MC Semester

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
har ett litet problem, vi va sju st som åkte ner sist, men det verka bli ännu fler till sommaren..... misstänker att det blir svårt att hålla ihop ett så pass stort gäng:tungan men visst är det kul att komma ett stort gäng på slingriga alp vägar....... nån som har erfarenhet av resor men många hojar??

Det går men kräver ännu mer planering.


Transport:
Para ihop er 2 & 2. Paren ansvara för att man håller ihop det med sin partner.
Lämpligt att para ihop sig efter förbrukning och hojtyp. Hayabusa och CB125 är ingen bra kombo för någon.
Lägg in flera obligatoriska stopp längs vägen. Oavsett om man behöver tanka/äta eller ej. Missar någon att resten av gänget har kört av till en rastplats t ex, så är det bara att fortsätta till nästa kända stopp.
Samtliga ska ha körinstruktioner, navigeringspunkter som är lätta att följa.

Boende:
Läge att boka innan. ett dubbelrum går alltid att hitta men 4 kan vara betydligt svårare. Vidare kan man njuta mer och slipper känna stressen av att fixa boende. Man tjänar tid också eftersom man vet att rummet väntar och man kan vara ute längre.
 

oscarm

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Kinna
Hoj
-99 Gixxer 750
Vi var ett gäng på 7 sporrhojar som gjorde en 315 mils resa i somras till Innsbruck för att se på em. Jag rekommederar DB Autozug varmt, det kostar lite men man sparar ju soppa och hotellrum. Plus att motorvägskörning är ju kul i några mil sen blir man trött på det! Vi åkte från Hamburg till Schweiz ner men hem så fick vi inte plats, så vi körde hem 150 mil på en dag(ca 19h)(bakfull).Det kommer jag aldrig att göra igen, hade ont i kroppen i 2 dygn efter det.:huvet Jag höjer ett varningens finger för det! Om jag ska köra i Europa igen så långt så blir det nog en lite mer Touring-aktig hoj. Gixxer -99 är ej att föredra!!!!!!:mad:
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
har ett litet problem, vi va sju st som åkte ner sist, men det verka bli ännu fler till sommaren..... misstänker att det blir svårt att hålla ihop ett så pass stort gäng:tungan men visst är det kul att komma ett stort gäng på slingriga alp vägar....... nån som har erfarenhet av resor men många hojar??

Hej!
Har du/ni nån gång testat att ta färjan från Nynäshamn?
Vi tänkte prova det nästa resa men vi har ingen egen erfarenhet av det så all info är till hjälp.
Måste ju vara så skönt att bara ha en 1/2 timmes körning från färjan efter ett antal hundra mil, personligen tycker jag att det är rena döden att köra från Trelleborg till Sthlm.
Allt tar mkt längre tid om ni ska försöka att hålla ihop hela tiden, framför allt om några har varit iväg förut och någon/några är med för första gången, dom vill se allt medans ni rutinerade vet vart ni ska.
Kan va bättre att vissa dagar bara bestämma var ni ska knoppa så kan man ta lite olika vägar dit..
Det är vår erfarenhet iaf, tycker det märks bara på dom få gruppkörningarna jag försökt vara med på,,
Jag tror det är jäkligt svårt att hålla ihop en stor grupp på en så lång körning risken finns att någon kanske inte riktigt orkar men vägrar att stanna för att ej sinka dom andra och då kan en olycka vara nära.
Men jag håller med dig om att det skulle vara jäkligt kul med ett stort gäng på alla krokvägar och även vid middagsborden.
Hoppas ni blir ett stort sällskap när ni åker.
Planeringen har börjat här oxå, kanske syns på vägarna.
MVH /Tony

Vi var ett gäng på 7 sporrhojar som gjorde en 315 mils resa i somras till Innsbruck för att se på em. Jag rekommederar DB Autozug varmt, det kostar lite men man sparar ju soppa och hotellrum. Plus att motorvägskörning är ju kul i några mil sen blir man trött på det! Vi åkte från Hamburg till Schweiz ner men hem så fick vi inte plats, så vi körde hem 150 mil på en dag(ca 19h)(bakfull).Det kommer jag aldrig att göra igen, hade ont i kroppen i 2 dygn efter det.:huvet Jag höjer ett varningens finger för det! Om jag ska köra i Europa igen så långt så blir det nog en lite mer Touring-aktig hoj. Gixxer -99 är ej att föredra!!!!!!:mad:

Jag tyckte ej de va några problem med min gamla 93a då hade jag ändå tanten bakpå, förvisso så körde vi max 105 mil på en dag men sammanlagt blev det 500 lite drygt på 10 dagar.
Det är nog mera touring över min gamla "bettan"
Ska absolut köra ner igen, inget tåg för oss.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jäkla skittråd det här !!! Den fick mig oxå att börja planera , drömma o dregla , tidigare än vad som var meningen..... Först blir det 2 v Egypten i Mars (charter) o sen den sedvanliga mc-resan i Juli. Fick ringa in kompisen idag i ren panik , så nu är trippen planerad i grova drag !:tummenupp

Trelleborg-Travemünde ( för att slippa milen i Danmark ) , följa kusten ner till Normandie o se allt från WW2.
Köra igenom Paris o vissa ännu ej upptäckta sevärdheter i Frankrike ner till Lausanne i sydöstra delen. Köra "Route des grandes alpes" ner till Monaco , en sträcka på ca 70 mil i de franska alperna med en höjdskillnad på ca 2800 m. Nån som kört den ? Mer info finns här : http://members.home.nl/motortrip/grandesalpes/ Känner ni att ni har dålig karaktär , så titta inte på bilderna... De är av de porrigare slaget. ( för de som gillar touring förstås...:tungan )
Därifrån uppåt igen mot Schweiz , nordvästra Italien o Österrike o pricka in så många alppass som möjligt. Ska helt klart tillbaka till området runt Lienz i år igen o köra runt i Italienska Dolomiterna en dag o Grossglocknerområdet en annan dag... Nästan så man kan drömma sig tillbaka o bli tårögd:).
Hemresan är inte bestämd....ev via Tyskland eller som förra året , via Gdynia , Polen. Lär nog bli minst 500 mil i år igen...om inte mer ?? Ska börja skissa lite i Mapsource snart , så Zumon får jobba i sommar !:tummenupp

Ni som inte förstått tjusningen med Alperna... Kolla denna filmen : http://resmark.se/video/alpbus-2005.wmv Så ! Nu är ni fast !:D
 
Last edited:

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Jäkla skittråd det här !!! Den fick mig oxå att börja planera , drömma o dregla , tidigare än vad som var meningen..... Först blir det 2 v Egypten i Mars (charter) o sen den sedvanliga mc-resan i Juli. Fick ringa in kompisen idag i ren panik , så nu är trippen planerad i grova drag !:tummenupp

Trelleborg-Travemünde ( för att slippa milen i Danmark ) , följa kusten ner till Normandie o se allt från WW2.
Köra igenom Paris o vissa ännu ej upptäckta sevärdheter i Frankrike ner till Lausanne i sydöstra delen. Köra "Route des grandes alpes" ner till Monaco , en sträcka på ca 70 mil i de franska alperna med en höjdskillnad på ca 2800 m. Nån som kört den ? Mer info finns här : http://members.home.nl/motortrip/grandesalpes/ Känner ni att ni har dålig karaktär , så titta inte på bilderna... De är av de porrigare slaget. ( för de som gillar touring förstås...:tungan )
Därifrån uppåt igen mot Schweiz , nordvästra Italien o Österrike o pricka in så många alppass som möjligt. Ska helt klart tillbaka till området runt Lienz i år igen o köra runt i Italienska Dolomiterna en dag o Grossglocknerområdet en annan dag... Nästan så man kan drömma sig tillbaka o bli tårögd:).
Hemresan är inte bestämd....ev via Tyskland eller som förra året , via Gdynia , Polen. Lär nog bli minst 500 mil i år igen...om inte mer ?? Ska börja skissa lite i Mapsource snart , så Zumon får jobba i sommar !:tummenupp

Ni som inte förstått tjusningen med Alperna... Kolla denna filmen : http://resmark.se/video/alpbus-2005.wmv Så ! Nu är ni fast !:D

Måste säga att det där va ganska elakt!!!!
Grym film, ja då va det kört då, det blir en sväng i sommar igen.
Vad filmade du med? Jag har varit så sur på mig själv för att jag ej filmade, sitter och drömmer tillbaka rätt ofta och kollar foton men det är ju inte samma sak direkt.
Skönt att se rörliga bilder.:yoparty
Såg ni att det fanns rum att hyra uppe på Bikers Point (Gross Glockner) de va inte dyrare än ett vanligt rum och där hade dom garage! Måste va ett av dom ställen där det stjäls minst hojar.
Lycka till med planeringen/ Tony
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Måste säga att det där va ganska elakt!!!!
Grym film, ja då va det kört då, det blir en sväng i sommar igen.
Vad filmade du med? Jag har varit så sur på mig själv för att jag ej filmade, sitter och drömmer tillbaka rätt ofta och kollar foton men det är ju inte samma sak direkt.
Skönt att se rörliga bilder.:yoparty
Såg ni att det fanns rum att hyra uppe på Bikers Point (Gross Glockner) de va inte dyrare än ett vanligt rum och där hade dom garage! Måste va ett av dom ställen där det stjäls minst hojar.
Lycka till med planeringen/ Tony

Mmm...förlåt. Vet den var elak....:rolleyes: Tyvärr är det inte jag som filmat. Hittade den snutten på nätet.. Tror det är en kille härifrån :
http://www.bmwklubben.se/ som filmat. De ordnar en sån här "alp-bus" resa varje år. Däremot körde vi alla passen som är med i filmen , utom sista grussträckan , o bra många fler än det.
Läckert där på Grossglockner...Kände ståpålsen komma när man såg filmen. När man kommer runt sista serpentinen o ser allt öppna sig... Underbart !!!
Vi hyrde rum nere i Lienz... Tror inte vi betalade mer än 32 Euro/rum o natt nån gång under resan. Tänkte aldrig på det på Bikers Point....vad tog de där per natt ?
 

Niki

Evolution
Gick med
22 Sep 2008
Ort
nära :)
Hoj
Yamaha FZ6a
Hej!
Har du/ni nån gång testat att ta färjan från Nynäshamn?
Vi tänkte prova det nästa resa men vi har ingen egen erfarenhet av det så all info är till hjälp.
Måste ju vara så skönt att bara ha en 1/2 timmes körning från färjan efter ett antal hundra mil, personligen tycker jag att det är rena döden att köra från Trelleborg till Sthlm.

Jag har åkt med färjan Nynäshamn-Gdańsk flera gånger.
Färjan är ingen lyx, men är rätt bra ändå. Kul att avsluta resan med, speciellt att man har bara halv timme kvar när man går av färjan i Nynäshamn. Men räkna inte med bra musik på däcket! :tungan.

http://www.polferries.pl/se/rozklad2008/gdansk-nynashamn/rozklad

Jag tycker dock att det är ganska dyrt att ta den. Det kostar ju ca 900 per mc och sträcka. Möjligt att ha rabbat om man är med Motormännens Riksförbund, NAF, SMC, Caravan Club (S).
Till detta tillkommer hytt och mat/drycka under resan.

Färjan går av kl 18.00 och resan tar ca 18 timmar.
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Mmm...förlåt. Vet den var elak....:rolleyes: Tyvärr är det inte jag som filmat. Hittade den snutten på nätet.. Tror det är en kille härifrån :
http://www.bmwklubben.se/ som filmat. De ordnar en sån här "alp-bus" resa varje år. Däremot körde vi alla passen som är med i filmen , utom sista grussträckan , o bra många fler än det.
Läckert där på Grossglockner...Kände ståpålsen komma när man såg filmen. När man kommer runt sista serpentinen o ser allt öppna sig... Underbart !!!
Vi hyrde rum nere i Lienz... Tror inte vi betalade mer än 32 Euro/rum o natt nån gång under resan. Tänkte aldrig på det på Bikers Point....vad tog de där per natt ?

Här kommer prislistan!
 

Bifogat

  • priser.JPG
    priser.JPG
    109.9 KB · Visningar: 121
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Härlig tråd! Funderar själv på att dra ner till Italien, sedan kanske båt över till Kroatien och den vägen upp.

Den där alpvägen i Frankrike såg i och för sig inte så dum ut den heller. :)

Får väl göra som dunderhonung och planera in både Frankrike och Italien. :tummenupp

Är det någon som varit i Kroatien och Slovenien? En del här har ju skrivit att före detta östländer är lite sisådär att resa genom.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tyckte det såg lite roligt ut han på bmwn som motlutade i kurvorna =) Men jösses va gött det såg ut att vara !
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
.. ner till Lausanne i sydöstra delen. Köra "Route des grandes alpes" ner till Monaco , en sträcka på ca 70 mil i de franska alperna med en höjdskillnad på ca 2800 m. Nån som kört den ? Mer info finns här : http://members.home.nl/motortrip/grandesalpes/
:D

Jag har bara kört denna sträcka per bil (än så länge iaf)
och det var gudomligt vacker och jättekrockigt!:näsblod :tummenupp

Om någon planerar att åka den sträckan så kan jag varmt rekommendera att man stannar till i staden Annecy, (kallat alpernas venedig)som finns med på den kartan.
Jag bodde där i ett halv år för länge sedan och det är en underbart mysig medeltida pärla! Ganska stor stad på typ 50.000 invånare (stort för en alpby) :tungan

Menton på franska rivieran är också en favorit jag besökt flera ggr och kan verkligen rekommendera.
Man kan hyra lägenheter centralt i gamla stan reltivt billigt.
Vi vara där när det var högsäsong och betalade bara 3700 för en vecka för en fräsch nyrenoverad lägenhet med 2 sovrum (4 bädd) och balkong och utsikt mot medelhavet!:tummenupp
Är så grymt sugen att åka ner nu, så man spricker!!! :yoparty

Är det någon/några som ska köra ner så hänger jag gärna på :)

Edit: Bilderna 1-4 är på Annecy, bilder 5-6 är Menton
 

Bifogat

  • annecy1.jpg
    annecy1.jpg
    4.3 KB · Visningar: 763
  • annecy2.jpg
    annecy2.jpg
    3.9 KB · Visningar: 765
  • annecy3.jpg
    annecy3.jpg
    4.2 KB · Visningar: 762
  • annecy4.jpg
    annecy4.jpg
    4.5 KB · Visningar: 761
  • menton1.jpg
    menton1.jpg
    3.2 KB · Visningar: 766
  • menton2.jpg
    menton2.jpg
    3.5 KB · Visningar: 763
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kan ni inte sluta lägga upp bilder? Snälla? :gnissla

Man blir ju sjukt sugen på att åka, men det är lång väntan till nästa sommar. :(

Annecy och Menton ser ut att bli två ställen jag ska stanna till vid i alla fall. Vackert! :tummenupp Antagligen så har jag kommit på femtusen andra ställen jag vill stanna vid, lagom till nästa sommar. :hihi
 
Last edited:

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Hej!
Har du/ni nån gång testat att ta färjan från Nynäshamn?
Vi tänkte prova det nästa resa men vi har ingen egen erfarenhet av det så all info är till hjälp.
Måste ju vara så skönt att bara ha en 1/2 timmes körning från färjan efter ett antal hundra mil, personligen tycker jag att det är rena döden att köra från Trelleborg till Sthlm.
Allt tar mkt längre tid om ni ska försöka att hålla ihop hela tiden, framför allt om några har varit iväg förut och någon/några är med för första gången, dom vill se allt medans ni rutinerade vet vart ni ska.
Kan va bättre att vissa dagar bara bestämma var ni ska knoppa så kan man ta lite olika vägar dit..
Det är vår erfarenhet iaf, tycker det märks bara på dom få gruppkörningarna jag försökt vara med på,,
Jag tror det är jäkligt svårt att hålla ihop en stor grupp på en så lång körning risken finns att någon kanske inte riktigt orkar men vägrar att stanna för att ej sinka dom andra och då kan en olycka vara nära.
Men jag håller med dig om att det skulle vara jäkligt kul med ett stort gäng på alla krokvägar och även vid middagsborden.
Hoppas ni blir ett stort sällskap när ni åker.
Planeringen har börjat här oxå, kanske syns på vägarna.
MVH /Tony



Jag tyckte ej de va några problem med min gamla 93a då hade jag ändå tanten bakpå, förvisso så körde vi max 105 mil på en dag men sammanlagt blev det 500 lite drygt på 10 dagar.
Det är nog mera touring över min gamla "bettan"
Ska absolut köra ner igen, inget tåg för oss.

Hej!!
nej inte från nynäs men från göteborg till kiel åkte vi förra året, det fungerade utmärkt färjan avgick på kvällen och vi va i tyskland på morgonen Utsövda och pigga! Sen tog det några timmar ner till berlin och tåget! om du inte vill åka hoj hela vägen så är tåget skitbra!! tåget va framme i saltsburg tidigt på morronen, från tågfönstret såg vi alperna!!!:) mvh//jonny vi kanske ses i vår? rosenhill:tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Några bilder från i somras

Ni kan ju försöka lista ut var de är tagna.....
 

Bifogat

  • kurva.jpg
    kurva.jpg
    74.8 KB · Visningar: 157
  • tunnel.jpg
    tunnel.jpg
    38.8 KB · Visningar: 137
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top