Mercedes W123 (76-85)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Idag blev det extraljus på kruppstålet. Två stycken vita breda SIM från swedol. 100W lampor. Biltema fästplatta. Det lyser rätt bra.

Har du lagt igen dina strålkastartorkare Jörgen? Kanske vore en ide att riva ur detta, vet inte ens om de fungerar.

Hur får man glans på kromet runt fönstrena, har provat autosol men det biter ej.
 

Bifogat

  • IMAG0074.jpg
    IMAG0074.jpg
    206.3 KB · Visningar: 284
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag blev det extraljus på kruppstålet. Två stycken vita breda SIM från swedol. 100W lampor. Biltema fästplatta. Det lyser rätt bra.

Har du lagt igen dina strålkastartorkare Jörgen? Kanske vore en ide att riva ur detta, vet inte ens om de fungerar.

Hur får man glans på kromet runt fönstrena, har provat autosol men det biter ej.

Ja de demonterades -95 inför omlackningen, rostskyddsbehandling och monteringen innerskärmar. Men sen så bestämde jag mig för att inte återmontera dem, jag kör ju ändå så sällan på vintern, och fronten vart så clean utan torkarna. Har den utrustningen i en kartong i garaget sedan dess, om jag skulle ångra mig. Satte vanliga gummipluppar i hålen.

Men kör du på vintern så är det ju en bra att ha grej!
Jag tycker det går så fort att tvätta av lyktorna tillsammans med framrutan med mack-hinken om jag är på långresa.
 
Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
I helgen blir det förhoppningsvis lite tid över för skruvande på pansarkryssaren. Ny laddregulator ska införskaffas. Funderar även på ny termostat. Tycker tempen ligger lågt, inte över 70 grader på mätaren. Har även någon läcka strax framför/innanför vänster bakhjul, får se vad det kan vara för något spännande.

Btw är Mekonomens grill något att ha? Min plast är sprucken överallt. Ramen är dock fin :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I helgen blir det förhoppningsvis lite tid över för skruvande på pansarkryssaren. Ny laddregulator ska införskaffas. Funderar även på ny termostat. Tycker tempen ligger lågt, inte över 70 grader på mätaren. Har även någon läcka strax framför/innanför vänster bakhjul, får se vad det kan vara för något spännande.

Btw är Mekonomens grill något att ha? Min plast är sprucken överallt. Ramen är dock fin :)

Känner inte till den. Men annars tror jag MB-independent här i Sthlm hade en Ziegler kvar. Kolla med Gordon där. 2700:- nånting utan MB-emblem och stjärna. De två sistnämda är billigast hos ebay-firmor, köp original. Kolla tyska ebay, annars USA.

Annars kan du ju få min gamla billigt, men bök att posta sånt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min första bil var en 300d från '84. Saknar den än! Vet nån om dom bara gjordes 4växlade? Det var det enda jag inte gillade med den, annars var det en fantastüsk vagn
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Min första bil var en 300d från '84. Saknar den än! Vet nån om dom bara gjordes 4växlade? Det var det enda jag inte gillade med den, annars var det en fantastüsk vagn

M-B hade en lite annorlunda filosofi angående det där, deras motorer tål att varvas och kunderna har råd att tanka.

Det gick att få fem växlar som tillval har jag för mig, men inte på den Svenska marknaden. (inte helt hundra på detta)

Det går däremot att operera in en femväxlad låda från en 124a.

Mvh/ Henrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min första bil var en 300d från '84. Saknar den än! Vet nån om dom bara gjordes 4växlade? Det var det enda jag inte gillade med den, annars var det en fantastüsk vagn

Den femväxlade lådan tyckte jag hade underlig stegning.
Har för mig att femman inte var mycket högre än fyran på den fyrväxlade.
Automatlåda gör att man inte känner motorns register (som är trevligt på MBDarna).
Vad hade du emot fyrpetaren?
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Stötdämparen höger bak har sagt upp sig...
Vart hittar man billiga stötdämpare? Ebay?

Visst ska man byta båda samtidigt?
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Den femväxlade lådan tyckte jag hade underlig stegning.
Har för mig att femman inte var mycket högre än fyran på den fyrväxlade.
Automatlåda gör att man inte känner motorns register (som är trevligt på MBDarna).
Vad hade du emot fyrpetaren?

Är det så pass illa? Hade velat ha en femväxlad, just för att få ner motorvarvet i landsvägsfart. Det kanske är bakaxelutväxlingen man ska titta på istället?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stötdämparen höger bak har sagt upp sig...
Vart hittar man billiga stötdämpare? Ebay?

Visst ska man byta båda samtidigt?

Byt båda samtidigt, till sedanen finns det stort utbud av dämpare. Jag skulle kolla på tyska ebay eller MB-independent
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det så pass illa? Hade velat ha en femväxlad, just för att få ner motorvarvet i landsvägsfart. Det kanske är bakaxelutväxlingen man ska titta på istället?

De fanns med 5 växlad låda som tillval, hittar du en sån låda kan du montera den. Finns många såna trådar på MB-forum. Bara att söka på "5 speed w123 300D" eller liknande.

Här är utväxlingstabellen jag brukar länka till, den svara på det mesta. Tex hur mycket som skiljer i utväxling mellan högsta växeln på 4- resp 5-peten.
Tänk på att man måste byta hastighetsmätare när man byter bakaxel.

http://www.surfblau.de/antriebsfragen.html
 
Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Hur är det egentligen med kamkedjorna på dom här motorerna? Jag har sett en del varningar om att vissa motorer har en svag konstruktion.

Jag har M115-motorn, och den har tydligen dubbel kedja medan M102 har enkel kedja. Är det M102 dom syftar på när dom snackar om klen konstruktion? Svårt att hitta bra info om detta...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bara att söka på timing chain + din motormodell.
På dieslarna mäter man upp dem, endera genom att ställa märket på kammen mot märket på lagerbocken och läsa av gradtalet på remskivan. Då kan man se +-1-2 vevaxelgrader hur töjd den är. Vill du göra exakt är verkstadsmetoden med indikatorklocka genom att mäta när den börjar lyfta. Finns sannolikt beskrivet väl på de amerikanska MB-forumen jag tipsat om, även för din motormodell.

Allt sånt står dessutom i Haynesmanualerna. Iaf till min motormodell.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Sprang på hela manualen till vad som ser ut att vara din motor.

http://www.tglmarketinginc.com/mbfo...adfiles/merc/Service/W123/Index/115index.html

Det var likadan metod att kolla kamkedjan på som på dieslarna, fö verkar M115 vara uppbyggd samma bas som dieslarna, så då har du sannolikt inte ngn svag punkt i kamkedjan. Den har normal livslängd på dieslarna, som också använder duplexkedja.

http://www.tglmarketinginc.com/mbfo...e/W123/w123CD1/Program/Engine/M115/05-215.pdf

Yep, hittade också den länken :)
Igår fick jag hem denna boken http://www.lafri.se/product.asp?product=5402
Kul läsning. Småball hur dom formulerar sig i vissa avsnitt, det märks att det inte är Mercedes eget folk som skrivit boken :)

Detta citat är ett fint exempel:
I Sverige infördes 1976 strängare krav på avgasrening, vilket fördärvade många förut bra motorer.

Eller denna:
Om avgasreningen 1977. Systemet är något förenklat jämfört med tidigare modell. Överhuvudtaget är årsmodell 1976 en förlorad årgång hos de flesta biltillverkare.

En sista:
EGR-ventilen kan fastna i öppet läge och förorsaka mycket trassel. Den måste regelbundet ses över och helst tas bort helt.

Sitter och smågarvar över deras rättframhet när jag läser :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har boken från det förlaget till min modell också, fick med den när jag köpte bilen. Den lämnar ju en del övrigt att önska, saknas en massa viktig info, men sköna formuleringar på många ställen.
Tror det var ett behov av dessa förenklade böcker för 30 år sen, när många svenskar inte kunde engelska.
Haynes är mycket bättre. Men som sagt, nu har vi ju hittat MB-original service-manualen till din modell, de är ju allra fylligast.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Jo det saknas en del tycker jag, skönt att ha länken också.

Nu ska jag läsa servicemanualen på nätet och avnjuta en Sigtuna Midvinterblot :fyllisar
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top