Mer luft...?

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Hej på er.Har sett att en del gör hål i kåpan som sitter för luftfiltret.Jag har också funderingar på att göra detta.Är det något man behöver tänka på?Ombestyckning?Kan man göra hålet för stort?
Tacksam för svar,Jonte

"inga frågor är för dumma för att ställas" -ett kännt hjärnkontoret ordspråk...
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    12 KB · Visningar: 142
Last edited:

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
jonte76 skrev:
Hej på er.Har sett att en del gör hål i kåpan som sitter för luftfiltret.Jag har också funderingar på att göra detta.Är det något man behöver tänka på?Ombestyckning?Kan man göra hålet för stort?
Tacksam för svar,Jonte

"inga frågor är för dumma för att ställas" -ett kännt hjärnkontoret ordspråk...


finns färdiga att köpa.. vet inte riktigt vart bara
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Långa farbron skrev:
Finns färdiga sidor med öppningar att köpa från tex KTM-sommer i tyskland.


http://www.ktm-sommer.de/

Schysst sida :tummenupp synd att min tyska inte är lika schysst :3freak,såg dock att sidor-med-öppning kostar från 47euro upp till66euro :rolleyes: blir till å borra eller såga......
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Se till att inte ha dom på när du kör då det börjar bli lite skitigt bara!
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
KalleKulspruta skrev:
Se till att inte ha dom på när du kör då det börjar bli lite skitigt bara!

Nu hänger jag inte med :va om jag inte ska ha dom på varför ska jag då göra hål överhuvtaget :confused:

Mer förslag å råd,tack.Mvh Jonte
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Laggie skrev:
Tar du hål i luftburken så kommer det ju in skit där, skit som annars skulle fastnat på kåpan.

Mao, kör du enduro får du inte göra annat än att tvätta luftfilter om du tar upp hål i kåpan. Kör du motard eller grus så går det bra men räkna ändå med att få tvätta filter oftare.

Naturligtvis så kommer det in skit där. Men också massa luft. :)

Det kommer dock inte in mycket mer skit än det gör i vanliga fall då den skit som fastnar i luftfiltret ändå är skit från luften hojen har sugit i sig och det är damm och liknande. Dammet i luften kommer nästan i samma proportion in i filtret även om du inte har hål på sidan. Den enda skillnaden är större partiklar som lägger sig i botten av burken. Grussprut osv, det påverkar inte filtret.
En skillnad är att dammet fastnar på mer koncentrerade platser i filtret då hålen du gör är så nära själva filterenheten. Snorklar du in luften den vanliga vägen så fördelas luften och därmed också skiten mer jämt över filterytan...
Så, ingen stor skillnad i filterrengöringsintervallerna..

Dock, hojen blir lite känsligare för väta...

Daniel
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
ypvs skrev:
Naturligtvis så kommer det in skit där. Men också massa luft. :)

Det kommer dock inte in mycket mer skit än det gör i vanliga fall då den skit som fastnar i luftfiltret ändå är skit från luften hojen har sugit i sig och det är damm och liknande. Dammet i luften kommer nästan i samma proportion in i filtret även om du inte har hål på sidan. Den enda skillnaden är större partiklar som lägger sig i botten av burken. Grussprut osv, det påverkar inte filtret.
En skillnad är att dammet fastnar på mer koncentrerade platser i filtret då hålen du gör är så nära själva filterenheten. Snorklar du in luften den vanliga vägen så fördelas luften och därmed också skiten mer jämt över filterytan...
Så, ingen stor skillnad i filterrengöringsintervallerna..

Dock, hojen blir lite känsligare för väta...

Daniel

Fan va smart, först höll jag med förigående talare, men nu fattar jag... Det är ju fan sant!

:) :kocko
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Laggie skrev:
Inte för att vara petig men kör du enduro kan jag lova att det gör skillnad...[/IMG]

jo...men kör man enduro borrar man heller inte några hål.
känns ganska onödigt med 1-2hk extra vid 8000rpm (eller var nu effektökningen hamnar) på en endurohoj.
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Laggie skrev:
Inte för att vara petig men kör du enduro kan jag lova att det gör skillnad, öppnar du kåpan har du så mycket lera, myr och mossa i luftfilret så motorn ska ha en eloge om den fortsätter att fungera.

Kör du på grus eller asfalt som jag sa innan så kommer det inte att göra någon skillnad, det har du helt rätt i med det du säger.
lerig_520.jpg
Behöver vaxas jue :hihi
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Nu är det hål i kåpan,har satt nät för oxå så det ser lite coolare ut.Har inte kört än då jag fick ett ryck å flyttade baklyset in i hjulhuset :yoparty ska bara dit med nr-plåt,beställd från artinvest sen ska det brummas :rock bilder kommer senare!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En bekant har uppborrad kåpa (KTM250 r)och ängnar sig endast åt enduro med favoritunderlaget bottenlöslera (stångebro förra året va Mekka...) Han har lagt ganska mycket pesetas på sin moppe (passerar sexsiffrigt) och är då ganska mån om den. Har haft den nästan ett år nu och inga probs so far. Han har ett läskigt finmaskigt nät för (liknande det i oljefilter) och det stoppar det större gruset men damm kommer igenom, men som nån sa, stannar nog i filtret.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
rejser skrev:
jo...men kör man enduro borrar man heller inte några hål.
känns ganska onödigt med 1-2hk extra vid 8000rpm (eller var nu effektökningen hamnar) på en endurohoj.
Får man ut en sån effektökning? Jag fick för mig att det nästan inte gjorde nånting alls!

Kanske dags att fundera på det då alltså
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
OlleR skrev:
Får man ut en sån effektökning? Jag fick för mig att det nästan inte gjorde nånting alls!

Kanske dags att fundera på det då alltså

nä jag vet inte :D
gissade lite bara men att en motor mår bra av mkt luft är ju ingen tvekan om.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
OlleR skrev:
Får man ut en sån effektökning? Jag fick för mig att det nästan inte gjorde nånting alls!

Kanske dags att fundera på det då alltså

Det gör en hel del med ett öppet sysem men framförallt på gasresponsen. Motorn svarar bättre på gas och känns rappare.

Daniel...
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Tyvärr torskar man bottenvrid, märktes direkt när jag testade på min. Rappare men sämre botten med kapad burk.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top