MC olycka.. någon från sporthoj.com?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jörgen Karlsson skrev:
2141197 Och på MC-dagarna idag på Barkarby körde uppskattningsvis hälften av de som provade nya hojar utan skyddkläder. Flera klotade på de flong nya hojarna och fick bårbäras till ambulans. Och det på en rensopad bana, med ren och fin asfalt, utan brunnslock och bilister. Det var så man skämdes lite över att tillhöra hojåkarflocken.
Mvh
J
Jag såg också att många körde i enbart hjälm :( Mötte många på väg dit/därifrån som körde i enbart hjälm också :(
Men jag missade att folk klotade! Hur lyckas man med det, under dom förutsättningarna? :va Det måste ju nästan vara en prestation :( Dessutom lite extra pinsamt när det är sådär pass gott om publik...
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
henrikkrueger skrev:
2141313 Tyvärr har du helt rätt här tror jag...
Olyckan idag på vägen mellan Hällingsjö och Lindome berodde garanterat på för hög hastighet.

Vem det än var som dog så hoppas jag du får vila i frid! :(

instämmer, jävligt fin väg som inbjuder till hårdgasning, dock är den livsfarlig med krön, utfarter och skymda kurvor samt väldigt smal, har kört där många gånger själv men brukar hålla mig därifrån just av dom anledningarna...

tragisk olycka i vilket fall, vif. :(
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Fürstenhoff skrev:
2141091 Tyvärr att du är fel ute :7peta då dom
Och till sist, tycker du det samma om dom mc förare som INTE kan hantera sitt fordon i trafiken - hatar du dem också eller finns det inga sådana i dina ögon!! ;)

/Fürstenhoff.

Kan de inte hantera hojen har de inget i trafiken att göra :rolleyes:

Men jag hatar inte folk som inte utgör en stor fara för min egen säkerhet, även om jag håller hastighetsbegränsningen (som jag nästan aldrig gör)
Har haft turen att hållit hastighetsbegränsningen när puckon bara har svängt rätt ut, annars hade det kunnat gå illa :3freak

Självklart borde vi Motorcykelister tänka att alla bilar är som älgar, ta det försiktigt och gasa inte när det finns massa "älgar" i närheten.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
IronMike skrev:
2141734 Med all respekt för de som haft otur. Men man undrar hur olycksstatistiken skulle sett ut om alla som körde hoj hade tallang.

Och den primära reaktionen för människor i omgivningen till någon som råkat ut för en olycka är ofta att förklara för sig själva och varandra varför det kunde hända honom men inte kommer att hända dem själva.

Lita inte för mycket på din talang du, det gjorde säkert många av de som idag inte längre kör hoj.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Olyckan igår på Hällingsjövägen har gjort ett hål av saknad i mitt liv... En av mina bästa vänner, racingkamrater och vapendragare dom sista 2½ åren är borta.

Gert var en fin kille. Jag tror att alla som någon gång träffade Gert tyckte om den tystlåtne men rolige killen som envisades med att köra sin gamla -01:a på bana trots dess fel och brister. Ni som träffade Gert #29 i Brno vet vad jag menar....

Gert och jag var väldigt lika på många sätt. Vi led båda av ett visst mått av livsleda vilket vi botade med ständiga adrenalinchocker. Det är liksom enda sättet... Vi levde bägge för drömmen om att göra saker som vi tyckte var roliga, detta året åkte vi ner till Brno och tog det som ett äventyr utan några som helst ambitioner om att placera oss bra eller slå banrekord. Till nästa år planerade vi att åka Isle of Man för att uppfylla våra drömmar.

Igår vid 13-tiden slutade Gert att drömma. Vad som orsakade olyckan är svårt att säga, men jag vet att han troligen hade problem med TPS-en på hojen. Motor dog ibland vid gassläpp, och låste då upp bakhjulet. Jag var på olycksplatsen tidigare ikväll och tände ett ljus, och försökte förstå vad som hänt. Av bromsspåren att döma så låste bakhjulet upp på hans sida av vägen, därefter sladdade han ut i mötande körbana, sedan in i sin egen igen för att slutligen återigen komma över i mötande körfält och fronta med bilen.

Jag tror, men vet inte, att bakhjulet låst sig och att han därefter inte kunnat parera sladden. Att han körde _för_ fort har jag svårt att tänka mig, men såklart innebär högre hastighet att det är svårare att kontrollera en sladd.

Det sista Gert och jag pratade om härom kvällen var att vi var tvugna att träffas snart och laga hans hoj, och för att göra upp pengarna efter Brno. Han sa till mig på telefon att "vi måste räkna ut vad jag är skyldig dig ifall det händer någon av oss någonting". Jag svarade att "om det händer mig nånting så ge pengarna till min dotter". Fan vad fel det kan bli ibland... Jag skiter i pengarna, men det kändes som om Gert hade nån föraning...

Gert visste att det vi höll på med var farligt, han kände till riskerna, och jag tror han dog lycklig på sin hoj som var en av hans käraste ägodelar.The show must go on... Imorgon är det träning på Falkenberg och jag vet att Gert hade velat att jag kör, så det skall jag göra.

Mina tankar går till hans fru och tre barn i denna svåra stund.

Vila i frid brorsan, vi ses i nån kurva i hojhimlen en vacker dag!

/Magnus
 
Last edited:

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Buspojke skrev:
2143467 Olyckan igår på Hällingsjövägen har gjort ett hål av saknad i mitt liv... En av mina bästa vänner, racingkamrater och vapendragare dom sista 2½ åren är borta.


/Magnus
Stackars dig :( V.I.F
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Buspojke skrev:
2143467 Olyckan igår på Hällingsjövägen har gjort ett hål av saknad i mitt liv... En av mina bästa vänner, racingkamrater och vapendragare dom sista 2½ åren är borta.

Gert visste att det vi höll på med var farligt, han kände till riskerna, och jag tror han dog lycklig på sin hoj som var en av hans käraste ägodelar.The show must go on... Imorgon är det träning på Falkenberg och jag vet att Gert hade velat att jag kör, så det skall jag göra.

Mina tankar går till hans fru och tre barn i denna svåra stund.

Vila i frid brorsan, vi ses i nån kurva i hojhimlen en vacker dag!

/Magnus
Mina kondoleanser till dig och Gerts familj. Tänder ett ljus här ikväll och påminner mig själv om att livet inte är för evigt och att inget är självklart.

V.I.F. Gert.

All heder till dig att du fortsätter göra det vi alla älskar. Det är att visa respekt.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Maverick_ou812 skrev:
All heder till dig att du fortsätter göra det vi alla älskar. Det är att visa respekt.
Det verkar kanske konstigt, men det är mitt sätt att visa respekt... Han hade gillat det...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Buspojke skrev:
2143565 Det verkar kanske konstigt, men det är mitt sätt att visa respekt... Han hade gillat det...
Inte alls konstigt, precis rätt inställning och du är förmodligen den som bäst kan avgöra vad Gert ville. All heder till dig att du orkar och klarar av det i denna svåra stund.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Buspojke skrev:
Imorgon är det träning på Falkenberg och jag vet att Gert hade velat att jag kör, så det skall jag göra.

Mina tankar går till hans fru och tre barn i denna svåra stund.

Vila i frid brorsan, vi ses i nån kurva i hojhimlen en vacker dag!

/Magnus

Tänker på dig och Gerts närmaste :pannkyss
Känns så lite att bara skriva ett litet meddelande så här. Hoppas alla ni som råkat ut för sånt här känner hur mycket vi tänker på er..utöver vad de små svarta krumelurerna på skärmen anger :(
 

sandstream

Guest
IronMike skrev:
2141734Känner några lirare som skaffa hoj mer för image, verkar det som. En kille har noll koll, han tittar åt fel håll i korsningar, för lat för att kika döda vinkeln över axeln etc, han har svårt för att bedömma avstånd samt överhuvudtaget bedömma risker. Jag har bekanta som berättar om nära döden upplevelser efter varje repa de tagit. Dags att byta hobby innan det är försent?
Den stora frågan är väl vad du säger till dem när du ser hur de beter sig och när det berättar om sina repor?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Usch vad sådana här trådar är hemska, V.I.F!
För varje liknande tråd jag läser undrar jag mer och mer varför jag stressar med hojkort som 17-åring när något liknande lika gärna kan hända mig. Man får sig en tankeställare...
// Mayer
 

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
Rexy -07
V.I.F Gert

Bujpojken, jag beundrar dig, hur du kan hitta styrkan o klara av detta! Fick även en tår i ögat av ditt inlägg.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Dör hellre med ett smile på läpparna än som ett russin med dropp på långvården. Fast sen ligger jag ju hellre som ett russin med dropp på långvården än en grönsak med smärtstillande på sjukan för resten av livet :brinnerup :3freak :död

Edit: Beklagar sorgen efter Gert
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag hade förmånen att dela depå med er i Brno....
Din beskrivning av Gert är klockren... Kommer att sakna honom.

Mina tankar går till hans nära & kära....
Jag saknar ord att förklara mina känslor just nu....
Hur ska det då kännas för er?

FAAAN vad livet är orättvist ibland.

RIP Gert.
//
Benny


Buspojke skrev:
2143467 Gert var en fin kille. Jag tror att alla som någon gång träffade Gert tyckte om den tystlåtne men rolige killen som envisades med att köra sin gamla -01:a på bana trots dess fel och brister. Ni som träffade Gert #29 i Brno vet vad jag menar....


Mina tankar går till hans fru och tre barn i denna svåra stund.

Vila i frid brorsan, vi ses i nån kurva i hojhimlen en vacker dag!

/Magnus
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Buspojke skrev:
2143565 Det verkar kanske konstigt, men det är mitt sätt att visa respekt... Han hade gillat det...

inte alls konstigt.. tycker faktiskt det är hedersvärt.. beklagar sorgen.
 

Hasse K

Kraschad Kungälvsbo
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Kungälv
Hoj
S1000RR på banan, Fireblade -98 på gatan...
Sorg !

Buspojke ,
din beskrivning av Gert är klockren, i varje fall så mycket som jag kände honom. Vi träffades första gången -01 eller -02 på Falkenbergsbanan när vi båda två hade gamla GSXR 1100 , min var -89 , Gerts var -95 (?).
När jag fick syn på tråden dröjde det några timmar innan det slog mig att en 37-åring från Kungsbacka kan ju vara Gert. Försökte nå honom igår på mobilen och läser detta idag på förmiddagen...... FAN va livet är orättvist !!
Jag var sjukskriven ett år ,jag hade en jävla tur som inte är hos Gert nu...
Vi kör för Gert idag .
V.I.F. Gert !
Kondoleanser till familj och vänner.

Hasse
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alltid lika obehagligt att läsa om olyckor. Fint skrivet Buspojke.
Vila i frid Gert! :(

(det måste bli ett stopp för det här nu..!!)
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top