Mer böter

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Fick ett samtal från polisen nyss, då jag fick beskedet att jag kommer bötfällas för en vårdslös omkörning.

I maj körde jag om en bil med hästsläp. Såfort jag hade fri sikt och den heldragna linjen slutade påbörjade jag omkörningen. När jag kommer jämnsides början bilen svängen vänster. Jag krockar lätt med den andra bilens motorhuv och kör sendan ut i diket.

Bilen hade ingen blinkis på släpet och vem som hade orsakat olyckan är inget och snacka om. Trotts att motparten gör en försök att lägga skulden på mig, säkerställer både polisrapporten och försäkringsbolaget att skulden ligger på d andra parten.

Blir förvånad när jag nu i 8 månader senare blir bötfälld för denna omkörningen. Jag har inte gjort något olagligt utan polisens argument var att man inte ska köra om i en vägkorsning.

En vänstersväng och på högensiden är en P plats. Har letat igenom lite trafik regler men endast hittat att man ej BÖR köra om i detta läge.
Men jag har inte gjort något olagligt och då ser jag ingen aldledning att bötfällas.

Brukar polisen skicka ut böter som en "administrationsavgift" en olycka?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bad de dig att erkänna? Gjorde du det?

När jag va med om en olycka så ringde nåt jävla sär upp mig och ville få mig att erkänna att jag gjort mig skyldig till nåt jävla tjaffs. Efter många om o men insåg personen till slut att jag inte gjort något olagligt och gav sig och la på. Har polisen börja "sälja" böter till telefonsäljare?
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Bad de dig att erkänna? Gjorde du det?

När jag va med om en olycka så ringde nåt jävla sär upp mig och ville få mig att erkänna att jag gjort mig skyldig till nåt jävla tjaffs. Efter många om o men insåg personen till slut att jag inte gjort något olagligt och gav sig och la på. Har polisen börja "sälja" böter till telefonsäljare?

Polisen hotade med tingsräten när jag ifrågasatte varför.
Eftersom jag bor 55mil ifrån stället där jag krockade och summan på böterna inte var så höga erkännde jag tillslut.

Men nu efteråt går man och är irriterad för att man inte gjort något fel men ändå får böter. Jag ringde ändå upp polisen och handläggaren på trafikavdelningen kommer kontakta mig imorgon.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Polisen hotade med tingsräten när jag ifrågasatte varför.
Eftersom jag bor 55mil ifrån stället där jag krockade och summan på böterna inte var så höga erkännde jag tillslut.

Men nu efteråt går man och är irriterad för att man inte gjort något fel men ändå får böter. Jag ringde ändå upp polisen och handläggaren på trafikavdelningen kommer kontakta mig imorgon.
Jo... känner igen det där. Jag blev paff som fan. Nötter
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Polisen hotade med tingsräten när jag ifrågasatte varför.
Eftersom jag bor 55mil ifrån stället där jag krockade och summan på böterna inte var så höga erkännde jag tillslut.

Men nu efteråt går man och är irriterad för att man inte gjort något fel men ändå får böter. Jag ringde ändå upp polisen och handläggaren på trafikavdelningen kommer kontakta mig imorgon.

Man har väl ångervecka på telefonförsäljning?
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.

gixxer_ecke

Tjockis
Gick med
17 Mar 2007
Ort
daaaalaaarna
Hoj
Gixxer K3
39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.
Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.
Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. Förordning (1999:240).



Åkte du på huvudled samt att framförvarande bil inte blinkade tolkar jag det som att du inte brutit nån regel?
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.
Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.
Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. Förordning (1999:240).



Åkte du på huvudled samt att framförvarande bil inte blinkade tolkar jag det som att du inte brutit nån regel?

Efter flera långdragna diskutioner så förstod tillslut polisen i Växjö detta och jag kommer inte bli bötfälld.
Det var nog först när jag föreslog att handläggaren och jag skulle mötas vid olycksplatsen för att visa att detta inte var någon korsning som han gav med sig och drog tillbaka böterna.

:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var nog först när jag föreslog att handläggaren och jag skulle mötas vid olycksplatsen för att visa att detta inte var någon korsning som han gav med sig och drog tillbaka böterna.

:tummenupp

Det var det faktum att byråkrater aldrig lyfter arslet från stolen som avgjorde, du kom på det magiska "slipp undan allt ordet", dom friar hellre en massmördare än att åka ut och titta i verkligheten. :D
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top