Mc-resa till Montenegro.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag grovplanerar nästa dag kvällen innan, och bokar då även boende. Vill inte ha stressen att hitta något, när dagen lider mot sitt slut. Det är inte ovanligt att boendet jag hittar, bestämmer lite vilken rutt det blir för dagen. Har gjort så i många år och trivs med upplägget.

Det är ett mycket bra upplägg själv brukar jag alltid göra detsamma. Kollar på väderprognos om det finns dåligt väder åt något håll sen kollar jag kartan och bokar ett rum med någon av apparna.
Visst kanske man missar något litet billigare boende längs vägen men jag tycker att är värt litet extra att bara kunna slå in en adress i gps och veta att det finns ett rum.
Förr kunde man lägga många timmar på att köra runt och fråga efter lediga rum skönt att slippa
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Om man tänker sig ytterligare en dagstur söderut så är Motocamp Bulgaria i Idilevo, Bulgarien, ett absolut måste att besöka.



Mitt favoritställe på hela jordklotet av många anledningar. Att man träffar fantastiska hojåkare från hela planeten där vanligtvis är bara en av fördelarna. Bara i höstas när jag var där off season så träffade jag på folk från Australien, Tyskland, Ryssland, Israel, Sverige, Polen, Rumänien och Bulgarien..... Och då var vi där i Oktober..... :)

Finns mycket att titta på även i Bulgarien. Buzludzha-monumentet är bara ett exempel.....

 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Om man tänker sig ytterligare en dagstur söderut så är Motocamp Bulgaria i Idilevo, Bulgarien, ett absolut måste att besöka.



Mitt favoritställe på hela jordklotet av många anledningar. Att man träffar fantastiska hojåkare från hela planeten där vanligtvis är bara en av fördelarna. Bara i höstas när jag var där off season så träffade jag på folk från Australien, Tyskland, Ryssland, Israel, Sverige, Polen, Rumänien och Bulgarien..... Och då var vi där i Oktober..... :)

Finns mycket att titta på även i Bulgarien. Buzludzha-monumentet är bara ett exempel.....

Balkan är i princip ett outforskat område för mig. Är nyfiken på både Albanien, Bulgarien och Turkiet. Blir lite för mycket första vändan ner tror jag...
Tack för tipset :tummenupp Tar med mig det till framtida resplaner:)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Balkan är i princip ett outforskat område för mig. Är nyfiken på både Albanien, Bulgarien och Turkiet. Blir lite för mycket första vändan ner tror jag...
Tack för tipset :tummenupp Tar med mig det till framtida resplaner:)
I Albanien är trafiken lite "intressant". Har aldrig sett så många krockskadade bilar i hela mitt liv. Man får ta det lite försiktigt och då brukar det lösa sig.

Missade helt Kappadokien när vi var i Turkiet. Det känns som ett stort misstag..... :näsblod Vi körde ett varv runt Svarta Havet jag och frugan för ett gäng år sedan. Georgien var fantastiskt men slitet. Men bästa maten någonsin. Fint uppe i bergen. Och nu har du tydligen renoverat den gamla militärvägen ner till Tbilisi av vad jag förstått. Den var "intressant" den också..... :)
Vi vart på vippen att göra världens största misstag när vi skulle in i Georgien. Vi tänkte att vi skulle ta kustvägen ner via Sotji, in i Abchazien och in till Georgien den vägen..... Hade en GPS-tracker på min hoj så en amerikansk polare följde oss på kartan där trackern ritade upp där vi körde...... Han skickade ett mejl och informerade om att man måste in via Vladikavkaz när han såg att vi vart på kustvägen. Man kommer in i Abchazien men pga en schism med Georgien så kommer man inte in i Georgien och har man single entry visum till Ryssland så kan man inte ta sig tillbaka när man väl lämnat spå man fastnar i Abchazien. Och det vill man inte...... :D Det brukar lösa sig men det kan ta någon vecka eller två..... :) Så vi vände tillbaka och körde via Vladikavkaz istället. Hade vi vetat så hade vi sparat två dagar på hojen..... :D Ibland gör man bort sig men det kunde blivit rejält mycket värre. Oavsett..... Georgien är väl värt ett besök. Armenien likaså av vad jag förstått men vi var aldrig där. Dumt. Väldigt fin natur, dom äldsta kyrkorna på planeten och lite annat......
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Hixman Sträckkollar dina filmen på tuben just nu. Så otroligt avundsjuk att ha den möjligheten att ge sig iväg på det sättet. Så najs att bara hoppa på Kielfärjan så är man iväg en bra bit redan på morgonen sen.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Fantastiska vägar genom tjeckisk landsbygd. Tur att man kör äventyrshoj, för ibland är asfalten otroligt dålig på småvägarna. 33 mil i perfekt väder. Njuter av en öl på mitt hotell i Boskovice, några mil norr om Brno. En perfekt dag:):tummenupp
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nu är man i öststater. Rummet och servicen är faktiskt riktigt bra.
1687199745180.png

Helt otroliga vägar idag :tummenupp Tjeckisk landsbygd och lite bergsvägar typ Harzbergen. Sista timmen i Slovakien var helt fantastisk. 950 meter som högst och oändliga kurvor med bra asfalt, Inga "chicken strips" kvar:)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tranfargarasan är inte öppen än så det fick bli Transalpinan. Riktigt rolig körning och fantastiska vyer på topparna. Vägbeläggningen var förvånansvärt bra till skillnad mot Transfargarasan. Positivt överraskad :tummenupp Kan rekommenderas. I morgon lämnar jag eu och kör in i Serbien.

1687444618822.png
1687444644810.png
1687444665976.png

Här bor jag inatt.
1687444708014.png
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
På nätet står det ju att Transfagarasan öppnade i onsdags, dvs 21:e...?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det stämmer säkert. När jag kollade på kvällen innan så var den inte öppen. Det stod att det berodde på vädret om de skulle öppna. Jag kunde inte hoppas på att den skulle öppna när jag bokade boende. Transalpinan var som alternativ verkligen inte en besvikelse :tummenupp
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Idag har jag kört hoj i paradiset, på riktigt:hjarta:tummenupp
Startade i Bijelo Polje och hade ett hotell bokat i Danilovgrad. Så underbart vackert, kurvigt och omväxlande. Ibland var det nästan lite av en religiös upplevelse. (Tror jag, för jag är inte religiös). Bilderna kan inte ge upplevelsen rättvisa tyvärr.

1687709381012.png
1687709423934.png

1687709503722.png
1687709503355.png
 

Bifogat

  • 1687709475270.png
    1687709475270.png
    914.7 KB · Visningar: 12
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top