Meningen med vattenkylt oljekyl?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Som sagt vad är meningen egentligen:va

Vattnet ligger väl runt 100grader i arbetstemp 0 oljan ca 110grader en skillnad på ynka 10grader. Dessutom värmer ju det medie som ska kylas kylmediet, vilket heller inte är önskvärt.

Borde nästan ge mer med ett par rejäla kylfläns under oljetråget istället.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jag hade en BMW M5 och vattentempen kom upp i rätt temp väldigt fort, säkert minst tre gånger fortare än vad oljan gjorde (är ju oljetempmätare i dom), kan det inte vara så att man vill värma oljan så den får rätt temperatur snabbare?
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Vattnet ligger väl snarare runt 85 grader i arbetstemp, och oljetempen skulle nog skena iväg ganska fint utan oljekylare - tex under bankörning.
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Fördelen är att vattnet värmer oljan innan den kommit upp i arbetstemperatur. Dessutom bör det väga betydligt mer om kylfläns i massiv metall ska göra samma jobb, vattenkylaren är rätt effektiv i förhållande till sin vikt eftersom den har så stor yta i kontakt med luften.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Oljekylare av värmeväxlartyp är väldigt effektiva.
Tanken är att oljan ska bli värmare både i uppvärmningsfas och kylstadie.

Klara fördelar på flera områden.
 

Dr.Bike

Guest
Själva grundtänket med vattenkylt oljekyl, är ungefär det som antytts här av någon: Att jämna ut min och maxvärdena på oljans temp.
Dvs snabbare få upp tempen, men oxå: att hålla den där.
Maximal kylning är alltså inte önskvärt - som man gärna vill tro.

Med en luftkyld oljekylare får man alltså (trots att det ibland oxå finns termostat) större variationer i temp.
Hur man än gör med ett luftkylt oljekyl kommer man obönhörligen ha oönskade temeraturtransienter i oljetempen.
Sekundärt är det oxå så, som någon sa, att man vill värma oljan initialt. För tittar man på en oljetempmätare, som jag personligen tycker är viktigare än en vattentempmätare, så ser man att det ofta tar uppemot två mil innan oljan nått full arbetstemp.

För så är det: Man vill ju som alla vet, inte ha för varm olja, men mindre känt är kanske att man absolut inte vill ha för kall olja!

Vattenkylt oljekyl är utrymmeseffektivt, säkrare, samt även rent kyltekniskt överlägset luftkylt dito.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...För så är det: Man vill ju som alla vet, inte ha för varm olja, men mindre känt är kanske att man absolut inte vill ha för kall olja!

Vattenkylt oljekyl är utrymmeseffektivt, säkrare, samt även rent kyltekniskt överlägset luftkylt dito.

Håller med om allt i ditt inlägg, men just det jag citerar ovan måste nog förtydligas om man avser den typ av laminova-växlare som växlar mot kylvattnet. Om man med "rent kyltekniskt" menar ren kapacitet så är det naturligtvis bäst att ha en dedikerad luftkyld oljekylare, som på köpehojarna. Eftersom man med en laminova inte ökar kylaraean samt även har ett ringa delta-T över växlaren. Det är ju skillnad till sjöss, där man har kallt sjövatten i överflöd, där är ju en värmeväxlare den mest effektiva oljekylaren.

Men mitt resonamang ovan gäller ju om man kör med hojens originalvattenkylare. Hänger man dit en större vattenkylare så är det ju delvis ett bättre läge för en värmeväxlaroljekylare.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Rätt oljetemp snabbare är ju en önskvärd egenskap. det kan jag hålla med om. det andra ni säger stämmer nog bra på orginalcyklar men
jag envisas ju med stressfläkt på min maskin o dubbel effekt genererar ju rätt mycke mer värme.
Kylfläkten på gammblade ska väl kicka in vid ca 105grader om jag inte missminner mig och den går för jämnan, dessutom gör strålningsvärmen att ånglås är ett ständigt problem.

jag har funderat på luftkyld oljekyl o ev en fläkt under tanken som bot mot ånglåsproblematiken. men det verkar som större vattenkyl kanske är vägen att gå.
 

Dr.Bike

Guest
Håller med om allt i ditt inlägg, men just det jag citerar ovan måste nog förtydligas om man avser den typ av laminova-växlare som växlar mot kylvattnet. Om man med "rent kyltekniskt" menar ren kapacitet så är det naturligtvis bäst att ha en dedikerad luftkyld oljekylare, som på köpehojarna. Eftersom man med en laminova inte ökar kylaraean samt även har ett ringa delta-T över kylaren.

;) Morr...satt just och tänkte: DET DÄR kommer Jörgen att slå ner på... :D
Before long....så kom det!

Helt korrekt, jag menade INTE maximal kylning.
Utan jag menade: Under alla förekommande driftsfall, omgivningstemperaturer osv osv bästa möjliga kylkvalite, där ordet kvalite´ska läsas såsom att hålla oljan INOM ett önskat temperaturintervall! :D *puh*

Satt och såg för mitt inre en kvadratmeterstor lyftkyld kylare där det kommer nollgradig kolaknäck ut ur utloppet, och Jörgen sitter och pekar som den här figuren: :fakta

*skrattar*
 

Dr.Bike

Guest
Rätt oljetemp snabbare är ju en önskvärd egenskap. det kan jag hålla med om. det andra ni säger stämmer nog bra på orginalcyklar men
jag envisas ju med stressfläkt på min maskin o dubbel effekt genererar ju rätt mycke mer värme.
Kylfläkten på gammblade ska väl kicka in vid ca 105grader om jag inte missminner mig och den går för jämnan, dessutom gör strålningsvärmen att ånglås är ett ständigt problem.

jag har funderat på luftkyld oljekyl o ev en fläkt under tanken som bot mot ånglåsproblematiken. men det verkar som större vattenkyl kanske är vägen att gå.

Huvudet på spiken: Strålningsvärme.

Den gör mer än många vill tro, och jag har spanat in en del turbobyggen genom åren, oxå diskuterat dess ev. inverkan med någraa, men de hävdar att "det inte spelar nån roll" eftersom fartvinden s.a.s sveper bort det mesta av värmen.

Jag vill påstå motsatsen, och när man har en helt körsbärsröd visselpipa, samt primärrör som sveper nära nämnda oljekylare, så kan du fethaja hur mycket detta värmer upp saker och ting.
Många kilojoule strålar in i allt omgivande, såsom kylarpaketets baksida, oljetråg, slangar, oljereturer osv.
Liksom avgasgrenrör från toppen som hamnar nära tryckröret från turbon.
Kanske inte supersignifikant, men det förtar ju helt klart en del då insugsluften blir ytterligare några grader varmare, än den hade behövt bli eljest med en liten eternitbit emellan objekten.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Huvudet på spiken: Strålningsvärme.

Den gör mer än många vill tro, och jag har spanat in en del turbobyggen genom åren, oxå diskuterat dess ev. inverkan med någraa, men de hävdar att "det inte spelar nån roll" eftersom fartvinden s.a.s sveper bort det mesta av värmen.
Jag vill påstå motsatsen, och när man har en helt körsbärsröd visselpipa, samt primärrör som sveper nära nämnda oljekylare, så kan du fethaja hur mycket detta värmer upp saker och ting.
Liksom avgasrör nära tryckröret från turbon.
Kanske inte supersignifikant, men det förtar ju helt klart en del då insugsluften blir ytterligare några grader varmare.

Du skulle se hur det ser ut på en imprezaturbo, primärrören från båda topparna går ihop vid en kollektor, oljefilter/värmeväxlaren är mer eller mindre inlindade i grenrör. :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Du skulle se hur det ser ut på en imprezaturbo, primärrören från båda topparna går ihop vid en kollektor, oljefilter/värmeväxlaren är mer eller mindre inlindade i grenrör. :hihi

:D Man får ont i magen när man hör/ser sånt! :skrämd

Hallstingen (dÅktår bajk) har som vanligt bistått med facit. :) Tummen upp.

Tackar :rodnar

Vad vill du ha nu då... :hihi
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Huvudet på spiken: Strålningsvärme.

Den gör mer än många vill tro, och jag har spanat in en del turbobyggen genom åren, oxå diskuterat dess ev. inverkan med någraa, men de hävdar att "det inte spelar nån roll" eftersom fartvinden s.a.s sveper bort det mesta av värmen.

Jag vill påstå motsatsen, och när man har en helt körsbärsröd visselpipa, samt primärrör som sveper nära nämnda oljekylare, så kan du fethaja hur mycket detta värmer upp saker och ting.
Många kilojoule strålar in i allt omgivande, såsom kylarpaketets baksida, oljetråg, slangar, oljereturer osv.
Liksom avgasgrenrör från toppen som hamnar nära tryckröret från turbon.
Kanske inte supersignifikant, men det förtar ju helt klart en del då insugsluften blir ytterligare några grader varmare, än den hade behövt bli eljest med en liten eternitbit emellan objekten.


Jo, det är ju inte alls bra med vattenkyl o grenrör 8mm ifrån varann:D
Vissa lindar sina grenrör med värmebandage vilket löser en del mindre problem som strålningsvärme och huvudorsaken. -Fula svetsar!
Men det skapar ju stora problem med värmeöverföring från grenrör till topp. Nu kommer flera hävda att det gör det inte alls men det skiter jag i:D

Men det som jag orsakar mina ånglåsproblem är nog strålningsvärme från själva motorn. De stora rambalkarna vid toppen på bladen blir såpass varma att man inte kan hålla i dem mer än ett par sekunder.


Obra...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
;) Morr...satt just och tänkte: DET DÄR kommer Jörgen att slå ner på... :D
Before long....så kom det!

Helt korrekt, jag menade INTE maximal kylning.
Utan jag menade: Under alla förekommande driftsfall, omgivningstemperaturer osv osv bästa möjliga kylkvalite, där ordet kvalite´ska läsas såsom att hålla oljan INOM ett önskat temperaturintervall! :D *puh*

Satt och såg för mitt inre en kvadratmeterstor lyftkyld kylare där det kommer nollgradig kolaknäck ut ur utloppet, och Jörgen sitter och pekar som den här figuren: :fakta

*skrattar*


Ja med luftkyld oljekylare ska man helt klar ha termostat :D

På turbocyklar tror jag att värmeväxlarkylare är så poppis just för att man termiskt kopplar vatten- och oljekretsen. När man tar ut full effekt ur säg en turbohoj med en massa hundra hästktrafter så måste ju tom en 90-talist släppa av innan det ens har gått 20 sekunder. Eftersom det redan då går i hundratals kilometer i timmen. Så bara effekten av man termiskt barlastar oljekretsen är nog till stor nytta med så korta transienter på full muff. Till skillnad från tex en Scania fjärrbil som ska kunna trycka ur sig full effekt uppför Brennerpasset i flera timmar i sträck en het sommardag. När man har värmeväxlaroljekylare där måste man dimensionera upp vattenkylaren för detta.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har kört värmeväxlar konceptet i 17 år nu

Jag har då inga problem med att motorn eller oljan blir för varm

Dock har jag ingen intercooler som korkar till vattenkylet

Att grenröret skulle " stråla " värme till vattenkylet vid lågfartskörning tycker jag i det närmaste är trams , Vid låglast har man knappast nån större värme på rören

Oavsett vad för typ av kylare så är det viktiga att leda bort den varma luften

Även en luftkylare som sitter under kåporna driver ju på den totala värmeutveklingen

Som Jörgen tidigare skrivit så är ju den totala nytjandetiden på en turbo mc ( höglast) ganska låg

Stoppa hojmotorn med dess tillhörande kylare ( intercooler olja vatten )
i en av Jörgens båtar och den går inte många minuter innan den överhettar

Angående dina ånglåsproblem så är enda chansen att isolera förgasarna från toppen samt isolera tanken från värmen

Sen får man väl GE FAAN i att åka bilköer med turbomopparna
förstår inte vitsen med nått sådant


Föresten , Bygg en högkompad storkubiks sugmotor och försök köra lågfart med en sådan under längre tid ( GSX 1100R eller liknande)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äntligen svarade Andersson :Bugar
Det är på den karaktäristiska oljekylaren vid sidan om motorn som jag lärt mig känna igen dina byggen! :D

Mest udda oljekylaren jag sett var på Marinens gasturbindriva Spica-båtar. Där bestod oljekylaren till gasturbinens apparatväxel av en värmeväxlare som kyldes av brännoljan. Viss bränsleförbrukning :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har kört värmeväxlar konceptet i 17 år nu

Jag har då inga problem med att motorn eller oljan blir för varm

Dock har jag ingen intercooler som korkar till vattenkylet

Att grenröret skulle " stråla " värme till vattenkylet vid lågfartskörning tycker jag i det närmaste är trams , Vid låglast har man knappast nån större värme på rören

Oavsett vad för typ av kylare så är det viktiga att leda bort den varma luften

Även en luftkylare som sitter under kåporna driver ju på den totala värmeutveklingen

Som Jörgen tidigare skrivit så är ju den totala nytjandetiden på en turbo mc ( höglast) ganska låg

Stoppa hojmotorn med dess tillhörande kylare ( intercooler olja vatten )
i en av Jörgens båtar och den går inte många minuter innan den överhettar

Angående dina ånglåsproblem så är enda chansen att isolera förgasarna från toppen samt isolera tanken från värmen

Sen får man väl GE FAAN i att åka bilköer med turbomopparna
förstår inte vitsen med nått sådant


Föresten , Bygg en högkompad storkubiks sugmotor och försök köra lågfart med en sådan under längre tid ( GSX 1100R eller liknande)


..Och där, högg gammgäddan!:D

men är inte gasarna isolerade från toppen med insugsgummina redan Lr mena du att man borde sätta nån värmetålig barriär mellan brygga o topp?
Ju mer jag tänker på det, så kan nog korkad dragning av bränsleledning samt placering av bränslepump vara stor del i problemet.

Här åks inga köer för jag åker alltid runt ev städer pga polisfobier. Lite nojig av mig.

Men resonemangerna ang värmeutveckling på hög o låglast håller jag fullständigt med om.

Turbocykel grenrör får ju förutom kortare höglast tider fantastiskt mycke bättre kylning jämfört med bilgrenrör så de blir ju aldrig rödglödgade vad jag sett iaf.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top