på pump) och lär väl inte bli billigare.

Det är ju fint av din kompis att åka båt istället för flyget.
När alla miljoner resor årligen skall gå med båt istället för flyg, hur går det då för miljön?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Alkylatbensin osv kommer att finnas fortsatt och även om den skulle kosta 25 kr/litern skulle nog hojåkandet bland entusiaster vare sig upphöra eller ens begränsas. Det är väl främst arbetspendlandet som ersätts av icke förbränningsmotordrivna alternativ.
Ok.
Googlar mig till att all Alkylatbensin är inte fossilfri men att det finns några enstaka dock. Kanske om 8 år finns fler alternativ. Hoppas verkligen att MC-tillverkarna ser till att få fram ett bränsle att köra på och inte konverterar till 100% el-hojar.

Funkar dagens moderna hojar med Alkylatbensin?

Hur är det med Etanol?
Varför ser man inte det som ett alternativt bränsle till MC?

Annars om EL-hojar är enda alternativet i framtiden kan man ju lägga av att köra, man vill ju att det ska låta, är ju stor del av tjusningen. Inte ett susa fram ljudlöst.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I värsta fall får det väl bli Gripens kemiskt rena bensin, undra hur många flaskor á 23kr styck det går åt?




103992_01.jpg
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Överladdade Mazdan går mycket bättre på E85 än 98, skulle kört på E100 om det fanns.
Förstår inte varför staten sköt E85 satsningen i sank.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja. Att man skriver "passar för motorsågar/gräsklippare" är för att det inte ska börja användas till annat ändamål, som gamla jänklare etc.

Jag har kört alkylat i alla mina fordon, inkl inombordaren till båten. Brukar köra sista tanken för säsongen på hoj/snöskoter med alkylat.

På pumpen vid sjömacken kostade den sist 20:-/litern men det var något år sedan. När jag tankade fullt i båten (140 liter) låg den på 17kr samtidigt som vanlig 95 kostade 14kr.


Jag skulle inte vara orolig, en bensinmotor kan köras på det mesta beroende på vad det är förstås.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alkylat idag ligger väl närmare 30:-/l (27 -28 tror jag på pump) och lär väl inte bli billigare.

Det är ju fint av din kompis att åka båt istället för flyget.
När alla miljoner resor årligen skall gå med båt istället för flyg, hur går det då för miljön?

Googla ”Microsoft TEAMS”. :)

Ingen har sagt att alla skall åka båt, poängen är att han SJÄLV bär konsekvenserna av SIN EGEN övertygelse och det är värt stor respekt i min bok.

Det är annars väldigt lätt att ha åsikter om vad andra skall/borde göra. Och det gäller absolut inte bara miljöpartister…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du menar att den går att köra på precis vad som helst, så länge det är bensin? :va :rofl

Någon form av bensin/etanol/gengas/alkylat/etc. Anpassningar är inte supersvåra heller rent tekniskt.

Dvs våra gamla fordon kommer att kunna köras så länge de funkar, det behöver man inte vara orolig över.
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Överladdade Mazdan går mycket bättre på E85 än 98, skulle kört på E100 om det fanns.
Förstår inte varför staten sköt E85 satsningen i sank.
Förstår du varför det ät "skatt" på plastpåsar? MP:s politik handlar inte miljö. Det handlar bara om skatteintäkter. För att få in skatten till staten måste man komma på nya idéer hela tiden.
Jag körde en skattebefriad bil tills förra månaden för att den var en sk miljöbil (5 år gammal nu). Nu betalar jag skatt för den. För ett par år sedan är den värsta miljösvinet pga dieselgate. De ändrar sig innan deras beslut har gått ur tiden. Detta beror BARA på okunskap.

När tillräckligt många har köpt en E85 bil, ja då finns det pengar att hämta in till staten. Nästa steg blir att beskatta elbilarna. Var så säker!
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alkylat idag ligger väl närmare 30:-/l (27 -28 tror jag på pump) och lär väl inte bli billigare.

Det är ju fint av din kompis att åka båt istället för flyget.
När alla miljoner resor årligen skall gå med båt istället för flyg, hur går det då för miljön?
Just när det gäller båt så är det inte nödvändigtvis bättre än flyget. Tittar man på genomsnittsutsläppen per passagerare och sträcka som tar Finlandsbåten mellan sthlm och Helsingfors så är CO2-utsläppen faktiskt lägre om man tar flyget. Det är ju förvisso för att båtarna släpar med sig ett mindre nöjesfält så det blir väldigt mycket stål per passagerare, men ändå. Nu gäller det för den specifika resan med de specifika båtarna.

Det finns givetvis situationer där det omvända gäller, så ta nu inte detta som intäkt på att båt alltid är dåligt för miljön. I allmänhet gäller att transporter per båt räknat på sträcka och vikt är mycket miljövänligare än flyg.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Förstår du varför det ät "skatt" på plastpåsar? MP:s politik handlar inte miljö. Det handlar bara om skatteintäkter. För att få in skatten till staten måste man komma på nya idéer hela tiden.
Jag körde en skattebefriad bil tills förra månaden för att den var en sk miljöbil (5 år gammal nu). Nu betalar jag skatt för den. För ett par år sedan är den värsta miljösvinet pga dieselgate. De ändrar sig innan deras beslut har gått ur tiden. Detta beror BARA på okunskap.

När tillräckligt många har köpt en E85 bil, ja då finns det pengar att hämta in till staten. Nästa steg blir att beskatta elbilarna. Var så säker!
Anledningen till att privatbilism måste beskattas är för att det är den enskilt dyraste transportmetoden för samhället, dels om man räknar direkta kostnader för anläggning och underhåll per personkilometer, men också sekundära kostnader för effekter på hälsa och miljö. Vissa effekter blir bättre med elbilar, som t.ex att man slipper marknära ozon och kväveoxider, men andra effekter kvarstår, som partiklar från vägslitage och mikroplaster från bildäck (vilket är den överlägset största källan till mikroplaster globalt och i Sverige).
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Anledningen till att privatbilism måste beskattas är för att det är den enskilt dyraste transportmetoden för samhället, dels om man räknar direkta kostnader för anläggning och underhåll per personkilometer, men också sekundära kostnader för effekter på hälsa och miljö. Vissa effekter blir bättre med elbilar, som t.ex att man slipper marknära ozon och kväveoxider, men andra effekter kvarstår, som partiklar från vägslitage och mikroplaster från bildäck (vilket är den överlägset största källan till mikroplaster globalt och i Sverige).
Omställningen från diesel till bensin, och vidare till el har ju gått ganska fort. Håller med om att det finns andra utsläpp förutom CO2 från bilismen. Men när dieselgate var ett faktum ökade Sveriges utsläpp av CO2. Svensson tog in allt map vad som som hände hos Bosch i Tyskland. De köpte hellre en bensinbil än en dieseldito. Ganska naturligt. Men att köra på bensin fram tills elbilar tar över marknaden är slöseri med både resurser och miljö. Bensinhybrider i en övergångperiod kanske är rätt väg att gå? Men jag tror att rent miljömässigt hade nog dieselmotorn varit ett bättre alternativ. Även om de har blivit dyra att tillverka/köpa. Men en bensinhybrid är nog ändå dyrare. Dyrast är elbilen. Miljövinster kommer att kosta pengar. Inget är säkrare än det.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Snälla säg att bilderna ovan är ett skämt.

Haha samma töntiga akronym som Melodifestivalen, ”ESC”. Tufft! :rofl
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Anledningen till att privatbilism måste beskattas är för att det är den enskilt dyraste transportmetoden för samhället, dels om man räknar direkta kostnader för anläggning och underhåll per personkilometer, men också sekundära kostnader för effekter på hälsa och miljö. Vissa effekter blir bättre med elbilar, som t.ex att man slipper marknära ozon och kväveoxider, men andra effekter kvarstår, som partiklar från vägslitage och mikroplaster från bildäck (vilket är den överlägset största källan till mikroplaster globalt och i Sverige).

Förvisso. Men då skall man också nämna den lilla detaljen att just skatt från privatbilism finansierar oändligt mycket mer än bilismens "självkostnader".
Anledningen till det tror jag är ganska enkel. För att man kan.
Bilister är generellt en ganska köpstark grupp som köper en tjänst som ger mycket frihet och möjligheter till t.ex. försörjning. Då kan man beskatta kraftfullt där.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Summering. MP vill ta poäng på vad som helst utan att bry sig om verkligheten. S vill sitta vid makten och ta in maximalt med skatt oavsett vilka dumheter man behöver gå med på.
Zoda for president!
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top