Michelin Pilot Road 2CT

BMWksport

tidigare BMW1200GSA nu RSport :)
Gick med
30 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 BMW K 1200 R sport
Gatdäck är gjorda för att komma upp i arbetstemperatur snabbt och sen bibehålla temperaturen i hela däcket ca 50 graderC. Så inte sidorna är kalla och man kommer till en rondell efter 2 mils raksträcka.

Är det så att det t.o.m är bättre med sport/touring däck i vissa tillfällen ???

Forslund !
 

BMWksport

tidigare BMW1200GSA nu RSport :)
Gick med
30 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 BMW K 1200 R sport
Självklart. Kör du mestadels gata så åk på däck avsedda för det. Jag kommer att åka på Road 2CT på K5'an för den går bara undantagsvis på bana.

min fråga var kanske i kortaste laget...... :) visste inte att man gjorde däck så att dom skulle hålla en viss temeratur trodde bara att det var hårdare och mjukare gummi på olika däck :) så frågan var igentligen om man kommer till en rondell efter 2 mils körning med ett sport/touring däck då borde temeraturen vara bra på ett sådant däck och ett sport däck för kallt.... och då är frågan vilket däck har bäst fäste i det läget :va

Forslund !
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
min fråga var kanske i kortaste laget...... :) visste inte att man gjorde däck så att dom skulle hålla en viss temeratur trodde bara att det var hårdare och mjukare gummi på olika däck :) så frågan var igentligen om man kommer till en rondell efter 2 mils körning med ett sport/touring däck då borde temeraturen vara bra på ett sådant däck och ett sport däck för kallt.... och då är frågan vilket däck har bäst fäste i det läget :va

Forslund !
Gatdäck har en sån blandning att de kommer upp i temperatur fortare men efter två mils körning kan du lätt dra knäskrap på racedäck också.

Jag har i stort sett alltid köpt beggade racedäck (Rennsport) till 750'n och de håller ju i för all gatåkning i princip ut genom garaget tycker jag. Ska man upp i knäskrapstempo kan man iof ta nån kilometer att ge dem lite uppvärmning först.

Vilket däck som har bäst friktionskoefficient i en rondell efter två mil beror på så många faktorer att det nog bara är tillverkarna själva som vet :)
Jag säger bara; Lär dig dina däck. Kör på det du har förtroende för. Testa gränserna gradvis och ha rätt däckstryck (kolla ofta) Får du en osäkerhetskänsla från dina däck (nån som minns de gamla Michelin M59 :mad: ) så byt. Det är inte roligt att åka om man inte litar på gummit ;)

Finns massor av trådar i ämnet på SH så 'Seek and thou shalt find!'
 

BMWksport

tidigare BMW1200GSA nu RSport :)
Gick med
30 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 BMW K 1200 R sport
tack K-Man för visat intresse :) Är ingen proffs som du förstår men hade tänkt att följa med på lite bandagar i år med mina kompisar som kör riktiga sportmaskiner *garv* BMW räknas väl inte dit :) Ett par "vanliga" pilot road sitter på..... har funderat på att gå upp en klass mot lite sportigare däck vill inte åka på några "överraskningar" Därav mina funderingar :)

Forslund !
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
tack K-Man för visat intresse :) Är ingen proffs som du förstår men hade tänkt att följa med på lite bandagar i år med mina kompisar som kör riktiga sportmaskiner *garv* BMW räknas väl inte dit :) Ett par "vanliga" pilot road sitter på..... har funderat på att gå upp en klass mot lite sportigare däck vill inte åka på några "överraskningar" Därav mina funderingar :)

Forslund !
Kör på dina däck tills det är dags att byta. Ska du ut på bana så sänk lufttrycket lite bara. Max 2,5 bar kalla. Jag hade inte bytt till Road 2CT 'bara för att'. De är ju ändå inga renodlade bandäck.

Kommer du köra mycket bana eller hårt med stora nedlägg (skrapa topparna) så kanske du ska välja Power-däcken eller motsvarande istället.

Vilka däck du än åker på så kör ditt eget tempo och känn dig för. Försök inte jaga nån annan. Se till att däckena fått temp (två halvlugna varv) innan du vrider fullt ut ur böjarna ;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
min fråga var kanske i kortaste laget...... :) visste inte att man gjorde däck så att dom skulle hålla en viss temeratur trodde bara att det var hårdare och mjukare gummi på olika däck :) så frågan var igentligen om man kommer till en rondell efter 2 mils körning med ett sport/touring däck då borde temeraturen vara bra på ett sådant däck och ett sport däck för kallt.... och då är frågan vilket däck har bäst fäste i det läget :va

Forslund !

Som K-man säger.
Jag har oxå alltid kört på racedäck (Supercorsa och Rennsport) men förra året köpte jag Pilot Road 2CT och blev förvånad över greppet de hade.
De håller ju inte så bra för bana, men jag kör ju inte bana längre med min antika hoj... :)

En viktig sak att tänka på om man kör med racedäck på gata är att börjar det regna är man rökt. Mina Superkorsa gick från torrt supergrepp till noll grepp i regn. Blev rent ut sagt farligt hala i regn.

:hej
 

BMWksport

tidigare BMW1200GSA nu RSport :)
Gick med
30 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 BMW K 1200 R sport
Ja så får det bli.... tar väl ett tag att köra in sig på den nya hojen oxå :) har ju inte kört mer än 35 mil med den så man är ju sugen som f-n :) kan ju oxå tänka mig att det inte är 25 grader varmt när jag tar ut den första gången och då är det kanske bra att ha dom på.... :D

:tummenupp
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
En annan grej jag upplevde när jag bytte från Bridgestone halvracedäck till Pilot Road 2CT var att Rockstern blev mycket mer trögsvängd, och att jag fick bakhjulsstuds vid kraftig nerväxling på vanlig väg! Så de blir det inte igen, även om de nu gått mer än dubbelt så långt som de gamla, och ändå inte är slut... Men till Touring och fjollkörning funkar de perfekt iom att de inte slits platta på mitten! (Har jag hört av fjollförare, inte egen erfarenhet:cdevil )

Och nog faan hör BMW hemma på banan! Det handlar mycket mer om föraren än om hojen för oss nybörjare!
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Är det så att det t.o.m är bättre med sport/touring däck i vissa tillfällen ???

Forslund !

Japp! Stämmer.
Använd däcken till det dom är till för.

Har man koll på olika däck så går det utmärkt att köra med bandäck på gata.
Men det krävs ganska mycket för att få upp rätt temp i däcken.

I somras lånade jag ut min hoj till en polare när vi var på en bandag. Och han körde i lugn grupp. Medans jag instruerade i snabb och licens. Och varje gång jag tog över hojjen (licens kör efter lugn) och körde ut på banan så hade däcken blivigt så kalla så att det blev riktigt halt.

På tävlingen i knutstorp så ramlade jag pga kalla däck.
Vi hade kört med däckvärmare, sightinglap, warmuplap och 2 varv i racetempo när pacecar kom ut på banan pga en krash. Vi körde bakom den i 2 - 3 varv och då han däcken svalna så mycket så jag fick framhjulssläpp och ramlade, pga att jag inte var försiktig nog.

Racedäcken har ett grymt grepp när dom är varma. Men dom funkar ganska dåligt när dom är kalla eller om det är blött.
 
Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Har inte läst hela tråden men kan någon vänlig själ hjälpa mig att reda ut skillnaden mellan Road & Power-däcken? Jag har hittat Michelin Pilot Power 2CT lokalt här med följande priser:
190/50zr17 för 1650kr samt 120/70zr17 för 1200kr = 2850:- totalt pris.

Lämpar det sig för busan? En hel del touring med skjuts men även en del singelride-busåka.
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Ok har sökt sönder sporthoj nu känns det som. Även testat google men lyckas inte hitta där heller så väcker den här tråden.
Har ett pilot road 2ct bak nu och fram ska bytas väldigt snart. tanken var att skaffa ett pilot power 2ct fram. Men har nu hört att det inte ska vara bättre med mjukare i fronten om det är olika märken eller modeller osv... Någon som har lite kunskap i området?
 

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
Var köper jag en uppsättning PILOT ROAD 2CT till bäst pris? Var handlar ni era däck?
Ni kan väl skicka ett pm till mig:) Bästa pris jag hittat är 3100:- med frakt, låter lite dyrt:va

/Jonas
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Fursten, sry men jag förstår inte riktigt hur du svarar på min fråga med det citatet. Kanske tolkade mjukare i fronten som att jag menade mindre luft, men nu syftade jag till ett "mjukare" däck i fronten i form av power istället för road som jag har bak. Undrar som sagt om det är ok att blanda inom samma märke, lär inte vara samma mönster t.ex. för det...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fursten, sry men jag förstår inte riktigt hur du svarar på min fråga med det citatet. Kanske tolkade mjukare i fronten som att jag menade mindre luft, men nu syftade jag till ett "mjukare" däck i fronten i form av power istället för road som jag har bak. Undrar som sagt om det är ok att blanda inom samma märke, lär inte vara samma mönster t.ex. för det...


Det är lite olika profil på Power och Road däcken. Och detta ska då i teorin inte vara bra.
Men sedan är det ju så att på gata kör man sällan ens i närheten av vad däcken klarar, och då borde det vara lungt.
Ska man köra bana vill man ju dock att fram och bakdäck har samma uppträdande.

Själv har jag kört med Supercorsa SC2 fram och Pilot Road SC2 bak i en säsong och det gick hur fint som helst. Jag tänkte själv ha precis den kombinationen du nämner, Pilot Power fram, och Pilot Road bak.
Jag har nästan alltid haft mjukare däck fram. Men så plöjer ju en TL lite om man inte har det, och på min motard så vill jag ha mjuk fram, och ett bakdäck som tål att motorbromsas med.
Om du vill ha olika mjukhet på däcken fram och bak är ju upp till dig själv och din körstil. Det däckmakarna brukar påpeka är att olika däck har olika profiler, och att detta då inte ger optimalt uppträdande av hojen.


I väta kan det okså vara lite lurigt om däcken uppträder annorlunda, men om du är medveten om det och kör därefter blir "problemet" mindre.

:hej
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Själv har jag kört med Supercorsa SC2 fram och Pilot Road SC2 bak i en säsong och det gick hur fint som helst. Jag tänkte själv ha precis den kombinationen du nämner, Pilot Power fram, och Pilot Road bak.


:hej

Va?? Är det CT2 du menar kanske?

Varför detta finlir?? Det går att åka 1,10 tider med Power på åsen och de funkar sketabra på gatan lixom Metzler M3, Pirelli Diablo Corsa, Dunlop Qualifier mfl....köp å åk...
Köp ett set av samma däck så slipper du bekymra dig med olika uppvärmningstid, olika våtgrepp mellan fram å bak eller tokwobbel å annat skit.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
err... Ja just precis... :rolleyes:
(tryckfelsnisse i farten igen...)

Jag har Supercosrsa fram, för jag hade Supercorsa bak innan, men bestämt mig för att bara ha "gatdäck" på hojen nu. Pallar helt enkelt inte att byta däxk 2-3 gånger per säsång.
 

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
GSX-R 750
Bara en liten fråga till den som vet...

Är 2150:- ett ok pris för ett 190/50ZR17 Michelin Pilot Road 2 pålagt och klart?
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Ok är det väl men inte billigast. Vissa säger att 1950 är billigast .. jag fixade mitt för 1850 .. fick iofs komma med löst hjul .. så det beror lite på vad som ingår gällande moteringen i helhet.

Men det är som sagt marginella skilnader ...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ok är det väl men inte billigast. Vissa säger att 1950 är billigast .. jag fixade mitt för 1850 .. fick iofs komma med löst hjul .. så det beror lite på vad som ingår gällande moteringen i helhet.

Men det är som sagt marginella skilnader ...

Men du har väl på sin höjd 180/55-17? Kanske lite vanligare storlek som därmed borde ligga bättre i pris.

Jag ger 1750 för en uppsättning, ganska nöjd...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top