Mellanrör CBR600F3

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Tjenare! Kanske dum fråga men jag letar efter en mindre ljuddämpare till min CBR600F3 då den är ombyggd till cafe racer liknande stuk och originalet ser inte speciellt bra ut längre. I princip alla ljuddämpare jag hittar har ”fjäderfästen”, och original sitter den med klämma. Ytter diameter på kröken är ca 48mm, försöker hitta något lite kortare mellanrör med samma inner diameter, och med fjäderfästen på andra änden. Jag hittar verkligen inget bra som motsvarar detta. Någon som har några tips vad man kan göra eller någon produkt som kan funka.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sök på "bygg avgassystem"
Är det en rak bit du skall ha så är det enkelt att kapa till och svetsa på öron t. fjädrarna
Snabb sökning hittade jag en passande rostfri dimension (lite tjockt gods - 2mm men de som bygger borde ha god tillgång
Swedish race parts bygger o har delar till mc
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Sök på "bygg avgassystem"
Är det en rak bit du skall ha så är det enkelt att kapa till och svetsa på öron t. fjädrarna
Snabb sökning hittade jag en passande rostfri dimension (lite tjockt gods - 2mm men de som bygger borde ha god tillgång
Swedish race parts bygger o har delar till mc
Tack jag kollar på det!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Första bästa ljuddämpare på eBay, Amazon med rostfri anslutning och sen slipar man försiktigt bort öronen filar, slipar och polerar upp det hela, sen slitsar man röret lämpligt djupt för en klämma.

Har gjort så på en rostfri billig dämpare på mitt hembyggda 4-1 system på min GSX750ES, hittar dock inga bilder på det.
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Första bästa ljuddämpare på eBay, Amazon med rostfri anslutning och sen slipar man försiktigt bort öronen filar, slipar och polerar upp det hela, sen slitsar man röret lämpligt djupt för en klämma.

Har gjort så på en rostfri billig dämpare på mitt hembyggda 4-1 system på min GSX750ES, hittar dock inga bilder på det.
Jag var faktiskt inne på nått i den stilen, kanske provar det, tack!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det viktigaste är väl att inte få det för varmt så att metallen blåneras, dvs bågfil istället för vinkelslip.

Om jag minns rätt tog jag tog bort öronen med tryckluftsslip med kapskiva, sen slipade jag även bort det mesta av som var kvar av svetsarna med tryckluftsslip, slitsade sen dämparen med vinkelslip med 1 mm tjock kapskiva efter det så filade jag jämt och sen blev det smärjelduk och slippapper, kanske även våtslip och Autosol som sista polering kommer inte riktigt ihåg.

Blånerar det lite så är det ju inte hela värden för man måste ändå slipa och polera om det ska se ut någorlunda vettigt.

Så här ser det i alla fall ut på min hoj, en eBay dämpare med öronen borta. Har en liten avgasläcka men har inte satt nåt klet i skarven då systemet skulle målas redan för två vintrar sen, får ta tag med detta nu.20240515_063919.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top