MC på innergård BRF eller allmänt

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Enligt information skulle MC bort med omedelbar verkan och utan förvarning med hänvisning i detta fall enligt paragraf från Riksbyggen. Skulle vara högst intressant att få veta hur övriga i Svea Rike löst allt från gnälliga grannar till Styrelse med grande delusion. Efter samtal med brand/räddningstjänst finns det inget lagstadgat gällande hänvisning till brandrisk oaktat.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Enligt information skulle MC bort med omedelbar verkan och utan förvarning med hänvisning i detta fall enligt paragraf från Riksbyggen. Skulle vara högst intressant att få veta hur övriga i Svea Rike löst allt från gnälliga grannar till Styrelse med grande delusion. Efter samtal med brand/räddningstjänst finns det inget lagstadgat gällande hänvisning till brandrisk oaktat.
Det är upp till varje BRF och deras stadgar. Så, rådet är att läsa igenom dom. Brukar vara typ standard i en BRF och sen har dessa även i många fall egna tillägg.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan ju vara så skitenkelt att det är garage under innergården och det är inte specat för så högt marktryck som en hoj innebär. Men det är ju såklart värt att kolla anledningen. Det skulle också innebära att tre rätt tunga personer inte får stå inom 1m från varandra heller.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kan ju vara så skitenkelt att det är garage under innergården och det är inte specat för så högt marktryck som en hoj innebär. Men det är ju såklart värt att kolla anledningen. Det skulle också innebära att tre rätt tunga personer inte får stå inom 1m från varandra heller.
Hahaha! Så högt marktryck? Så du menar att det dessutom är tillåtet att väga exempelvis max 90kg på hans innergård då? ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Troligaste skälet är ju att någon tröttnat på ljudet på en Mc stardandes på innergården. Denne sitter i styrelsen och kör sen sin egen agenda.
En kompromiss hade varit att förvaring är ok, men du får rulla ut den från innergården innan den startas.

Edit: ljudet skulle det vara ?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Troligaste skälet är ju att någon tröttnat på ljuset på en Mc stardandes på innergården. Denne sitter i styrelsen och kör sen sin egen agenda.
En kompromiss hade varit att förvaring är ok, men du får rulla ut den från innergården innan den startas.

Eller bara att de tycker att de tar plats.

BRFer verkar ju dock gilla att förbjuda allt möjligt. Bästa exemplet jag har hört var brfen där en bekant till mig bor där de ansåg sig ha rätt att ange vilken typ av gardin man fick ha på sin inglasade balkong (endast vitt eller beige i någon totalt intetsägande form, allt annat var "förbjudet"). Givetvis skrattade min bekanta dem i ansiktet när de försökte uppfordra henne att byta gardiner.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hahaha! Så högt marktryck? Så du menar att det dessutom är tillåtet att väga exempelvis max 90kg på hans innergård då? ?
Det var ungefär exakt det jag skrev faktiskt, ja, om man läser ett helt inlägg. Jag har för mig att det användes som ursäkt i en BRF jag bodde i förut, men jag kan minnas fel. Vet inte om det är något som skulle hända om man parkerade 5 hojar bredvid varandra typ som i en MC-ruta.
Jag vet däremot att det har kartlagts vilka innergårdar som har garage under sig av andra anledningar :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man infiltrerar styrelsen och ser till att sätta sin egen agenda samt ser till att alla andra följer den....
Brukar ju vara så folk gör åt andra hållet när de förbjuder det ena eller andra.
Så gjorde jag, ungefär. Efter ett par år hade uteplatsen till min lägenhet svällt från 6 till 21 kvadratmeter godkänt av styrelsen och stadgeenligt. Grill, två hojar och utemöbler stod där i godan ro. :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nu inväntar vi "Braggeman" så han får en chans att gå igenom stadgarna ? Som vanligt kul/intressant att läsa alla inlägg. Sitter själv med i BRF-styrelse och mycket av som skrivs stämmer i "verkliga livet" ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu inväntar vi "Braggeman" så han får en chans att gå igenom stadgarna ? Som vanligt kul/intressant att läsa alla inlägg. Sitter själv med i BRF-styrelse och mycket av som skrivs stämmer i "verkliga livet" ?
Att man sen får vara med och bestämma hur ens pengar i form av avgiften ska användas är ju bara en bonus. Som jag ser det så är det självklart för mig att tacka ja när valberedningen ringer på dörren. Om inte jag tackar ja så kanske en större idiot än jag gör det. Då kan ju parkeringar komma att bli rabatter och föreningskompost införas istället för kärlet i soprummet.:3freak
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Att man sen får vara med och bestämma hur ens pengar i form av avgiften ska användas är ju bara en bonus. Som jag ser det så är det självklart för mig att tacka ja när valberedningen ringer på dörren. Om inte jag tackar ja så kanske en större idiot än jag gör det. Då kan ju parkeringar komma att bli rabatter och föreningskompost införas istället för kärlet i soprummet.:3freak
Det är hedrande av dig. Själv har jag alltid också försökt att vara delaktig i olika föreningar. En anledning förutom det du nu nämner är alla dessa med åsikter utan att göra ett skit själva annat än att ha åsikter ?

67143963-1.jpg
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Tror alla svaren stämmer förutom marktrycket (egentligen 95 kg) klev tyvärr ur styrelsen ( idiot ) och självklart sitter det nu en yngre kvinnlig förmåga som ordförande som innehar två små pojkar rännandes inne på gården. Kommer helt enkelt att fullständigt skita i paragrafkärringen. Tack för tips å råd.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tror alla svaren stämmer förutom marktrycket (egentligen 95 kg) klev tyvärr ur styrelsen ( idiot ) och självklart sitter det nu en yngre kvinnlig förmåga som ordförande som innehar två små pojkar rännandes inne på gården. Kommer helt enkelt att fullständigt skita i paragrafkärringen. Tack för tips å råd.
Tips. I mitt område har jag gjort mig till vän med kidsen och busat, skojat samt visat dom respekt. Okey, lite godismutor samt nån liten åktur på hojen också. Nu har jag mycket bra kompisar som håller koll på min hoj, hjälper till att tvätta den samt sist men inte minst påverkar sina föräldrar att MC är bara positivt ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tips. I mitt område har jag gjort mig till vän med kidsen och busat, skojat samt visat dom respekt. Okey, lite godismutor samt nån liten åktur på hojen också. Nu har jag mycket bra kompisar som håller koll på min hoj, hjälper till att tvätta den samt sist men inte minst påverkar sina föräldrar att MC är bara positivt ?
Litet grann som Brittiska SAS gjort historiskt till skillnad från US Marines. Hearts and minds på lokalbefolkningen istället för att medelst våld underkuva ledningen.

 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Frågade BRFen jag bor i också och ordförande pekade till en öppen parkering mot stora vägen. Inte en chans jag parkerar där då tyvärr är det många som rekar efter hojar så den lär inte stå där länge.

Men kan som Wiseguy gissa på att någon klagat på ljudet. Har en MC eller två på besök här då och då och det dånar rätt mycket. Det är ju mysigt då och då. Men om det är ofta och "varje dag" en stor del av året skulle jag nog bli tokig också :D

Just ja. Cykelförrådet kunde jag eventuellt använda här, men det går knappt komma in i. Står travar med trasiga cyklar... Borde finns MC-förråd.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag har några bekanta som fått till stånd en mc-parkering bredvid cykelskjul och liknande. Kunde ju vara värt att kika på även om BRF kanske vill ha en symbolisk slant för det.
Antar det är oljudsfrågan och minskning av trafik på innergården som är orsaken. Och börjar man tillåta en MC så kanske nån vill ha sin moppe där och så vidare....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Just ja. Cykelförrådet kunde jag eventuellt använda här, men det går knappt komma in i. Står travar med trasiga cyklar... Borde finns MC-förråd.

Fick tillåtelse av hyresvärd att ställa mig i cykelförråd men då överklagade gnällig granne till bolaget centralt. Påstod sig vara rädd för att bensintanken skulle fatta eld och det var tillräckligt för att jag inte skulle få stå där, finns säkert regler om hur ett förråd ska vara beskaffat för att man ska få förvara bensin i det.

Idag har jag löst det med eget hus med tillhörande garage. Dela fastighet med grannar är överskattat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag bodde i hyresrätt i Stockholms utkanter så ställde jag hojen utanför porten på ett slags allmän yta, men väl undanskuffad så att den inte var ivägen och med kapell över. Det tog ju inte många minuter innan husets surkärring hade slitit av/sönder kapellet och fyllt trapphuset med arga lappar. Jag ringde värden, och det visade sig att vi hade gemensamma bekanta och att dom också hatade surkärringen, så hojen fick tillstånd att stå där hösten ut. Jag satte upp en lapp om det i trapphuset, med en bisats om att ytterligare åverkan skulle polisanmälas. Eftersom jag skrev ut namn och lägenhet så var det många som hörde av sig, och ALLA var positiva/stod på min sida mot surkärringen. :hihi

Sen kan det ju vara så att många av dom som sitter i BRF-styrelser gör det för att dom har stagnerat i resten av livet, och vill utnyttja sin sista möjlighet att utöva hävdelsebehov och makt över andra? :gnissla
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top