MC Varuhuset

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
.. vill ha runt 8500kr för 2400-mil service på en 00 929. Tre andra Honda-handlare jag frågat vill ha strax över 5000kr, alla offerter stämde på kronan. Honda har tydligen fasta priser på sina service. Men är det någon som har en teori på varför MC Varuhuset behöver 3500 mer för samma jobb?

När jag ifrågasatte priset, ifall ingen justering behövs liksom, bara kontroll.. då fick jag till svar att "ventilerna behöver alltid justeras" :va
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Airborne skrev:
2436918 .. vill ha runt 8500kr för 2400-mil service på en 00 929. Tre andra Honda-handlare jag frågat vill ha strax över 5000kr, alla offerter stämde på kronan. Honda har tydligen fasta priser på sina service. Men är det någon som har en teori på varför MC Varuhuset behöver 3500 mer för samma jobb?

När jag ifrågasatte priset, ifall ingen justering behövs liksom, bara kontroll.. då fick jag till svar att "ventilerna behöver alltid justeras" :va

Vilken skojjare...

Sponsra någon annan verkstad helt enkelt. Vad jag vet så innebär ju EU att ingen kan kräva (för garantins skull, visserligen har den säkert gått ut) att du servar hojjen på en auktoriserad verkstad, iom fri konkurrens osv.

-@
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Airborne skrev:
2436918Men är det någon som har en teori på varför MC Varuhuset behöver 3500 mer för samma jobb?

För att de har ett överflöd av kunder och vill tjäna stålars. Välj en billigare verkstad.
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Jo att serva den där föll bort så fort jag hörde priset. Det handlar inte om högre timdebitering, för några veckor sedan var jag där inne i ett annat ärende och passade på att fråga priset för kommande service.. då var det samma "vanliga" pris, lite över 5000kr. Då var det en annan snubbe jag frågade. Börjar det bli som försäkringsbolag, man ska ringa in flera gånger och prata med olika människor och ta det bästa erbjudandet?

Tips på bra mindre verkstäder i stockholmstrakten som är vana med Honda/blades och som VILL sälja sina tjänster??
 

sportbike

Guest
Airborne skrev:
2437342 Jo att serva den där föll bort så fort jag hörde priset. Det handlar inte om högre timdebitering, för några veckor sedan var jag där inne i ett annat ärende och passade på att fråga priset för kommande service.. då var det samma "vanliga" pris, lite över 5000kr. Då var det en annan snubbe jag frågade. Börjar det bli som försäkringsbolag, man ska ringa in flera gånger och prata med olika människor och ta det bästa erbjudandet?

Tips på bra mindre verkstäder i stockholmstrakten som är vana med Honda/blades och som VILL sälja sina tjänster??
Åk till Hela Hojen på Högbergsgatan 48.
Eller ring: 08-6440051.
Dom tar hand om din hoj.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Ahh... Lämnar in min på Måndag på 24000mila.. Samt att ett nytt original drivpaket ska dit..
Ska bli spännande att se vad det kommer kosta..:näsblod
 

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
Jag gjorde 2400 mils service på Honda Center (Schneiders mc). De tog 3200 för servicen och skulle ha tagit 1200 extra om de behövde justera ventilerna (vilket inte behövdes).

Det var iof en 954:a så det kan ju skilja ...
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
24.000 mila service. pendlar hoj till australien eller?..

skojjar bara.

skumt att de tar så in i misen mycket mer betald.
 

börnte

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900RR -01
Airborne skrev:
2436918 .. vill ha runt 8500kr för 2400-mil service på en 00 929. Tre andra Honda-handlare jag frågat vill ha strax över 5000kr, alla offerter stämde på kronan. Honda har tydligen fasta priser på sina service. Men är det någon som har en teori på varför MC Varuhuset behöver 3500 mer för samma jobb?

När jag ifrågasatte priset, ifall ingen justering behövs liksom, bara kontroll.. då fick jag till svar att "ventilerna behöver alltid justeras" :va

Jag servarde min honda där för ett tag sedan och jag betalade 7775:- för min service ink. ventiljustering. Jag ifrågasatte priset också och svaret jag fick var att "det som skiljer 00-02 modellerna från tidigare och senare modeller är att man använder iridium tändstift och det kostar 1876:- för 4 st."
På -03:an kostar samma service 4312:- + ev.ventiljustering.
Jag ringde honda och frågade om det verkligen var nödvändigt att använda dessa dyra stift? Honda svarade "ja om du vill undvika misständningar, denna modell ska ha dessa stift!"
Jag servar och har alltid servat mina hojar där och det har funkat mycket bra, det ända negativa är att man måste boka i tid de har långa vänte tider! Typ 3 veckor!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
börnte skrev:
2437723 Jag servarde min honda där för ett tag sedan och jag betalade 7775:- för min service ink. ventiljustering. Jag ifrågasatte priset också och svaret jag fick var att "det som skiljer 00-02 modellerna från tidigare och senare modeller är att man använder iridium tändstift och det kostar 1876:- för 4 st."
På -03:an kostar samma service 4312:- + ev.ventiljustering.
Jag ringde honda och frågade om det verkligen var nödvändigt att använda dessa dyra stift? Honda svarade "ja om du vill undvika misständningar, denna modell ska ha dessa stift!"
Jag servar och har alltid servat mina hojar där och det har funkat mycket bra, det ända negativa är att man måste boka i tid de har långa vänte tider! Typ 3 veckor!

Är det verkligen olika stift på 02 och 03, bägge är 954:an? Det är inte -04:an (1000RR) som fick de andra stiften? Jag vet i och för sig att det är de svindyra stiften på -02:an men det är aldrig bytt på min egen -03 så det kanske är olika stift?
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Att ventilerna ALLTID ska justeras vid såpass lite mil och på nämnd modell kan jag inte hålla med om. Skillnaden i tidsåtgång mellan att bara kontrollera spelet eller verkligen justera är stor.
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Kolla med Örby MC, Danny e jäkligt duktig på Honda. Dom e iofs inte auktoriserad Honda, men de e väl kanske inte så noga?


Airborne skrev:
2437342

Tips på bra mindre verkstäder i stockholmstrakten som är vana med Honda/blades och som VILL sälja sina tjänster??
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
heliac skrev:
2438224 Att ventilerna ALLTID ska justeras vid såpass lite mil och på nämnd modell kan jag inte hålla med om. Skillnaden i tidsåtgång mellan att bara kontrollera spelet eller verkligen justera är stor.

Det låter ju verkligen bisarrt att ventilerna alltid och obönhörligen ska justeras vid ett visst miltal oavsett om spelet är riktigt eller inte. Om en ventil har rätt spel och ändå måste justeras, byter de schims till ett felaktigt då? Låter ju onekligen knäppt i mina öron! Någon som påstår något sådant kommer inte i närheten av min hoj i alla fall! Att ventilspelen alltid måste kollas kan jag hålla med om men inte justeringen...
 

börnte

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900RR -01
DR-Zätare skrev:
2438209 Är det verkligen olika stift på 02 och 03, bägge är 954:an? Det är inte -04:an (1000RR) som fick de andra stiften? Jag vet i och för sig att det är de svindyra stiften på -02:an men det är aldrig bytt på min egen -03 så det kanske är olika stift?

Sorry jag menade 2000 och 2001!
/Börnte
 

lin77

- Kraftig benstomme
Gick med
3 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR
Airborne skrev:
2436918 ..
När jag ifrågasatte priset, ifall ingen justering behövs liksom, bara kontroll.. då fick jag till svar att "ventilerna behöver alltid justeras" :va

Njaa det där stämmer väl inte riktigt. Jag och kungen kollade ventilspelen på vår gamla R1a som gått 4300 racemil. Alla spelen låg väl inom spec..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top