Tja, tänkte ta en mc-semester med gumman i sommar, tänkte åka ned till södra spanien, färja över till marocco och sen åka hemåt via sicilen och uppåt.
Antar att att det är massor som gjort samma resa tidigare så tips och varningar mottages glatt!
//Anders
En omedelbar varning är att färjorna som korsar Medelhavet här och var kan vara fruktansvärt nedgångna.
Det är lätt att bli nedstämd om man har broschyrbilder i hjärnan och minnen från Finlandskryssningar i sinnet. Det här är inte samma sak.
Eller... ....kanske ändå. Man kan hamna ombord på en båt som faktiskt var finlandsfärja. För 30 år sedan.
Mycket vatten har runnit under kölen sedan dess.
See? Det sämsta tonnaget hamnar historiskt på traden över Adriatiska havet till Durrës, men nedköp finns på alla linjer.
Och, hur väl man än förbereder sig, läser recensioner och försöker välja ut en bra båt från ett vettigt rederi så sker det inte sällan rotationer av tonnage med korta varsel. Den friska färjan sätts över på annan rutt för att ersätta något som havererat. Eller sjunkit... In till kaj haltar istället en skorv som levt sitt liv på irländska sjön och nu seglar sina sista år med gästarbetare och frakt innan det är dags för upphuggning i Alang.
För, inte bara båtarna kan vara i dåligt skick. Klientelet ombord är inte det vi svenskar kanske är vana vid. Det kan vara rätt omskakande att konfronteras med närapå den yttersta fattigdomen och hjälplösheten i koncentrerad form under så många timmar - utan att bara kunna köpa sig fri med en allmosa och vandra vidare.
Men okay. Man slipper det mesta av dumfyllan från Finlandskryssningarna. Det finns ett värde i det med.
Jag har ingen egen erfarenhet från seglingar Nordafrika <-> Europa, men jag har bokat tämligen förhärdade chaufförer som sällan klagar över något - men som hör av sig efteråt.
"Du, nästa gång: pröva att hitta en färja som dom inte slaktar getter på, okay?"
Jag avråder inte på något sätt - just do it! Södra Spanien <-> Marocko är en kort rutt och har faktiskt traditionell turisttrafik och dagkryssningar som ger bra standard på båtarna.
Men förbered er på en kulturkrock på andra linjer som är svår att distansera sig ifrån eftersom man är låst ombord, och ha gärna sovsäckar och liggunderlag med er upp från hojen. Många overlanders vittnar nämligen om att det känns säkrare att övernatta ute på däck än i lusasken man tilldelas nere i källaren.
Som sagt, inte en avrådan - knappt en varning ens. Bara ett tips så ni vet vad som finns att vänta: Forewarned is forearmed.
Trevlig resa! Hoppas vi får ta del av ert äventyr.