Men... va faen...."gnuggar ögonen"

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Låter som BULL*host*SHIT :va
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har du räknat på ungefärliga totalkostnaden vid import?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
mb skrev:
Har du räknat på ungefärliga totalkostnaden vid import?

Vadå, plussa på 10 K och skruva fram mätaren 5500 km så är det väl fortfarande en bra affär eller ??

Det kan ju iofs tänkas att folk fyller jämt eller gifter sig i tyskland också :huvet , men go for it.

//Peter
 

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Köpenhamn
Hoj
3/4L GSXR
Bullsh*t!

Han skrivar på ett tysk forum och har en adress i Tyskland, och skrivar på engelsk? Och att hojen har ABS-bromsar?

Och varfor skulle man sälja en sån hoj efter 527 km til det priset??

If it's too good to be true, it probably is..

//Ronni
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Super-semester att hämta hem den :banana

Åk dit med Ryan air från Säve till Frankfurth hahn och bila dit ca 1,5 timmars resväg.Ströga ner mot Sudliche weinstrasse och köp billigt vin.När du väl kommer till Mannheim så kan du ju alltid kolla in Luoise eller Polos butiker och köpa något billigt tillbehör eller så kan du åka till Hugo boss outleten i närheten.

Farbron
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
#Olsson# skrev:
Det är ingen import att handla från Tyskland. EG vettu :D
Det är ett annat land, så visst måste det väl kallas för import? Bara en sån sak som att få den svenkreggad lär kosta lite. Sen tillkommer resor och eventuella skumma avgifter. En hel del pappersarbete kanske. Den där siffran i EUR säger mig ingenting om den inte kan översättas till totalkostnad i SEK.
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
sen så fattas det lite kilometer på räknaren med så man åker på 25% moms med..
kan iofs en semester europa runt fixa innan man kör hem och regbesiktar
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mb skrev:
Det är ett annat land, så visst måste det väl kallas för import? Bara en sån sak som att få den svenkreggad lär kosta lite. Lär gå några lappar på resor med. Den där siffran i EUR säger mig ingenting om den inte kan översättas till totalkostnad i SEK.

Jo, totalkostnaden är en sak. Jag ville bara besservissa lite och påpeka att "import" i juridisk mening och från Sverige är när man för in grejor utanför EG. Handel innom EG är inte export/import. Det gör väldigt stor skillnad på kostnaderna.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
#Olsson# skrev:
Jo, totalkostnaden är en sak. Jag ville bara besservissa lite och påpeka att "import" i juridisk mening och från Sverige är när man för in grejor utanför EG. Handel innom EG är inte export/import. Det gör väldigt stor skillnad på kostnaderna.
Men trots allt så räknas denna hoj som ny med följd att den som "importerar" måste betala svensk fucking moms.

Och det räcker inte med att skruva mätare som nån föreslog. Hojen måste även vara minst 6 månader gammal.
Det var åtminstone så för några år sen.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
6400 Euro *9,09 =58176 SEK *1,25=72720 SEK
Reg avgift ca 2020:-
Tillfällig försäkring om man skall köra hem ????
Div broar/färjor ???
Flyg ner max 500 SEK
Hyr bil Gissar 2000 SEK
Hotell ca 300 SEK per natt om man inte har för stora krav.
Mat ???
Öl ???


Så kan man ta en sväng o komma upp i 600 mil så kan det vara värt det ,men då får man nog se det hela som en semesterresa.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Robban_C skrev:
Men trots allt så räknas denna hoj som ny med följd att den som "importerar" måste betala svensk fucking moms.

Och det räcker inte med att skruva mätare som nån föreslog. Hojen måste även vara minst 6 månader gammal.
Det var åtminstone så för några år sen.

Stämmer. Två krav för att slippa moms. 6 månader o 600 mil. I det fallet vore det bättre o köpa den i affär/firma i Tyskland. Då betalar man tysk moms som är trist men lite lägre ialla fall. Eller så "lånar" man bågen för provkörning 600 mil och åker på semester i sverige. Skriver papperen senare.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
#Olsson# skrev:
... åker på semester i sverige. Skriver papperen senare.
<besserwissermode>
En svenks medborgare får inte framföra ett fordon i Sverige om det är skrivet på nån annan utomlands! :7peta
</besserwissermode>

(Var bara tvungen eftersom du tog upp juridiken :hihi )

Edit: Men jag håller helt med dig!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Robban_C skrev:
<besserwissermode>
En svenks medborgare får inte framföra ett fordon i Sverige om det är skrivet på nån annan utomlands! :7peta
</besserwissermode>

(Var bara tvungen eftersom du tog upp juridiken :hihi )

Edit: Men jag håller helt med dig!

o-fan :D Då får man skriva bågen på sig själv och utnyttja att man skall betala moms i det land där den "stadigvarande ska användas" Man köper, reggar i Tyskland och åker upp till Sverige för att hämta "de sista lassen" i samband med flytten till Tyskland. :D

EDIT: Sen smyger man tebaks. Inge roligt i Tyskland, typ.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
#Olsson# skrev:
o-fan :D Då får man skriva bågen på sig själv och utnyttja att man skall betala moms i det land där den "stadigvarande ska användas" Man köper, reggar i Tyskland och åker upp till Sverige för att hämta "de sista lassen" i samband med flytten till Tyskland. :D

EDIT: Sen smyger man tebaks. Inge roligt i Tyskland, typ.


Slapp me silly and call me doris,men jag tror att det skulle underlätta om man hade tysk adress,telefonnumer osv annars kan det bli problem i Flensburg skulle jag gissa.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Robban_C skrev:
<besserwissermode>
En svenks medborgare får inte framföra ett fordon i Sverige om det är skrivet på nån annan utomlands! :7peta
</besserwissermode>

(Var bara tvungen eftersom du tog upp juridiken :hihi )

Edit: Men jag håller helt med dig!
Jupp, samma sak i Finland, skulle jag ta över min hoj och låna ut till min finske kollega så skulle han riskera massiva böter. Jag undrar om det är likadant i hela EU?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Långa farbron skrev:
Slapp me silly and call me doris,men jag tror att det skulle underlätta om man hade tysk adress,telefonnumer osv annars kan det bli problem i Flensburg skulle jag gissa.

Förmodligen har du helt rätt i det. Men hela systemet är ju så nytt och bräckligt. Finns säker 1000 hål. Sen är ju ofta lagar skrivna för att man skall kunna leva i dem också. Tänk om man nu avsiktligt faktiskt skall bosätta sig där nere och kanske bor tillfälligt på diverse rum-uthyrningsställen etc, då skall väl inte myndigheterna sätta käppar i hjulen och gissa sig fram och anta att typ "..nä, det här är nog en lirare som försöker bluffa..". Och det bör man ju kunna utnyttja.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top