Mera xboxfrågor :)

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Finns ju tom lödfria om man vill ha det extra enkelt :)
Farsan kör med det.. funkar fint.
Tror det finns länkar på www.xbox-scene.com där du kan köpa chip. Står mycke vettigt på den sidan faktiskt.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
BillS skrev:
Hur fixar man det där med fildelningen och vad är samba och hur konfigurerar man det? Configen har jag koll på. Kirrad o klar.. :tummenupp
Samba är eg vanlig windows fildelning. Lite enkelt är det väl ngt åt det här hållet att själva protokollet/programmet heter Samba när man håller på och fipplar med linux och grejor..
Windows har alltså Sambastöd inbyggt, likaså XBMC.

du delar alltså på din windowsburk ut det du vill kunna komma åt från boxen genom att högerklicka på den mappen -> egenskaper -> Dela ut

Du kan om du vill styra vilka användare som ska kunna komma åt dina delade mappar osv.

i XBMC:s config xml lägger du sen till länkar till dina utdelade mappar på liknande sätt som för Relax, finns fina exempel på hur syntaxen ser ut för en sambakoppling i original configfilen.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Lyfter tråden lite

Tänkte nu gå och köpa en xbox,
ligger runt 1200kr på vanliga hemelektronik butikerna så det är oundvikligt.

Sen är ju frågan vad man ska chippa med för chip,
Tänke ha min mest för att ersätta dvdspelaren med nätverk till pc´n dårå, men vill även kunna spela nått emellanåt.

Har kollar runt lite och Alladin advance verkar ju vara det billigaste chippet som ändå täcker det mesta.
500:- kostar det att få färdigmonterat.

Är det klokt ? Eller klarar man det lätt själv ? (på en skala 1-10 ligger mina lödkunskaper på en 2´a)

Kan man i efterhand också enkelt själv byta ut hårddisken mot en större ?

Är det nån som har nått att säga ? ös på med info

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
tjockisbulle skrev:
Lyfter tråden lite

Tänkte nu gå och köpa en xbox,
ligger runt 1200kr på vanliga hemelektronik butikerna så det är oundvikligt.

Sen är ju frågan vad man ska chippa med för chip,
Tänke ha min mest för att ersätta dvdspelaren med nätverk till pc´n dårå, men vill även kunna spela nått emellanåt.

Har kollar runt lite och Alladin advance verkar ju vara det billigaste chippet som ändå täcker det mesta.
500:- kostar det att få färdigmonterat.

Är det klokt ? Eller klarar man det lätt själv ? (på en skala 1-10 ligger mina lödkunskaper på en 2´a)

Kan man i efterhand också enkelt själv byta ut hårddisken mot en större ?

Är det nån som har nått att säga ? ös på med info

Byta ut hårddisken är ganska lätt.. På www.xbox-scene.com kan du läsa tutorials hur du går tillväga. Det är lätt, jag har själv gjort det. Löda chip har jag inte gjort men installera lödfritt har jag gjort. Det är också en baggis. När du nu skaffar en xbox, om du har möjlighet se till så att du får en med Samsung-läsare. Alltså DVD-läsare. Med samsung-läsaren kan du köra spel från cd-r skivor, det kan du oftast inte med andra läsare. Samsung-läsaren är bättre i allmänhet än de andra läsarna.. Lycka till! //B

HanneZ

Guest
skaffa ett aladdin live, de har ja o funkar fin fint! Lödfritt suger, en kompis har haft de o de krånglar från o till för att sedan ge upp totalt. Löda är hyffsat lungt. Inte värma för länge o ha tungan rätt i mun!

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
HanneZ skrev:
skaffa ett aladdin live, de har ja o funkar fin fint! Lödfritt suger, en kompis har haft de o de krånglar från o till för att sedan ge upp totalt. Löda är hyffsat lungt. Inte värma för länge o ha tungan rätt i mun!
En liten detalj om du skall löda dock.. köper du en ny box nu så är chansen väldigt stor att du får en version 1.6, vilket innebär att du får lov att löda på lite mer sladdar än annars.. inget jättefarligt eg, men bra att veta.

Du måste även se till att BIOS:et som ligger på chippet fixar v1.6, vilket endast M8 1.6 Bios gör i dagsläget..

Har på senaste tiden handlat mina (alladin) chip från www.dvdirect.net
De kan även montera åt dig om det inte verkar så lockande att löda själv.
Annars har du ju också www.psxcare.com

Hårddisk är som sagt inget bekymmer att byta, ingen lödning eller så krävs.. endast Torxmejslar (3 strl).
Sen är det bra att ha tag i en Bootskiva (typ SuperDisc, Slayers..) som du kan starta upp och formatera disken med, samtidigt som du lägger in ngt dashboard (Avalaunch, EvolutionX...) Sen är det bara att koppla upp sig från datorn med FTP för att lägga in vad du nu vill lägga in..
fast självklart inga olagligt kopierade spel eller så.. :va

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
BillS skrev:

Mm enkelt och smidigt fast lämnar dom nån garanti tro ?

Lämnar man in den på chippning har man iallafall konsumentköplagen bakom sig om nått skiter sig.

Såhär blir det
Xbox 1200-1300kr
Xbox Aladdin Advance med complete och 200Gig Hd 1699:- från dvdirekt
= 2999:-

Kan tänka mig att det är precis så han gör på blocket.
lätt att tjäna 400pix på det sättet.
Blir ju ännu bättre om man känner nån på onoff så man kan få den med personalrabatt...

Fan polaren har precis slutat där :huvet

För övrigt vilket operativsystem använder ni ?
är det Xbox media center som gäller ?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Jag kör Avalaunch som dashboard, sen när jag vill köra film/mp3 så startar jag XBMC från det.

Kör man Avalunch och Qwix på datorn kan du köra i "boost" läge vid överföring.. lite snabbare att ftp:a över saker mao.

steelbeam

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
allt sålt, men en mini nu iaf.
Lyfter tråden lite och undrar om/vad det är för skillnad på ett Alladin Live+ chip mot Alladin advance chip?? Om det nu inte e samma vilket är då att föredra?? Är det så himla svårt att löda in själv(har en kompis som håller på en del med lödning) eller skall man lämna in det!!
Hörs :)

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Bulan skrev:
Jag kör Avalaunch som dashboard, sen när jag vill köra film/mp3 så startar jag XBMC från det.

Kör man Avalunch och Qwix på datorn kan du köra i "boost" läge vid överföring.. lite snabbare att ftp:a över saker mao.

Vad får du då för hastighet? När jag flyttar saker med xfer och kör dashen evolution-x går det i 8-10mb/s, helt lagom, kan inte tänka mig att det går mycket snabbare för dig?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
scud skrev:
Vad får du då för hastighet? När jag flyttar saker med xfer och kör dashen evolution-x går det i 8-10mb/s, helt lagom, kan inte tänka mig att det går mycket snabbare för dig?
Nä.. det kan nog inte jag heller tänka mig att det går.. :)
Medel hamnar på 10 typ varje gång.. så det är ju rätt likt..

Kanske de har petat in något för att få upp farten även i den dashen.. har inte kört EvolutionX på länge..

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
steelbeam skrev:
Lyfter tråden lite och undrar om/vad det är för skillnad på ett Alladin Live+ chip mot Alladin advance chip?? Om det nu inte e samma vilket är då att föredra?? Är det så himla svårt att löda in själv(har en kompis som håller på en del med lödning) eller skall man lämna in det!!
Hörs :)
Någon sorts skillnad ska det ju vara..
kommer inte ihåg på rak arm.. men kolla på
http://www.xbox-scene.com/modchips3b_table.htm
Så kanske du hittar ngn länk där med info..

Tror inte det är har så himla stor betydelse eg..

Och om polaren e hyffsat haj på att löda så fixar han nog det.. bara man har en lödpenna som inte är för stor.. hålet är väl en sisådär 0.3 mm eller ngt

Vill man inte ha extrafunktioner som att kunan peta av/på chippet med Eject/power knapparna så kan man skippa några lödningar och sätta d0 direkt på jord.. på nya Alladin XT måste du jorda BT punkten också isf.

Chippet är då alltid på.. om man nu skulle vilja det..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nu snor jag tråden, jag har tankat hem ett spel som ser ut såhär. (taskig bild men jag tror det går att förstå) och har en korsad nätverkskabel bara. Hur gör jag för att lägga in det?? Jag har aldrig gjort det förr.

Bifogat

• amped.jpg
    amped.jpg
    75.9 KB · Visningar: 35

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Rigge skrev:
Nu snor jag tråden, jag har tankat hem ett spel som ser ut såhär. (taskig bild men jag tror det går att förstå) och har en korsad nätverkskabel bara. Hur gör jag för att lägga in det?? Jag har aldrig gjort det förr.
Du börjar med att packa upp dessa filer med t.ex winrar. Då kommer du få en fil som heter nånting.iso, och den för du enklast över med hjälp av t.ex xfer, som är gratis. Xfer kommer packa upp iso filen och skicka den via ftp till din xbox.

Sedan ska du packa upp patch filen och den får du nog dessvärre skicka själv via ftp, och lägga den i spel-katalogen (kommer troligtvis ersätta en eller flera filer).

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag fick inte ens FTP programmet att koppla upp (flashFXP) Jag ska få experthjälp imorrn :tummenupp Det va ändå en nåt som va skadat i spelet sa den när man skulle packa upp.

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
När xfer ftp:ar över filerna så patchar den automatiskt. Det du behöver veta när du ska ftp:a över är: Ipnumret på xboxen. Thats it. Lösen är xbox som default. Tror att användare är xbox också men man kanske inte behöver det.. ip numret va som default 192.168.0.4 på min. Jag kör bara korskopplad direkt in i datan. Lycka till. /B

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...