Michelin Road 5 på bana?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej allihop,

Har ett 10 tal bandagar i bagaget. Nu har jag köpt en Hypermotard 1100S och den har i nuläget Michelin Road 5 däck. Ska man ta det jävligt försiktigt med dessa däck på bana eller hur ligger det till? Har tidigare erfarenhet av mer banorienterade däck, t.ex. Metzeler K3 RR på min gamla hoj.

Sen en till fråga:

Hur mycket mindre livslängd kommer jag ha med t.ex. Bridgestone S22 vs Road 5 däcken? Rent generellt kan man säga att jag knappt kör i regn (undviker det så gott jag kan) och värdesätter torrgrepp mycket mer. S22 känns som ett mer lämpligt däck. Hymon går mestadels på gata (med några enstaka bandagar) så vill inte ha något med alldeles för kass livslängd.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Däck är som olja, livsfarligt att starta en tråd om på SH :)
Dina Road 5 duger säkert på bana, det är ju inget effektmonster du har.
Beträffande S22 så kan jag bara bedömma utifrån användning på bana och där verkar de hålla bra.
Har kört mina rätt hårt och ser inget onormalt slitage.
Körde S20 och S21 innan och dessa höll länge.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror väldigt mycket på körstilen.
Nackdelen med gatdäck är att dom tappar greppet ganska fort om man överhettar dom men fram till dess så funkar dom utmärkt.
Det finns en hel del duktiga förare som kör ruskigt fort på gatdäck typ Michelin road.
Samtidigt finns det dom som får stora problem för att däcken överhettar.
Om man är en duktig förare som kan utnyttja däcken utan att överbelasta dom så går det att köra fort. Om du är lite okänslig med gas och broms och därigenom belastar däcken hårt så kan du överhetta däcken långt innan en skickligare förare ens är i närheten av att få problem.

Jag skulle säga att det vettigaste är att testa och vara uppmärksam på hur däcken beter sig. Om du märker att dom börjar överhetta och tappa greppet så vet du att du behöver däck som tål mer belastning.
Vad gäller greppet fram till dess så ska du vara en rätt snabb förare för att greppet ska vara det som begränsar dig.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Körde fyran ca 20 dagar på bana i medel/snabb med SMC. Hade inga problem alls med street triple 675 och Husqvarna 701sm. Som referens.

1.12 på sviestad med pr4 på Husqvarna. Så inte jätterask alltså.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag har kört med ett tidigare Road däck och det funkar fint så länge det inte går för fort (Tänk snabb grupp). När det började gå för fort så började de varna snällt och kasade lite. Kändes tydligt när de varnade. Positiva är att de inte är lika känsliga för uppvärmning.
Bara kör...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Road 5 fundar helt ok på bana för de flesta som konstaterat redan. Vill du ha en variant som är lite mer banfokuserad så är Metzeler M7RR/M9RR ett toppenalternativ, som ändå funkar bra på gata även när det är kallt och blött. Lite kortare livslängd förstås.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Hej allihop,

Har ett 10 tal bandagar i bagaget. Nu har jag köpt en Hypermotard 1100S och den har i nuläget Michelin Road 5 däck. Ska man ta det jävligt försiktigt med dessa däck på bana eller hur ligger det till? Har tidigare erfarenhet av mer banorienterade däck, t.ex. Metzeler K3 RR på min gamla hoj.

Sen en till fråga:

Hur mycket mindre livslängd kommer jag ha med t.ex. Bridgestone S22 vs Road 5 däcken? Rent generellt kan man säga att jag knappt kör i regn (undviker det så gott jag kan) och värdesätter torrgrepp mycket mer. S22 känns som ett mer lämpligt däck. Hymon går mestadels på gata (med några enstaka bandagar) så vill inte ha något med alldeles för kass livslängd.
Hade en Hypermotard 1100 i några år och körde på Pirelli Diablo Rosso 2 både bana och gata. Ett bakdäck gick ca 600 mil. Hypern äter duktigt med däck. Kör nu Metzeler Roadtec (sport-touringdäck) på min Gsx-s och det funkar bra på bana.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Första bandagen avklarad.

Jag var väldigt försiktig och tänkte mycket på att köra mjukt (likt regnkörning) och hade absolut inga släpp. Tror det går att köra bra mycket fortare än vad jag gör nu men psyket tog emot lite. Besiktningsmannen på banan varnade också om däcken och att jag skulle verkligen känna efter och ta det lugnt. Gjorde inte under för psyket :)

Nästa säsong blir det S22 eller M9RR. Även om dessa däck kan funka på bana så är det nog lite mer lämpligt med något mer åt det sportiga hållet.

Tack för alla fina svar!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
kör slut på Michelin road 5 innan du byter .- utvärdera om det var däcken eller du som satte begränsningen ...
Sporttouring däcken räcker långt och du har inga problem med att få upp arbetstemperaturen i däcken.
Problemen är om de blir överhettade på slutet på passen, men det märker du ganska odramatiskt .

Skulle det inte räcka till så byt till något sportigare, -men testa först .
Road 5 på bilden nedan.
 

Bifogat

  • 68637820_10220312374070452_1303098038293626880_n.jpg
    68637820_10220312374070452_1303098038293626880_n.jpg
    132.4 KB · Visningar: 60

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011

Road5 på sturup raceway.
Gick sedan över till Bridgestone s22 men det var mest för min mentala oro att däcken inte skulle duga..

Road5 är sjukt kompetenta och vill påstå att du aldrig kommer behöva ha något värre för gata även i kamikaze tempo.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Tror att problemet i dag är att folk ofta kör med för vassa däck för deras hastighet. Skulle tro att upp till medelgrupp (givetvis beroende på typ av körning) så fungerar sporttouring / sportdäck bättre än racedäck. Med rejsdäck måste man ha tillräckligt tempo för att de inte ska kallriva. Ett för sporttigt däck blir ju halt utan temp.
Som exempel testade en instruktör på Sviesta med att köra Roadsmart på sin R1a. Funkade enligt han fint ner till 1,05 i tider. Det är betydligt fortare än vad de flesta kör. Snabb grupp kör ca 1,08-1,10 med föråkare på trafik övningarna.
Så kör på med det du har. :)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tack för all input!

1.05 på Sviestad verkar riktigt fort. Kollat lite klipp och det är typ de tiderna jag sett när folk kör Rookie 600.

Jag har tänkt lite som du Bjork3n, det är mer mentalt än något. Men jag tror ändå jag ska köra slut på mina däck. Jag gillar annars tanken av att ha mer sporttouring däck OM man kan. Just för att man kan köra dem i alla slags möjliga klimat.... och som ni alla vet som bor i Sverige så kan vi ha flera årstider på en och samma dag!

Det är väldigt många "mindre snabba" som pillar med slicks och värmare och jag tycker att det förstör en del av tjusningen då det är ett stressmoment. Att skifta till regnhjul osv är också något jag aldrig hade pallat med när jag väl är på plats. Sen förstår jag att det finns folk som är seriösa och de ser nog inte likadant på saken som jag gör. För mig (och för många andra) som hobbykör finns det mycket glädje att vinna i att ha däck som inte behöver värmare och funkar i alla klimat!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Ett tag när jag åkte SV650 så körde jag på det billigaste märkesdäcket som man köpte online. Michelin Pilot Power. Hade Roadsmart innan som var bra, men hojen blev mer lättsvängd med Pilot Power som hade en toppigare profil och var billigare.
Kändes dock som hojen samt däcken började varna ifrån vid 1,08 på sviesta eller 1,06 på Kinnekulle med min begränsade körstil. Hojen började kasa lätt vid instyrning, men varnade snällt.
Har kört betydligt vassare däck och hojar och de brukade vara läskiga (abrupta släpp) innan värmen/tempot infunnit sig.
Kontenta enligt mig: Köp lagom däck och inte det värsta.

 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har tänkt lite som du Bjork3n, det är mer mentalt än något. Men jag tror ändå jag ska köra slut på mina däck. Jag gillar annars tanken av att ha mer sporttouring däck OM man kan. Just för att man kan köra dem i alla slags möjliga klimat.... och som ni alla vet som bor i Sverige så kan vi ha flera årstider på en och samma dag!
Årets bandagar från ett väderperspektiv.
Lufttemperaturer, jag vet tyvärr inte bantemp.
Några var ca 30+ och solsken större delen av passen.
Några var 15-18+ och regn, duggregn, kvarvarande fukt på banan.
Senast var nattemperaturen 2+ och ca 10+ då första passet gick ut.
Mina S22 har fungerat utmärkt alla pass jag kört, dock avstod jag de regniga och det första i låg temp nu i helgen.
Utan att pyssla med värmare så kände jag fullt förtroende för däcken efter ett varv och stod på så gott jag kan en bit in i varv två.
Jag är säker på att alla nya sport / sporttouringdäck uppförsig på liknande sätt.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Efter 2 års uppehåll fick jag köra Anderstorp igen med samma hoj och samma däck (pilot road 4 var det faktiskt, inte 5).

Med mina skills och en 90 hästars hypermotard kom jag ner till 1.59 med road däcken. Funkade bra de första 3-4 varven, sen fick jag ett rejält släpp under andra passet och då började hjärnspökena komma.

Tendens till släpp mot slutet av alla 20 mins pass, framförallt bak och utan något nämnvärt gaspådrag. Opålitligt då jag gör inget annorlunda jämfört med de tidiga varven. Hade säkert funkat bättre om jag hade kortat ner körningen och åkt in i depån.

Det var ingen riktigt rolig körning efter detta då jag trots sänkt tempo fick lite släpp bak, allt detta skedde på de sista varven på passen.

Har tidigare haft sportdäck såsom pilot power 2ct t.ex. och aldrig upplevt något liknande.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fick du släpp på samma ställe varje gång?
Är du säker på att det släppte?
Kollade du asfalten på den platsen?
Jag var säker på att jag fick släpp i hårnålen på Gälleråsen men det var en reva i asfalten som jag prickade med bakhjulet var gång.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag är ingen banåkare men skulle säga att jämförelsen mellan Road 5/6 oxh tidigare generationer Pilot Road haltar då det ffa är skillnaderna i profil och det betydligt bättre greppet på kanterna som utgör de mest kännbara skillnaderna, enligt vad jag upplever.

Hur långt det räcker vid snabbt banåka får folk med erfarenhet reda ut. Tror dock att om det går att åka undan med PR4 borde Road 5/6 räcka för än högre tempo.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När är däcken tillverkade? Kanske kan ha betydelse om dom har några år på nacken.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag är ingen banåkare men skulle säga att jämförelsen mellan Road 5/6 oxh tidigare generationer Pilot Road haltar då det ffa är skillnaderna i profil och det betydligt bättre greppet på kanterna som utgör de mest kännbara skillnaderna, enligt vad jag upplever.

Hur långt det räcker vid snabbt banåka får folk med erfarenhet reda ut. Tror dock att om det går att åka undan med PR4 borde Road 5/6 räcka för än högre tempo.
PR4 är det många som vittnar om att de är riktigt kassa när de blir för varma, har själv fått överhettning på dessa.

PR5 och PR6 är rejält mycket bättre än PR4, dock inte lika bra som M7R eller M9R när det gäller överhettning.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top