Mer lättsvängd/svårsvängd efter krasch

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Hej!
Far min kraschade med min ER6-N 2009 (DEN JÄVELN!!) i en rondell, beskrivet som bakhjulet "gled undan eller försvann" för honom. Oavsett vilket så ingen högfartskrasch och lagd på vänster sida.

Bortsett från repor och snart ny motorkåpa så upplever jag att den i vänsterkurvor "faller" lättare in i kurvan medan i högerkurvor så får jag jobba lite mer för att få ner den. Är mest posör och bra på att köra rakt fram :yoparty men känns nästan obehagligt i vänsterkurvor (aldrig i närheten av knäskrap annars, förmodligen inte nu heller).

Ska i helgen eller nästa helg se vad jag kan göra åt saken. Vad ska jag kolla och hur kollar jag det på enklaste sätt? Ge mig en lista med massa punkter så jag slipper pendla fram och tillbaka till garage! Tack!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är framhjulet rakt när du håller styret rakt? Det är ju inte alls ovanligt att gaffeln blir lite skev när man kastar hojen i backen. Så upp med den på centralstöd/lyft i gaffelkronorna med spännband i taket, lossa hjulet (så de sitter löst, inte ta loss), lätta på bultarna till gaffeln i kronan och dra åt allt igen, då brukar man få gaffeln neutral igen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Be någon som har koll (om du inte har det själv) kontrollera att gafflarna är raka.

Var med om en lågfartsvurpa (~50kmh) med en liknande hoj för ett par år sen. Gjorde samma manöver som Hoztic beskrivit och fick till det så att allt kändes "okej". Men inte helt hundra när jag pressade den lite.

Lämnade in den på firma som demonterade och mätte upp.. visade sig att BÅDA gafflarna blivit krokiga + att axeln som går upp i styrkronan var böjd.

Notera att jag också "bara" la hojen. Den krockade aldrig med någonting.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Kolla så bakhjulet sitter rakt!
Har det förskjutits lite så beter den sig på ett liknande sätt som du beskriver.
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Som sagt kolla att båda hjulen sitter rakt och spårar!
Ett enkelt sett att få gaffeln i linje är att ställa hojen på centralstöd /mekpall. lossa "lite" på gaffelrören vid kronan (inte helt, det skall inte trilla isär). Sett sedan rejäl snurr på framhjulet, då får du en gyro effekt på hjulet om det är det minsta skevt, vilket då rätarupp sig själv.
Funkar fint på crossen som blir gaffel skev i var o varannan vurpa.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Däck som är mer slitna på vänster än på höger sida kanske kan få samma tendens :)
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Kommit tillbaka från garaget nu och vill bara säga tack för hjälpen!
Videon var sjukt användbar! Att göra det som Dave sade hjälpte väldigt mycket för kurvtagningen. Fick dock även justera in bakdäcket och markeringarna på svingen går inte längre att lita på :( men dreven och kedjan går iallafall i linje så att den inte slits snett.

Nu är den nästintill helt bra igen men tror inte det går att fixa det sista utan större ingrepp, är ganska nöjd med den som den är nu och hoppas på att mina hjärnspöken försvinner snart :tungan

Återigen tack för hjälpen! :fyllisar
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
tackar för länken även jag... lampan tändes för varför jag haft en känsla jag trott i ett år att bara är nåt jag inbillar mig ;p alltså det där med att justera styret..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top