Mekartabbar top 5

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Hade kopplat kylfläkten på bilen fel så att den gick åt fel håll = matberedare och hade hörselkåpor på så jag märkte inte att den startade.
Fick in fingrarna i den med 1-5 centimeter långa hyfsat djupa skär som följd.:näsblod


Edit: Saken var att jag inte reflekterade över hur illa det var då fingrarna bara studsar om fläkten går åt rätt håll vilket jag trodde att dom gjorde.
Men så upptäckte jag små röda pölar och rinn runt där jag mekade...ojdå...
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Halp icke...

Jag är gammal, lugn, erfaren, aningen petig, läser instruktioner och verkstadshandböcker, stresstålig och en massa annat som är bra att ha när man mekar.
Inte fasen hjälpte det!

Skulle avsluta servicen på pappas nyinköpta, gamla och misskötta, Suzuki 250 i våras. Bara högercylinderns ventilspel kvar.
Lyckades sätta bladmåttet lite fel, det böjdes till en båge och mina oljiga fingrar tappade taget. Bladmåttet for i luften, studsade i ramröret och lyckades pricka kamkedjetunneln. Så långt var det väl inget märkvärdigt även om jag förbannade mig själv för att inte ha knutit snöre i det lösa bladet som jag alltid brukar göra. Det allra klantigaste var att jag inte hämtade teleskopmagneten utan försökte vrida motorn i hopp om att bladmåttet klibbade mot kamkedjan o skulle följa med upp. I stället hörde jag krasandet då nedre drevet tuggade sönder eländet.
Blev bra många timmars arbete med att riva och sedan leta bladmåttsbitar + kostnad för packningssats och lite annat...

Fler tabbar har man gjort och fler kan det bli, tyvärr.

För övrigt tackar jag för den skojigaste läsningen på länge - denna tråd är en klassiker!
 
Last edited:

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Min gamla moppe slutade att funka så ja sku kolla gnista så man tar tag i stiftet å kickar(det kom gnista å elchock)

På min andra moppe monterade ja stödet innanför kåpan...

Och då ja sku byta olja på min 125a hällde jag ner oljan på svänghjulet..
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Tog av tanken och ställde den på backen utan att stötta upp den... lite för länge. Bensin läckte ut från tanklocket och löste upp lacken, så nu är det en enkrone-stor fläck utan lack plus lite småfläckar runt omkting :huvet





Nån som har lite svart lackstift att låna mig?​
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
har dragit totalt gängpajj på en hjulaxel på en veteranmotorcykel, drog av ett spridarrör med en mutterdragare på praktiken (handledaren såg inte så glad ut)

sen så var det en klasskompis på praktiken som skulle tydligen ha startat en bil med växel i i en billyft:D :D :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bygget i min avatar.. från början hade man lite inkörnings problem..
ja, jag bytte tank pga läckage så skulle jag ut o köra en dag, då börja den sega sig. gick inte rent alls..
jahapp kollar soppafilter mm o hittar rost, hag tar tanken o tokrengör den, sliter bort hela bakdelen för de måste jag göra för o komma åt allt.
rengör gasarna hyffsat grundligt o sätter tillbkas allt på sin plats. ny ren 98 får tanken smaka.
drar igång den o exakt samma skit. faaaan!
börjar pilla lite med chokvajern o då visar de sig att den bara hade hakat upp sig, gick skitbra efter det :tungan
 

Dr.Bike

Guest
ozeo skrev:
2605515 bygget i min avatar.. från början hade man lite inkörnings problem..
ja, jag bytte tank pga läckage så skulle jag ut o köra en dag, då börja den sega sig. gick inte rent alls..
jahapp kollar soppafilter mm o hittar rost, hag tar tanken o tokrengör den, sliter bort hela bakdelen för de måste jag göra för o komma åt allt.
rengör gasarna hyffsat grundligt o sätter tillbkas allt på sin plats. ny ren 98 får tanken smaka.
drar igång den o exakt samma skit. faaaan!
börjar pilla lite med chokvajern o då visar de sig att den bara hade hakat upp sig, gick skitbra efter det :tungan

Hehe....många är de gånger man sprungit före logiken och bara mekat sta, med lösningar man redan tänkt ut på icke existerande problem!

Faan säger man varje gång det händer!

Dont be too smart!

Man antar så mycket, istället för att tänka efter!

En av de bästa historierna på detta tema skrevs ner av Gubbrejsarn, när han efter att ha spenderat 50 timmar i garaget, förstört en helg, osv kom på...

Läs hans historia på bike.se ;)
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Senaste tabben var väl när jag hade lackat om hela hojen och höll på och meka med förgasarna. hade plockat av underkåpan som stod på sidan om cykeln, skulle bara dutta till på startknappen... ettans växel var i och stödet vek in sig! Cykeln ramlade över den lackade kåpan som gick i två bitar även den alldeles nya rutan som var monterad gick sönder! Dom ramsorna jag drog av lämpas ej för skrift! :mad:
 
Last edited:

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Skulle meka på hjulen på hojen efter haft iväg dem för att få nya däck påkrängda. Har öppet garage i källaren under lägenheten.
Hojen stod uppställd på nyinköpta depåstöd när jag kommer ner. Hade lämnat framhjulet i lägenheten då jag inte vågar gå i omgångar o ha en massa grejer liggandes nere i garaget under tiden. Har mekat dig bakhjulet och justerat in kedjan, när jag börjat dra åt bakaxelmuttern. Känner att hojen står lite instabilt bara på framdepåstöd samt bakhjul, så jag håller hårt i handtagen bakom passagerardynan. Får en klick smörjmedel på näven så jag går en och en halv meter ifrån hojen för att torka av mig. Tillbaka till hojen och fortsätter dra åt muttern med momentnyckeln. Med tanke på att jag tog ett uppehåll på ungefär femton sekunder så har jag självklart glömt hur ostadigt hojen står. Detta resulterar i att hojen välter åt vänster, och jag kan glömma att försöka fånga upp den. Rusar runt hojen för att resa den upp när jag inser att det blir jävligt problematiskt med tanke på att framhjulet ligger i lägenheten... Skiter i allt vad "rädd om verktyg och andra lösa grejer" heter och kutar upp och hämtar framhjulet. Smäller dit det provisoriskt och börjar häva upp hojen, något som jag har lite problem med efter allt ligga på knä ,som mitt högra knä inte riktigt vill acceptera efter operation för ett år sedan. Under tiden kommer en familj (pappa, mamma och två barn) gåendes förbi, tänker att de kommer fråga om man behöver hjälp = de tittar inte ens åt mig... Sliter vidare, en man i 45-50årsåldern kommer och säger något som jag i min ilska/sorg inte uppfattar och säger till honom "den välte för mig!" - som svar får jag "jaha" och han går vidare sätter sig i sin bil och åker därifrån. Lyckas till sist få upp hojen och ser då att jag har spräckt vänter nedre sidokåpa, på en hoj som i övrigt har så fin lack och kåpstandard som man bara kan drömma om på en sexton år gammal sport/brukshoj.
Har tyckt synd om mig själv i en veckas tid nu med kapell över hojen, börjar nog närma sig att ta tjuren vid hornen och gå ner och se till vad som behövs/ska göras...
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Huvva! Känner igen den känslan! All ilska som man känner när det händer och inget kan man göra åt det! :huvet
 

Kneedrag

Guest
ämmhumm

Nu skriver jag inte vem som gjorde vad. Kan ju bli ett jävla liv hemma annars:D :)


Värsta tabbarna...

byter koppling på en kawa och min andra hälft lyckas skruva så en härdad skruv bryts inne i skruvhålet på kopplingen :mad: :huvet . Lyckas ta den biten som vi håller i och trycker i den så som den bröts fanns inget att ta i med tång . Lyckas skruva ut den till det går att få grepp med tången phuu
 

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
lund
Hoj
yamaha
När jag som liten färsk tonåring praktiserade på Huddinge mc fingrade jag FÖRSTA DAGEN på en GPZ som stod mot en vägg i verkstaden. Lyckades trycka på startknappen med en växel i, hojen tände och hoppade fram längs med väggen tills det tog stopp mot en vägg, rev ner lite hyllor bla

Bör tilläggas att jag inte satt på, utan stod brevid o kladdade :rodnar

hahah lätt den roligaste!
 

Rasta

Kick ass Rossi
Gick med
31 Jul 2005
Ort
H_town
Hoj
husa 350 sweet
Det värsta är när man plockar ner motorn, är helt säker på vad som är problemet, men det visar sig att man misstagit sig åt helvete.

Hur många skyller inte på kedjesträckarna för minsta missljud när det är nåt helt annat som spökar?


asg, ha ha .. jo det har man o mer till.. typ hela hojjen blir det,, :yoparty siden svart ram, matt tank o lamphus, o motiv lack,motor bur,massa puckar. kick ass,, det blir en stunt av den,,, :yoparty o det började men ett missljud, :gnissla
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nog för man gjort många mektabbar, lyckligtvis händer det mer sällan med åren. Förra året lyckades jag sätta 2 långa däcksmärken på verkstadsgolvet. Jag drog igång min Supermono-räser i verkstaden, stående på mina motoriserade startrullar. Jag stod bredvid och rullade ner hojen från startapparaten. När bakhjulet landade på golvet hoppade 2:an i! :skrämd Med spinnande bakhjul hängde jag i styret efter hojen och famlade efter spakarna. Hojen stoppade just innan lyftbordet med 2 m svart streck efter framhjulet. :näsblod

Nu kan man fnissa åt det.
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Två som snart bör vara preskiberade:

Första var på moppetiden då jag försökte rulla igång min nyinköpta (två timmar) puch montana. Kruxet var att soppakranen läckte och droppade ner på motorn. Samtidigt var inte kåpan till brytarspetsarna åtdragen så det ena ledde till det andra och jag fick stå och se min första moppe brinna upp...

Den dummaste riktiga mekartabben var nog när jag inte kunde få bort svänghjulsmuttern till min KTM 125. Istället för att inse att den kunde vara vänstergängad fick jag den ljusa idén att använda mutterdragaren, jag tror ni kan gissa hur det slutade...
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Idag skulle jag starta upp hojjen en stund, mest för att höra ljudet lite....
Starta upp hojjen ute, gick in igen för att göra dom sista sysslorna på jobbet.

Det jag inte tänkte på, är att jag har plockat bort samtliga plastkåpor för att komma åt och tvätta av hojjen ordentligt. Och i samband med att jag gjorde det, så var jag ordentlig och satte i alla skruvar i hålen igen, men skruvade bara i dom ett par varv.......

Så när jag kom ut igen till hojjen, hade alla skruvar utom 1 vibrerat ut, och rammlat ner i snön. Bara börja leta....
 

HojRevival

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Smålänning för det mesta
Hoj
pytteliten vf400
Hade precis bytt kamrem på min gamla Forrrd. Vanan trogen så hade jag en massa verktyg liggande på luftrenaren. Här ska provköras, slog igen huven med buckla inifrån i huven. Blev förbannad och slängde iväg verktygen och körde iväg, och över min alldeles nyinköpta tändinställningslampa använd en endaste gång.
Men det värsta var nog en kompis som skulle montera motorvärmare i sin flång nya Volvo, 850, har jag för mig. Han hade fått rådet att borra ett hål i en frostplugg för att kunna dra ut den. Han borrade så långt det gick men inte lossnade pluggen. Grövre och därmed ännu längre borr behövdes.
jag behöver väl knappast tillägga att detta förmodligen blev den dyraste motorvärmaren i världshistorien. Han var hejdlöst full innan han vågade berätta detta för oss andra.
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Men det värsta var nog en kompis som skulle montera motorvärmare i sin flång nya Volvo, 850, har jag för mig. Han hade fått rådet att borra ett hål i en frostplugg för att kunna dra ut den. Han borrade så långt det gick men inte lossnade pluggen. Grövre och därmed ännu längre borr behövdes.
jag behöver väl knappast tillägga att detta förmodligen blev den dyraste motorvärmaren i världshistorien. Han var hejdlöst full innan han vågade berätta detta för oss andra.


Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta!

Faktiskt finns en liten stilla undran i mitt bakhuvud om kompisen i fråga verkligen var riktigt nykter även när han skulle montera motorvärmaren? :confused:
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top