MC-parkering i Lund/Malmö?

Coola Ola

Guest
Ja, hur funkar det egentligen? I Gbg får man t.ex. parkera kostnadsfritt inom två meters avstånd från cykelställ etc men såvitt jag vet gäller det bara lokalt inom Gbg kommun. Finns det liknande regler för hur/var man får parkera sin hoj i Malmö och Lund?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Coola Ola skrev:
2121058 Ja, hur funkar det egentligen? I Gbg får man t.ex. parkera kostnadsfritt inom två meters avstånd från cykelställ etc men såvitt jag vet gäller det bara lokalt inom Gbg kommun. Finns det liknande regler för hur/var man får parkera sin hoj i Malmö och Lund?

I Malmö gäller att parkera på avsedd MC parkering eller på bilplats. Är bilplatsen avgiftsbelagd är det bara att betala. Var man ska fästa biljetten var det ingen på kommunen som kunde berätta för mig. Skulle ni ställa er 2 hojar i en ruta så måste ni betala 2 avgifter. MC parkeringar annars är avgiftsfria vad jag vet.

Ring o fråga resp. kommun annars. Reglerna kan ha ändrats.
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
Dede skrev:
2121103 I Malmö gäller att parkera på avsedd MC parkering eller på bilplats. Är bilplatsen avgiftsbelagd är det bara att betala. Var man ska fästa biljetten var det ingen på kommunen som kunde berätta för mig. Skulle ni ställa er 2 hojar i en ruta så måste ni betala 2 avgifter. MC parkeringar annars är avgiftsfria vad jag vet.

Ring o fråga resp. kommun annars. Reglerna kan ha ändrats.
Liten rättning:
Endast en avgift per p-ruta, och mer än ett fordon är tillåtet så länge man håller sig inom linjerna.
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Dede skrev:
2121103 I Malmö gäller att parkera på avsedd MC parkering eller på bilplats. Är bilplatsen avgiftsbelagd är det bara att betala. Var man ska fästa biljetten var det ingen på kommunen som kunde berätta för mig. Skulle ni ställa er 2 hojar i en ruta så måste ni betala 2 avgifter. MC parkeringar annars är avgiftsfria vad jag vet.

Ring o fråga resp. kommun annars. Reglerna kan ha ändrats.

Man ska ta med sig plappen när man betalat, skulle man sedan få böter har man den som bevis...MEN VILKET JOBB!!!
Pratade med en lapplisa om detta, HON i sin tur lappade INTE hojar (om de inte stod på handikapp elelr dyligt, men hon sa att det skiljer från lapplisa till papplasse..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
bo$ken skrev:
2121866 Man ska ta med sig plappen när man betalat, skulle man sedan få böter har man den som bevis...MEN VILKET JOBB!!!
Pratade med en lapplisa om detta, HON i sin tur lappade INTE hojar (om de inte stod på handikapp elelr dyligt, men hon sa att det skiljer från lapplisa till papplasse..

Nja lappen ska vara synlig

skickar du in lappen och får boten riven har du tur, och dom gör fel
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Ljunghusen skrev:
2121875 Nja lappen ska vara synlig

skickar du in lappen och får boten riven har du tur, och dom gör fel

Nja, du kan ju alltid hävda att du satte fast lappen med gummiband eller tejp MEN att nån snodde den....

Därför sa tjejen att du ska ta den med dej...
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
På MC ska man skriva ner kontrollkoden som står på p-kvittot för att kunna bevisa att man betalat om någon lappat dig och du betalt avgift och lappen blåst bort.
 

Herkules

FUCK IT
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Cbr600rr 04
Mr K skrev:
2122299 På MC ska man skriva ner kontrollkoden som står på p-kvittot för att kunna bevisa att man betalat om någon lappat dig och du betalt avgift och lappen blåst bort.


Kan man då inte kika på nån annans lapp genom bilrutan kanske? :D

Eller står koden på baksidan?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
En lapplisa sa till mig att ta med biljetten. Skulle du få böter så ringer du till P-bolaget och säjer som det är, åker upp och visar biljetten sen river dom P-boten.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JKay skrev:
2125614 En lapplisa sa till mig att ta med biljetten. Skulle du få böter så ringer du till P-bolaget och säjer som det är, åker upp och visar biljetten sen river dom P-boten.


Det känns inte så kul att göra det hela tiden

i lund får man böter DIREKT iallafall
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
JKay skrev:
2125614 En lapplisa sa till mig att ta med biljetten. Skulle du få böter så ringer du till P-bolaget och säjer som det är, åker upp och visar biljetten sen river dom P-boten.

Två lisor i Malmö sa åt mig att det inte funkar att göra så. Det är tydligen mitt ansvar att se till att biljetten sitter synligt och säkert på hojen.

Kanske Mr Ks tips funkar. Men menar du att du skall snacka in ett msg på en svarare eller får man snacka med en riktig dudde?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Sad Glad skrev:
2126086 Två lisor i Malmö sa åt mig att det inte funkar att göra så. Det är tydligen mitt ansvar att se till att biljetten sitter synligt och säkert på hojen.

Kanske Mr Ks tips funkar. Men menar du att du skall snacka in ett msg på en svarare eller får man snacka med en riktig dudde?

NJaa...alltså, som jag förstog det så får du prata med en riktig person. Där du får förklara hur det ligger till och att du HAR en p-biljett som du kan visa och dessutom påvisa att du haft biljetten i din ägo INNAN p-boten skrevs. Sen kanske det skiljer sig från kommun till kommun över hur förfarandet är och hur nitiska dom är.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Ok, kan vara värt att testa om det skulle behövas. Vart såg jag hans tips om att ringa numret på automaten förresten? Det måste varit i en annan tråd?
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
Jag brukar ringa telnr:et som står på automaten och informera om mc:ns regnr och hur länge jag betalt för samt mitt mobilnr som de kan ringa om/när de kommer och gör kontroll. Har än idag aldrig blivit återuppringd och eftersom jag ringer ganska ofta brukar jag numer presentera mig som "tjejen med den svarta Ducatin". :hihi
 

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 -09
pewe skrev:
2127312 Ta med er regskylten ! :D

Finns en ny lag om det. :mad:

Motorfordon som parkeras på ofentlig parkering måste vara utrustad med regplåt. Annars kan fordonet bortforslas på ägarens bekostnad.

Lite trist att komma tebax o inte hitta bågen :confused: + ringa o anmäla den stulen :hördu för att sen få beskedet att du kan hämta ut den hos polisen 3v senare :tummenner mot en avgift på 1000:- pengar. :huvet

Mycket enklare att betala böterna om man mot förmodan skulle få några. :banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top