Mekartabbar top 5

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
En kund kom in på en verkstad jag jobbade på.
Han hade en R1 98-99 typ.
På R1ans fugge så finns det två plastklumpar med nät (se bild) i för luftningen till trottlen, när den rör sig upp och ner åker det luft ut och in genom dess två plastklumpar. En plastklump till 1an och 2an och en till 3an och 4an.

Har man en livlig fantasi så skulle man kunna (om man inte vet ett skit om en fugge) gissa att det går att montera en slang bit mellan plastklumparna, de har ju liksom en "fläns".

Okej, killen tittar på mig och säger, du jag har fel på min R1 fugge, jag monterade slangen som fattades där mellan fuggarna och sen går den inte, då kände jag på trottlarna och de var aströga...
...aha okej... och jag ser att han har väldigt korta trottelfjädrar i handen...
...jo så jag kapade av en bit på trottelfjädrarna för att det skulle gå lättare...
Gick den bra innan?
Jepp!

He he okej, köp fyra nya fjädrar och ta bort slangen du monterade...
...Men men...
...Inga men, nya fjädrar och bort med slangen... :)


En annan kul storry en polare berättade, de skruvade mitt i natten med en racer och startmotorn hängde sig, de tänkte inte på att det var en elmotor utan bestämde sig att lägga i ettan och dra in bromsen för att göra ett motorstopp, det funkade inte, framhjulet kasade, de ställde den mot en vägg... då stannde startmotorn, den rök...

Själv skulle jag göra en bakup-pizza (har inte så mycket mecktabbar tyvärr) en sånn halvbakad som man lägger i ugnen och gör den sista bakningen på.
Okej, den låg på en jävla kartongbit så jag slängde in hela skiten i ugnen, efter ett par min så började kartongen ryka och jag tog ur den och la pizzan (som var halvklar och mest blev pizza-röra) på en tallrik. Och in med tallriken.
När pizzan var klar tog jag ut den med grytlapp och ställde på spisen stängde ungsluckan och tag i tallriken med näven, brände mig utan HE, stod med näven under kranen ett par minuter och svär utan att upprepa mig. Tummen och pekfingret smärtade, ja ja tänkte jag, bäst att käka, så jag tar pizza tallriken... med näven och bränner mig en gång till... smart...

/Fredde
 

Bifogat

  • carb.jpg
    carb.jpg
    70 KB · Visningar: 347

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
freddexwing skrev:
Tummen och pekfingret smärtade, ja ja tänkte jag, bäst att käka, så jag tar pizza tallriken... med näven och bränner mig en gång till... smart...

/Fredde

:rofl


På moppetiden(Nåja. Ett år sen.) hade jag bytt drivpaket och var ivrig att ge mig iväg. Jag hade ju inte kört på flera timmar! Så upp med moppen ur källaren och raskt iväg! Efter 100 meter hoppar kedjan. "Jaja, ja får väl spänna kedjan när jag kommer tillbaka". Kör 100 meter till. "Kling! Vroom!". Jaha! Kedjan hoppade IGEN! "Säkert bara nåt tillfälligt." Tänker jag och kör vidare. 100 meter senare hoppar den för TREDJE gången. "Det var väl själva f-...." När jag sätter på kedjan råkar jag titta på hjulaxen, som saknar helt och hållet mutter :3freak ... Åkte hem LÅNGSAMT och satte på muttern, vips! Skitbra. :banana

Ett halvår senare kom den übersnabba och skitgrymma RDn! Fy fan va hett tänkte jag och slängde mig på den och körde den fram å tillbaka på parkeringen. Känner hur vaderna börjar bli lite varma och kollar på cylindern vars svarta färg ångar och håller på att ta eld :skrämd!
Vätskekylda hojar ska ha vätska :mattias .
 
Last edited:

pila

BLÄT!
Gick med
19 Mar 2004
Ort
fba
Hoj
r6 2002
skruv ner i insuget.

håll i er! höll på med tillfälliga strypningen till min hoj tappade ner en skruv från förkansaren ner i det lilla hålet som blir i förknasern efter att man monterat brickorna alltså ner mot insugget och ovanför kolvarna. hade sån jäkla röta att själva hatten fastnade ytte pytte lite på en liten rör grejj som gick rakt igenom, lyckades efter många svordomar att pilla upp med en självmagnitiserad ståltråd.

bör tilläggas att jag först trodde att skruven flög ner mellanförgasarna och nånstans ner vid motorn och inte "ner" i motorn. var på väg å hämta nyckeln å dra runt motorn när jag tänkte att jag kanske borde ta en kik ner i hålen, och vips där låg den. hade ägt hojjen 2veckor. nära ögat!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
pila skrev:
tappade ner en skruv från förkansaren ner i det lilla hålet

Finns det ett hål så nog f-n ramlar det dit,
om man har oljeuppsamlingskärlet öppet
nog lyckas allt man tappar studsa ner i det
fast det ligger 2 meter bort :huvet

det tycks vara en oupptäckt naturlag...
 

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Senast igår skulle jag byta olja på hojen! Hade tömt motorn på gammal olja och slängt på ett nytt oljefilter och tog sen en paus för att låta det droppa ur ordentligt. En kopp kaffe senare gick jag ut för att fylla på med ny olja. Har hällt i 2.5 liter svindyr olja när jag kommer på att pluggen ligger på golvet bredvid mig!!!!!! FAN vad sur jag blev :huvet Man ska aldrig ta paus mitt i ett arbetsmoment! Man glömmer alltid nån liten detalj!

Ska ut och jaga olja nu! Lär ju inte vara billigare på lokala macken :mad:
 

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
Kommer snart
Min kusin som ville glänsa som toppmek lyckades tappa ner en bit kabelhölje från en tändkabel i cylindern på min GSX-R750. En tom dammsugarpåse med tillhörande dammsugare kom väl till användning.

Skulle åka hem efter ett besök på Knalleland i Borås. Drar in kopplingen som går helt i bott, fan! Efter att ha beaktat de antal rödljus man måste passera på hemvägen så bestämde jag mig för att inte köra utan koppling hem. Lyckligtvis var vi två, så det blev ett akut besök hos närmaste mc-firma för införskaffning av ny kopplingsvajer.

Detta är ingen mekartabbe, men dock en ganska pinsam förartabbe.
För x antal år sedan jobbade jag extra inom en räddningstjänst någonstans i Sverige. Vi fick larm om en brand i ett uthus långt åt h-vete ut i skogen. Efter mycket navigerande finner vi slutligen rätt väg, en kostig av stora mått, med kärr på båda sidor av vägen. Vi sitter klara med mask och allt när det helt plötsligt börjar luta mycket i bilen...BRAAAK!! Vi lägger oss på sidan i diket, väl inkilade mellan några gigantiska fornlämningar till stenar.

Efter några minuter kommer en personbil från andra hållet som naturligtvis inte kommer förbi då vi demolerat vägen med många ton brandbil. Det visar sig vara personen som ringt in larmet, och det är hos honom det brinner. In fort som f-n i hans bil med varsin yxa. När vi kommer fram har vi inget vatten what so ever, utan det blir till att bryta loss bräderna innan elden sprider sig. Summa summarum: Brandbilar är svårbärgade och uthuset står kvar.
 

Herman Hedning

skit så länge hängslena håller....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
i skogen vid en sjö...
Hoj
Kryper runt på alla fyra, Kawa brute force 750....
Hann skära loss 2 kärvande hjulbultar med skärbrännaren innan vi upptäckte att dom var vänstergängade....
 
Last edited:

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Kommer ihåg en som jag inte deltog i, satt och kollade på när brorsan och några andra försökte få igång hans gamla ruttna gixxer 400... Dom nötte och nötte på startmotorn utan några alltför upphetsande resultat, så en av dom kom på att startgas var lösningen! Han kom dessutom på att om man dränker in en trasa med gas så jävlar blir det skitbra! Sagt och gjort, dom dränkte in en trasa med startgas och fnulade in den i förgasarna... "Fjutt, WHOOSH!" Sa det när hojen baktände och trasan flammade upp som en... Brandfarlig trasa.
Panik utbröt och alla sprang runt hojen och blåste på trasan, tog några sekunder innan någon ryckte bort trasan därifrån :3freak . Inga permanenta skador.
 

oxm

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
ostkusten
Hoj
På ingång
mekar tabbe på DT:n för ett xx antal år sedan

hade precis köpt en 70cc cylinder till DT:n :D lycklig som faan var ju bara fjorton... satte dit kolven tappade givetvis kolvclipsen ner i brunnen :va jaja de räcker väl om man tar ståltråd tänkte man sagt å gjort nu jävlar ska de köras ut och drar kommer nog upp till 100sträcket då nyper den satan panik panik, men de ordnade sig tar moppen och leder den hem med skuren motor... :confused: varför skar den jo ditt dumma pucko ståltråd smälter vid höga temperaturer... lätt att vara efterklok :död
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
Jag skulle hjälpa en kompis med motorbyte på hans harley.
De har tre slangar på motorn för oljeretur+ matning, jag visade vilken som var vilken o gick in för att tvätta händerna.
När jag kommer ut är har han monterat dem så vi startar upp den och tar en ordenlig tur för att känna på den.
När vi kommer hem är motorn glödhet o motorn går tyngre o tyngre och tvärstannar för att sedan inte kunnas dras runt med startmotorn.
Det visar sig att polarn har varit övernitisk och pillat i papper i slangarna så det inte ska komma ner smuts o sedan glömt kvar dem. :kocko
Även kopplingen var felmonterad o brann vid samma tillfälle.
det går inte att höra om något är fel på en harley
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ej mektabbe, men...

Skulle for ett tag sen salja en banksvarv, behovde den inte mer eftersom jag jobbar i en skon verkstad numera...

Anyway, satte ut den pa blocket, och snart ringer en kulturberikare fran Kumla upp och vill gora affar. Allt maste ske valdigt hastigt, och gubben ville komma ner samma dag for att hamta maskinen. Aker till forradet dar den stod for att sortera ut verktygen som horde till, och putsa upp skiten lite...

Hade sagt at gubben att han var tvungen att ta med sig en stark polare for sjalva lyftet, eftersom jag sjalv hade ryggskott, och svrven iaf vager en 140 pannor sisadar...men nar han dyker upp i en gammal 626:a visar sig det som forst verkar vara en mustaschprydd kompis istallet vara gubbens karring...

Jaja, tankte jag, jag far val ta i lite anda. Sa till gubben att han fick lyfta i den tunga anden, sa kunde jag hugga i vid dubbdockesidan. Vi lyfter upp svarven fran stativet, men gubben borjar halka med navarna och vill plotsligt satta ner svarven pa ena stativet MITT pa sjalva fundamentet...

-Nej for faaan skrek jag, du knacker hela svarven om du satter ner den dar!!!
*pa knagglig svenska*
-Nu tappar jag den..!

Och javlar att han gjorde. Men han dok ner med handen under svarven och klams fast mot betonggolvet i en vaxande pol av blod, under hemska svordomar pa okant sprak :yoparty

Saret var MYCKET djupt, nastan rakt gemon handen, och jag sag affaren ga upp i rok, karringen skrek som en gris och gubben blev likblek och kallsvettig...

Gubben tog en rulle svart-gul varningstejp och tejpade naven en javla massa varv, sen vralade han bara "nu lyfter vi!" och allt gick som en dans!

Respekt :tummenupp at honom, men javlar vad ont han lar ha haft efterat, hehe!
 

furiousrage

Min urBlaDe är min
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Motala
Hoj
fireblade
Har en kompis som precis köpt hoj, hans första.
Han ringer mig och säger att hojjen har stannat så jag åker dit för att hjälpa till lite.
När jag kommer fram har han skruvat isär halva hojjen och jag sitter där och funderar lite. Efter en stund så ska jag sätta mig på en stol där hans bensintank ligger, så jag flyttar på tanken och gissa vad jag känner då?
Ingen soppa överhuvudtaget så jag frågar om han har tömt den i nåt kärl eller nåt.
-Nej vadårå? Svarar han.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
southwick skrev:
Gubben tog en rulle svart-gul varningstejp och tejpade naven en javla massa varv, sen vralade han bara "nu lyfter vi!" och allt gick som en dans!


AAAAAARGHHH!!! Dom där utländska människorna är byggda av grovare virke helt enkelt! :Bugar


:D
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
suzukirules skrev:
Jag skulle hjälpa en kompis med motorbyte på hans harley.
....
Det visar sig att polarn har varit övernitisk och pillat i papper i slangarna så det inte ska komma ner smuts o sedan glömt kvar dem. :kocko
Även kopplingen var felmonterad o brann vid samma tillfälle.
det går inte att höra om något är fel på en harley

Hahahaha, vad var orsaken till motorbytet då?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top