MC-semester i Finland?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag och cheyen ska åka från Åbo till St Mikkel (ca 5 timmar). Har för mig att vägarna inte ska var en höjdare, någon som vet? Antar att man ska vara väldigt försiktig med hastihetsöverträdelser där, de har visst ett ganska aggresivt bötessystem...

Någon som har erfarenhet av mcåkande i Finland?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag och svågern var dit för flera år sen och åker du dit så ljug arslet av dig om att du är student och inte tjänar nåt. Jag har en tråd här nånstans men tror jag sa att jag tjänade 9000 kr/mån och fick 1500 kr för en fortkörning. DET ÄR DYRT! De har listor de slår i och en vanlig lön ger nog jävligt kännbara böter. Jag struntade i att betala men fick sen hot om inkasso så jag betalade.

Här var originalposten:
"Åkte på fortkörning nära Jakobstad igår. 160 EUR för 30 km/h för fort på 80-sträcka. Då blåljög jag och sa att jag studerade och tjänade 95 000 SEK per år totalt. Svågern sa lite mindre och fick 110 EUR som tydligen var minsta möjliga. Inkomstbaserat så kom ihåg att ni pluggar om ni åker dit i Finland."

Jag och cheyen ska åka från Åbo till St Mikkel (ca 5 timmar). Har för mig att vägarna inte ska var en höjdare, någon som vet? Antar att man ska vara väldigt försiktig med hastihetsöverträdelser där, de har visst ett ganska aggresivt bötessystem...

Någon som har erfarenhet av mcåkande i Finland?
 
Last edited:

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
Yamaha Smoker
Är man finländare kollar snuten med skatteverket hur mycket man förtjänar med ett textmeddelande. Går ej att ljuga på den punkten i allafall. Snuten kör oftast med aktiv laser som kan mäta de två högsta farterna i en bilkö t.ex. Om du kör för hårt samt ser snuten och sakter ner är det redan för sent. Sen finns ju ej den regeln som finns i Svergie att de måste bevisa vem som kört...
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
De baserar inte längre böterna på vad du SÄGER att du tjänar, detta kollas upp och bötern baseras på det beloppet.

Och det är helt klart kännbara böter men å andra sidan ser jag sällan poliser de ggr jag åkt i Finland. Men en och annan radar har man ju sett de kör med.

Du får väl helt enkelt välja på att köra lagligt (smått omöjligt), hålla dig under 20 Km/h över rådande (dagsböter över det) eller skita i att stanna om du torskar.

Det finns hur mycket fina vägar som helst, problemet är bara att finna dem för en turist. Motorväg är döden, jag åkte från Kuopio till H-fors för några veckor sedan och höll på att avlida av tristess motorvägsbiten.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Ok, men det känns som att jag kommer köra väldigt lugnt under min Finlandstur. Jag har tjejen bakpå, tankväska och ryggsäckar osv, riktig touring med förhoppningsvis fungerande interkom (LIDL för typ 80 kr)... :musik hehe

Är det 110 på motorväg som gäller eller? 120?
 

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Ok, men det känns som att jag kommer köra väldigt lugnt under min Finlandstur. Jag har tjejen bakpå, tankväska och ryggsäckar osv, riktig touring med förhoppningsvis fungerande interkom (LIDL för typ 80 kr)... :musik hehe

Är det 110 på motorväg som gäller eller? 120?

120 på motorväg, på övriga större vägar 80 och 100.

Ha så skoj!
 

Odräglig

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Finland, Turku
Hoj
Daytona 675
Är själv i finland just för tillfället med hojen.
Grejer jag kan tipsa om är väl att kolla upp färja från sthlm i tid om ni ska över där. Mycket finländare som är bosatta i sverige som reser just vid semester tid.
Kan tipsa om Finnlink som har hamn i kapellskär nära norrtälje, där finns det plats verkar det som. (prisklass som seawind line dvs. billigt)
Annars ska man väl se upp lite mera i trafiken i finland, höger regel gäller till 100% och kedjeregel används inte vid köbildning. =)
Sämre skyltat än i sverige, ibland står det inte förrän precis innan avfart vart vägen leder.
Lycka till!
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Jag och svågern var dit för flera år sen och åker du dit så ljug arslet av dig om att du är student och inte tjänar nåt. Jag har en tråd här nånstans men tror jag sa att jag tjänade 9000 kr/mån och fick 1500 kr för en fortkörning. DET ÄR DYRT! De har listor de slår i och en vanlig lön ger nog jävligt kännbara böter. Jag struntade i att betala men fick sen hot om inkasso så jag betalade.

Här var originalposten:
"Åkte på fortkörning nära Jakobstad igår. 160 EUR för 30 km/h för fort på 80-sträcka. Då blåljög jag och sa att jag studerade och tjänade 95 000 SEK per år totalt. Svågern sa lite mindre och fick 110 EUR som tydligen var minsta möjliga. Inkomstbaserat så kom ihåg att ni pluggar om ni åker dit i Finland."

1500:- för en fortkörning är ganska billigt, sett sveriges nya bötespriser? :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som sagt, baseras på inkomst, för att det ska kännas att man brutit lagen även om man är rik, medans fattiga skall slippa sälja hus och hem, en av farsans kompisar fick betala 860€ tror jag det var, eller ca: 8400kr, för 128km/h på 90-väg.

Dessutom är Finlädere urusla på språk har jag märkt, ingen över 30 verkar kunna engelska där. :va
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Mina tips, passa dig för polisen men ifall du blir stannad, prata engelska eller svenska :D dom lär inte ska förstå dig allt för bra :va
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Tack för era svar. Jag kommer vara försiktig med hastigheten och förhoppningsvis kommer jag ha en GPS med, så då spelar det ingen roll hur dåligt det är skyltat. Ska bli spännande att utforska Finland för första gången, tusen sjöarnas rike osv...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
OBS! Det är två år gamla uppgifter och som jag skrev så sa jag att jag bara tjänade 9000 kr/mån. Kurvan eller linjen går *brant* uppåt med stigande inkomst.

1500:- för en fortkörning är ganska billigt, sett sveriges nya bötespriser? :)

FEL AV MIG. Man ser visst rätt mycket småvägar också när jag kollar noggrannare.
Få höra om du hittar kartmaterial. Jag kör med Garmins European City Select v7 (som har utgått nyligen). I den är Finland och Grekland nästan helt blanka förutom vissa städer. Tror inte de vill släppa sådan info pga försvars-skäl eller liknande. Skulle vara intressant att veta om det finns nu hos Garmin eller annan tillverkare.

Tack för era svar. Jag kommer vara försiktig med hastigheten och förhoppningsvis kommer jag ha en GPS med, så då spelar det ingen roll hur dåligt det är skyltat. Ska bli spännande att utforska Finland för första gången, tusen sjöarnas rike osv...
 
Last edited:

mr_baloo82

Baloo
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Rydebäck
Hoj
Yamaha 600 Fazer
ja du kommer garanterat inte bli besviken....grymt fint. kan rekommendera vägarna runt jakobstad, kållby o nykarleby. sjukt fint. men kör för guds skull inte riks 8:an (E8) det är enligt mig den rakaste o drygaste vägen. Lycka till o berätta sen hur du har haft det.

Tack för era svar. Jag kommer vara försiktig med hastigheten och förhoppningsvis kommer jag ha en GPS med, så då spelar det ingen roll hur dåligt det är skyltat. Ska bli spännande att utforska Finland för första gången, tusen sjöarnas rike osv...
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Tänk på att många bensinautomater inte tar Visa-kort!

Jag blev sittandes en natt i Kärsämäki, eller vad det hette, oplanerat, tills bensinstationen öppnade på morgonen.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Tack för era svar. Jag kommer vara försiktig med hastigheten och förhoppningsvis kommer jag ha en GPS med, så då spelar det ingen roll hur dåligt det är skyltat. Ska bli spännande att utforska Finland för första gången, tusen sjöarnas rike osv...

St Mikkel, är det samma stad som Mikkeli? I så fall får du gärna posta vilka vägar du tar, tidsåtgång etc för jag funderar också på ta en tur dit via Åbo senare i sommar.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Dags att damma av tråden lite då.

Ska som det ser ut nu köra Jkpg-Sthlm ta färjan till Helsingfors och sedan köra norrut till Oulo. Efter det får jag se vart jag tar vägen, har inte planerat riktigt så långt utan kör på infall.

Stämmer det fortfarande att alla mackar inte tar visakort? Vilket kort är det som gäller?

Finns det några ställen jag inte bör missa? Berg, sjöar, krigsminnesmärken etc. Funderade på att köra nordöst mot Joensuu och sedan svänga nordväst mot Oulo. "Ser massa fina vägar på kartan :)"

Edit: Kan någon vänlig moderator flytta tråden till rätt forumdel?
 
Last edited:

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
ta vägen om Savonlinna...väldigt fint där :tummenupp

gott om fina mc vägar mellan alla sjöar. väldigt bra vägar för det mesta. breda så man lätt kan passera i lugn och ro även om det är enfiligt så är den bred .. och hej... tänk er.. flesta bilförare släpper fram dig på hoj genom att vika aningen åt sidan .. så det flyter på på lite annat sätt får man säga än i sverige... där man tvärtom får se upp att inte bli hindrad istället :zpy

råkade en gång ut för en mack som inte tog mitt kort, annars lugnt med mackarna, fast se upp, ligger inte lika tät med mackar på vissa sträckor så tänk på det.

annars var det riktigt fint att åka MC i finland, fast såklart si och så med engelskan :gnissla å andra sidan hade jag en personlig guide bakom ryggen :kär

jag tog färjan Kapellskär - Naantali. helt ok. 2 måltider samt fika och kaffe etc ingår i billj. gott käk. kanske inte den mest exklusivaste färja man åkt, men helt ok om man inte har nåt emot säcka ihop i en fåtölj eller ligga ute på däck om det är fint väder. Denna linjen används mest av lastbilschaffisar och sedan en och annan husbil och några mc. har för mig jag pröjsade 85 EUR för mig och hojen. lämnade Kapellskär kl 9 på morgonen och framme vid 17 tiden i Naantali.
 
Last edited:

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Jag har ingen direkt erfarenhet av att kör hoj i Suomi land annat än skåpbil till SMC Kemora körning. Dock är och min uppfattning att det som typ som vilket annnat land som helst, typ samma goblen runt, gasa på så länge du inte stör andra trafikanter eller boende :tummenupp.

(finns alltid risk för nitiska jävla poliser som har en mindre bra dag eller måste fylla sin kvot av böter :dummer)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top