MC-semester och tält, hur gör man?

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Jag och en kompis har börjat planera en liten mc-semester i sommar.

Frågan är då om man ska satsa på tält eller campingstuga.

Den stora fördelen med tält är ju att man är helt obunden när man inte bokat någonting.

Jag undrar då hur ni som bor i tält gör med alla grejer? Vi lär ju vilja gå ut och svira på kvällen och då finns det väl en risk att någon snor utrustning och annat om man bara lägger det i tältet?

Brukar det finnas nån möjlighet att låsa in grejer på campingar eller hur gör ni andra?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Betalkortet tar väldigt liten plats. Tandborste, kallingar och T-shirt är väl knappast någon som snor. Skinnställ, hjälm m.m lämnar man i garderoben på krogen:D Kan därför vara bra att ha en ihopvikbar bag med sig.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Ha festen i ert camp, o ni har nära hem.

Man ska inte resa med grejjer man inte har råd att bli av med, det blir jobbigt hela tiden bara.

Ha lite tro i människan och resan/ livet blir trevligare.

Var lite street smart o placera värdesaker taktiskt (gömställen...) om nu olyckan skulle va framme ändock...

// Claesson (- Vardag var dag två dar i rad och two to go, phuuu.!)
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Har varit en surf bum å bott i tält, då hade man ju svindyr surfutrustning utanför tältet (ja, var annars?). Men aldrig varit med om stölder från tältet. Däremot känns tält som "sista utvägen". Tycker det finns gott om alternativ, typ "RUM", campingstuga, vandrarhem (nåt många glömmer). Men visst tält kan ju vara mysigt om man vill vara offroad eller offpeople. Men många nätter "tär" också, då kan man belöna sig med en hotellnatt med tillhörande frukost på morgonen, inte att förakta.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag är väl lite inne på Claessons linje att man ska tro på människan och även vara lite street smart, dvs inte placera tältet undangömt på campingen/placera värdesaker taktiskt.

Ta i trä, men efter att ha tältat i dryga 25-års tid med ca 15-20 tältnätter/år så har hittils ingen klivit in i tältet o tömt den på grejjorna. Ett regnställ har jag blivit av med från hojen när den stod i Holland, det är allt.
Pengar, kort, pass etc har jag alltid med mig när jag lämnat campingområdet.
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Tack ska ni ha.

Ja det blir nog så man får göra. Försöka välja en plats som inte ligger för undangömt. Ska la vara en ganska fräck tjuv för att gå in ett tält sådär, han vet ju inte om man ligger där eller om någon ser.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
En låsbar väska på hojen, typ topbox löser problemet med värdesaker.
Annars kan du väll lägga luren under sadeln och låsa. Dator och annat ska du väll inte ha med dig ändå.

Tält är trevligt och praktiskt. Bärbart vindskydd är ännu bättre under förutsättningen att det inte regnar exremt, men då är inte tält kul heller.:D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att du ska ut på touren!

Svaret på din fråga om man får ha grejorna i fred i tältet beror nog mycket på du tänker åka inom Sverige och om du ska bo på fin-camping osv.
Jag tror nog kanske såna problem oftast finns på Hultsfred, Sweden Rock och likn.

Förslaget att lägga grejorna under sadeln eller i låsbar packväska låter väl hyfsat sålänge det inte är livsviktiga grejor (pengar, astmamedicin, insulinsprutor å sånt).
Annars kan nog Saarela (VS) det mesta som är värt att veta ang hojcamping.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En låsbar väska på hojen, typ topbox löser problemet med värdesaker.
Annars kan du väll lägga luren under sadeln och låsa. Dator och annat ska du väll inte ha med dig ändå.

Tält är trevligt och praktiskt. Bärbart vindskydd är ännu bättre under förutsättningen att det inte regnar exremt, men då är inte tält kul heller.:D

Håller med, en båge som håller standarden "kassaskåps-edition" är guld på resan:


Får t om min fulhoj att glänsa! :D
 

Bifogat

  • IMG_8894.jpg
    IMG_8894.jpg
    143.9 KB · Visningar: 527

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Tanken är att dra till öland och nån mer stans. Ja det är klart att smågrejer kan jag ju låsa in under sadeln, är väl mest skinnstället och hjälmen som man är lite orolig för, fast det borde ju inte vara så stöldbegärligt på en camping kan man tycka.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag och min dåvarande tjej var på Gotland för ett par år sedan, en sporthoj, två åkare, ett fett lass packning! Vi hade med oss det viktigaste när vi åkte från campingar och stoppade ställen i sovsäcken (har jag för mig). Sen går inte folk in i ett tält för att sno ett Skinnställ tror inte jag ^^ I stan etc låste vi hjälmarna under sätet.. för oss funkade allt super, det var en helt underbar semester!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hjälmar kan man ju inte alltid låsa under sadeln(finns inget/packning på).
Jag har med mig en vajer(sån som man har som säkerhetsvajer på släpvagnar) som är i packningen lindad till max 1 dm i diameter.
Låser fast med en hänglås modell micromini som jag har i fickan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Sörmlandski Oblast
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hjälmar kan man ju inte alltid låsa under sadeln(finns inget/packning på).
Jag har med mig en vajer(sån som man har som säkerhetsvajer på släpvagnar) som är i packningen lindad till max 1 dm i diameter.
Låser fast med en hänglås modell micromini som jag har i fickan

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw/f_650_funduro/01-055-0182-0.html

Ett annat vettigt alternativ som inte tar allt för mycket plats i packningen och som håller tjyvar utan bultsax borta. Vattentät också vilket kan vara bra ibland. Räddade oss några gånger i Östeuropa i somras.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag inhandlade idag hopfällbar campingstol, som får plats på pakethållaren.
Snart ska här ut å touras...
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

DD750

"La Famiglia aprilia Svezia"
Gick med
30 Mar 2010
Ort
0411
Hoj
Dorsoduro
Ett tips från mig e välj en "familjevänlig" camping...ända bekymret där e att kl 2030 ska de va tyst,sen 0630 är där en rödhårig unge som sparkar boll mot ditt tält.
Förebygg detta genom att däcka i tid o drick mkt så sover du igenom ett fotbollsderby även inne i tältet...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top