MC / Moped, är folk blinda eller dumma i huvudet?

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Det händer då och då att någon av olika orsaker kallar motorcyklar för mopped, ofta är det för att pika och driva lite med en.
Ibland är tyvärr folk korkade och tror på riktigt att man kör en moped.. det värsta är när bilister i trafiken blandar ihop MC och moped, då kan det gå riktigt illa :död

Idag hände det mig igen, någon pantad jeppe kom och frågade om jag kunde flytta på mopeden, den stod ivägen för ett större flyttlass.

Vad har ni andra för upplevelser av detta?
Brukar ni få er hoj benämnd som Moppe, av vilken anledning? Och vad är det då för hoj ni kört?

Själv kör jag en Kawa, ER6n.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Brukar mest stöta på folk som snackar vid sidan om så brukar det låta:
Kvinna53: Vilken häftig moped!!
Gubbe58: Det där är ingen moped, det är en motorcykel!!
Kvinna53: Snygg är den ändå!!

j0nkan skrev:
Idag hände det mig igen, någon pantad jeppe kom och frågade om jag kunde flytta på mopeden, den stod ivägen för ett större flyttlass.

"Tyvärr jag äger faktiskt inte en moped så det måste vara någon annan ni söker" :tungan
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Brukar mest stöta på folk som snackar vid sidan om så brukar det låta:
Kvinna53: Vilken häftig moped!!
Gubbe58: Det där är ingen moped, det är en motorcykel!!
Kvinna53: Snygg är den ändå!!



"Tyvärr jag äger faktiskt inte en moped så det måste vara någon annan ni söker" :tungan

Jo jag sa till honom att jag visst kunde flytta på fordonet, om han klarade av att kalla det för sitt rätta namn.. då tror jag mest han tyckte det var lite pinsamt :tungan
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Skit, jag har bara 998 cc :gråta

Jag tycker att det är särskilt intressant efter rån då de på nyheterna säger att "gärningsmännen flydde från platsen på en mc eller moped". :huvet

998cc problemet sliper man när man kör Bigbore i hojarna ;) :arsele , vem fan kör orginal cc det är ju bara moped åkare som gör det :tungan

T.ex en rad4a 600cc har ju bara 150cc per kolv det e ju fan fjantigt...inte undra på att :tuttar säger att det är en moped...


Kan skänka bort en fjant 97mm kolv på 499cc till någon bättre behövande...såna små kolvar använder man till mope motorer..
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Va faan.. jag har ju Bigbore men kommer bara upp i 972cc :gråta

(brb, ska bara beställa några fler toppackningar)
 
Last edited:

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Jag brukar kalla min hoj för moppen. Har inte varit med om att andra gjort det. Då stör det mig mer när folk kallar en dator för datan.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tydligen tyckte snubben jag stötte på idag det också.. :rolleyes:

Men vad har ni andra för erfarenheter? Och i vilket sammanhang? Kul att höra.. det var ju liksom det som var syftet med tråden :)

När käringarna hoppar till när man startar hojen när man har varit o tankat på en mack och gubben åt käringen "skrattar till lite över att käringen hoppar till", så finns det inte så stor risk att de tror att man kör en moped eller kallar hojen för moped. Men jag förstår problemet för er stackare som har kolvar som har nästan lika storlek som en trimad mopeds kolv....det bara pyser till lite när ni startar :näsblod
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Tror en del kallar det för moppe för att de är griniga alt avundsjuka för att de själva inte har en sådan kul hobby.Eller att de inte vågar köra Mc.Eller ngt åt det hållet!
Samt så som Eu mopparna ser ut idag så är väl det superenkelt att se att det inte är en Mc annat än rakt framifrån.

I trafik så är det väl sällsynt att moppe åkare bär skinnställ och hela kittet....Bara det gör skillnad.Ps sedan kör de som krattor också med hjälmen på toppen av skallen alá cone head

Ps Låt idioterna tro vad de vill när din mc står parkerad,men väl i fart blir de snabbt varse om vad det rör sig om... he he...

För övrigt finns en jargong bland vissa mc förare att det är typ moppe att köra ngt som är under 750cc.I själva verket är de mindre hojjarna roligare och smidigare att köra och till och med snabbare om man kan hantera dem...typ 600 cc R hoj hur kul som helst...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det inte bättre att de kallar den moppe än att de inte såg den? Vanligaste ursäkten hos folk som sover i trafiken. :död

För övrigt anser jag att det ska vara en punkt på provet att se skillnad på moped och MC, hur svårt är det?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag brukar kalla min moped för att det låter häftigare.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top