McDonald´s på Sveavägen i Stockholm försvinner

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Går väl att börna utanför ett bibliotek lika bra som Donken? :tummenupp

Vem äter på Donen liksom..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hipsterskäggen, kulturkoftorna och batikhäxorna verkar åtminstone vara mycket nöjda över att motorcyklisterna blir bortschasade; många likes på den här:
https://www.facebook.com/isadora.wronski/posts/1043239202360939

Fast jag kan inte se den vinklingen av 20 kommentarer på Fisboken? :va
Det är mera skönt att bli av med ett sunkigt hamburgerställe än motorcyklisterna känns det som men jag finns inte på Fisboken och känner inga hipsterskägg, kulturkoftor eller batikhäxor och bor dessutom utanför Tokholm så jag är kanske inte "uppdaterad" bara "daterad"... :D

Men när Donken är borta kommer jag att ta mig in till Tokholm och fika vid bibblan, tillsammans med andra hojåkare! :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
McDonald’s har väl aldrig varit någon gourme matställe, snarare sunkig fast food...
Flertalet åker till Donken för att träffas än den underbara matens skull... McDonald’s kommer färre att sakna där, för som mötesplats kommer de me säkerhet leva kvar...
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kaffe och umgänge, 7/11 ligger 50 meter bort

Risken är väl att Donken, kebaben och 7/11 ryker allihop om Biblioteket behöver lokaler.

Men oavsett det så ger vi inte upp, vi hänger där tills dom fraktar bort oss!
Vi och vårat häng på Sveavägen är en kulturinstitution som behöver bli skyddat som kulturhistoriskt minnesmärke.:fakta
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Bifogat

  • 9ce20171d717a5f147bdc1406abb6a73.jpg
    9ce20171d717a5f147bdc1406abb6a73.jpg
    55.4 KB · Visningar: 66
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Nja, inga hurrarop på motorcyklisternas bekostnad. Bara:

”Kommer bli intressant o se 100 knuttar sitta på bibblan o fika.”

Finns inget som är mer rätt för en ambitiös hipster än en caféracer.

:tummenupp

Man kan väl begära att biblan har alla Hayes- manualer hemma, eller hur? Finns det något skojigare än att läsa verkstadsmanualer tillsammans?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men man kör väl inte 100 mil till ett "rövhål" för att träffa kvinnor? :va

OK-macken i Kalix duger väl att träffas vid? Europavägen nedanför är bred och räcker gott till att gasa fram och tillbaka på samma sätt som på Sveavägen. :)

Men måste man ha hamburgare har tydligen min favorit, Frasses, slagit igen http://www.frasses.se/?sida=restauranger men nog finns det nåt annat ställe som duger.

Grejen med ett ställe som Donken Sveavägen är att det ger nostalgikänslor och nästan en bisarr känsla av att komma hem. Det är ju på detta sätt lantisar som jag och många andra som kommer från små byar har växt upp. Den lokala korvmojjen var den naturliga samlingsplatsen för all "motorburen ungdom". Det ovan nämnda Frasses var den naturliga samlingsplatsen i Kalix. Där hängde de flesta med sina mopeder redan från tolv års ålder och detta ställe har också fungerat som utgångspunkt såväl som slutpunkt för ett antal svettiga hojturer.

Donken Sveavägen är bara en repris tjugo-trettio år senare, om än i mångdubbelt större skala. Därav känslan att komma hem. Eller att vara sig själv för en liten stund, som ölreklamen säger.

Mycket tråkigt att kultureliten måste köra över en sak som andra betraktar som en mycket finare kultur.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Mycket tråkigt att kultureliten måste köra över en sak som andra betraktar som en mycket finare kultur.
Äh, det är både fel och synd att ta på sig offerkoftan som motorcyklist och snyftande peka mot "etablissemanget". Att kalla de som tycker att ett bibliotek är viktigare än McDonald´s för "kulturelit" är...fel. Milt uttryckt.

1. De allra flesta som kör motorcykel nuförtiden är INTE social underklass. De har inte råd! Däremot kulturell och intellektuell underklass, vilket verkar vara en mycket medveten position som många motorcyklister (speciellt de som "har det i blodet") snudd på värnar om.

2. Platsen på Sveavägen kommer troligen blir bättre för mc-ägare utan McDonald´s. Sannolikt ingår det i planen att göra platsen mer tillgänglig för flanörer, med bättre fikamöjligheter. Det ligger i linje med innerstadens utveckling.

Jag ser ljust på framtiden på Sveavägen ur ett mc-perspektiv!

:)
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Risken? Om? Att McDonald´s och de andra hyresgästerna kommer att sparkas ut är ju det som nyheten handlar om.

:)

Njaee, det handlade väl först och främst om den byggnad som Donken/kebaben ligger i? Men jag kan ha fel. Har faktiskt hänt förr.
7/11 ligger ju i en annan byggnad.
Näe, jag är inte heller orolig. Kommer att fortsätta hänga där oavsett. Har inte handlat på MotorCykelDonalds där sedan vet inte när.
Det löser sig sa han som sket i vasken.:yoparty

P.s Sedan har jag också svårt för att dela upp kultur mot kultur. Klart som faan att man ska satsa på bibliotek! Jag läser en massa böcker. Lika fort och slarvigt som jag kör hoj...
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Njaee, det handlade väl först och främst om den byggnad som Donken/kebaben ligger i?
Från artikeln i första inlägget:

”De så kallade basarerna – i dag uthyrda till McDonalds’s, 7-Eleven, Office och Falafelkungen – görs om till en del av biblioteket.”

Så på båda sidor av trappan upp mot bibliotekets huvudentré. Hela fasaden mot Sveavägen.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Från artikeln i första inlägget:



”De så kallade basarerna – i dag uthyrda till McDonalds’s, 7-Eleven, Office och Falafelkungen – görs om till en del av biblioteket.”

Så på båda sidor av trappan upp mot bibliotekets huvudentré. Hela fasaden mot Sveavägen.

Sa ju att det hänt förr att jag haft fel...:Bugar:D:rodnar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grejen med ett ställe som Donken Sveavägen är att det ger nostalgikänslor och nästan en bisarr känsla av att komma hem. Det är ju på detta sätt lantisar som jag och många andra som kommer från små byar har växt upp. Den lokala korvmojjen var den naturliga samlingsplatsen för all "motorburen ungdom". Det ovan nämnda Frasses var den naturliga samlingsplatsen i Kalix. Där hängde de flesta med sina mopeder redan från tolv års ålder och detta ställe har också fungerat som utgångspunkt såväl som slutpunkt för ett antal svettiga hojturer.

Donken Sveavägen är bara en repris tjugo-trettio år senare, om än i mångdubbelt större skala. Därav känslan att komma hem. Eller att vara sig själv för en liten stund, som ölreklamen säger.

Mycket tråkigt att kultureliten måste köra över en sak som andra betraktar som en mycket finare kultur.

Här får jag citera mig själv i ett tidigare inlägg i denna tråd... :)

Meen hur mycket har ändrats sedan 1982? :va

Att besöka Donken vart 10:e år räcker för mig att få nostalgivibbar, vara tillbaka som yngling och åter vara nybörjare på hoj!:)

Men att komma hem? :va Som lantis trivs jag bäst ensam längs en krokig väg ute i landet som slingrar sig runt sjöar och förbi ängar. Där kan jag vara mig själv :D (Och ska det vara öl inblandat så är det norra Yorkshire som gäller med underbara vägar och en pint eller två på kvällen. :krama)

Men såg på nätet att Frasses i Vännäs hade brunnit och därmed också är stängt. Vad håller på att hända? Att man bränner ner amerikanska sunkburgarställen kan jag förstå men Frasses? :va

Och vad gäller kultur så har de en läsvärd bok, för vuxna, som handlar om kultur, Fin kultur som är finkultur! :tungan
https://biblioteket.stockholm.se/titel/900719
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top