MC-Larm

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Idag så fick jaf min garageplats i ett flerbilsgarage, flyttade hojen dit i e.m allt frid o fröjd. Svängde ner om garaget när jag var ute o handlade för att kolla läget, möttes av en stor bilbärgare som står utanför porten och nere håller de på att baxa ut en mc med styrlåset på.

Jag undrar om styrlåset hängt sig?
Men nej det var värre, de har försökt att stjäla 3st mc i garaget nån dag/natt i veckan och förstört för ca 15-20 000kr per mc !!! :mad:

Fan vad surt det kändes när man skrev kontrakt idag o nyss ställde dit hojen.
Vi skall sätta press på hyresvärden om att höja säkerheten, men sånt kan ta tid. Så jag är inne nu på att skaffa ett mc-larm för att kanske avskräcka mer.

Jag har en folder om Defas mc-larm http://www.defa.com/mcsec.php3?lang=2&ndid=&aid=&tid=# det låter bra men hittar inget om pris det låter dyrt, nån som vet?

Sen har jag hört/läst spyball men vet typ inget om det?

Vad har ni för erfarenheter om mc-larm? Var ligger de prismässigt?

Skall man behöva ta sovsäcken och belägra garaget med hagelbössa :rolleyes: .....silka tider alltså
 
Last edited:

Marsipulami

Guest
Tråkigt när sådant här händer, att man inte kan få ha sina prylar ifred...

Jag rekomenderar dig ett "Spylarm" vilket jag själv använder. På min hoj är detta larm mycket känsligt. En gång hängde jag min hjälm på hojen som vanligt, det är en hjälm med motivlack på hela hjälmen. Jag var ca 100m därifrån och då visade det sig att där var en nyfiken jäkel som vill se på hjälmen. Han skulle precis ta på hjälmen och vips så rörde han hojen och larmet gick på. Snacka om att han blev orolig, men va fan skulle han på hjälmen att göra...?

Larmet har gått igång ett par gånger på träffar också när någon har stött till hojen....

Då kan tyckas att det är för känsligt... Men nej, det är det inte. Jag har haft hojen ute över natten med kappel på och det har blåst en hel del, men inget larm slogs till så jag trodde det inte fungerade och skulle ta av kappelt, vips så var larmet igång.

Rekomenderar varmt Spyball!

Lycka till i ditt sökande....
 

s2000

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Höganäs
Hoj
none
Defa´s kostar 4500kr inkl montering på min R1:a. Ska lämna in hojen för montering av ett sådant larm sen när jag ställt på den. Finns bl.a. GSM/GPS funktion på det larmet vilket är rätt bra.
 

Z Fredde

"Ride the wind of boost"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR1000 "RS"
Defa e okey.
Du slår bara av tändningen så är den larmad. Sen när du ska åka så sätter du bara i nyckeln, slår på tändningen. Då känner larmet av sonden, vilket larmar av den.

Fördelen med defa är att sonden innehåller inget batteri eller annat tjaffs som glappar o strular. Att ha en batteridriven fjärr hänga o skramla på styret i 150 blås i regnet kan juh bara resultera i strul.

Det sitter rörelse givare i larmet som "nollar" när larmet aktiveras, den kan du stänga av om du åker färja eller kör hojen på släp.

Helt ok.

Defa=Nordisk kvalitet.
SpyBall=Italiensk kvalitet.

valet e ditt :D
 

smiler

Skrapar knän dagligen.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
858km söder om Kiruna... Dvs Sundsvall...
Hoj
-
Ere nödvändigt å betala mer än så här?
Sen så har man ju naturligtvis åsså bara ha tändningsnyckeln på hojen, utan massa annat på som kan repa styrkronan :gnissla
Dosan får man ju ha i fickan....
 

Bifogat

  • larm.jpg
    larm.jpg
    74.7 KB · Visningar: 205
Last edited:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Spyball är chef!!!

Fjärren har man i fickan vid mobilen, har haft det i 3år aldrig bytt batteri i någon fjärr.
Känslig som faan, räcker att någon unge petar på hojjen så larmar den. Ställer man den utomhus håller man inne larmknappen en stund och känsligheten blir lägre. (tex om den står utomhus där det blåser.)

Mitt Spyball kostade då runt 2.000:- och 600:- för anpassad kabelsats. Bara att klicka i de färdiga kontakterna monterat och klart på en timme. Behövde inte klippa, skarva, eltejpa, osv en enda kabel.
Sen var det bara att ringa försbolaget så skickade de ut en snubbe som kollade funktionen, godkänt och klart!!!
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Spyball fungerar hyfsat, jag tycker dock att det borde låta mer. Känsligheten minskar då temperaturen sjunker, vilket man får kompensera manuellt för.
 

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett bajsbrunt hus
Hoj
sätaekserr sjufemti
Chefen Alabama skrev:
Spyball är chef!!!

Fjärren har man i fickan vid mobilen, har haft det i 3år aldrig bytt batteri i någon fjärr.
Känslig som faan, räcker att någon unge petar på hojjen så larmar den. Ställer man den utomhus håller man inne larmknappen en stund och känsligheten blir lägre. (tex om den står utomhus där det blåser.)

Mitt Spyball kostade då runt 2.000:- och 600:- för anpassad kabelsats. Bara att klicka i de färdiga kontakterna monterat och klart på en timme. Behövde inte klippa, skarva, eltejpa, osv en enda kabel.
Sen var det bara att ringa försbolaget så skickade de ut en snubbe som kollade funktionen, godkänt och klart!!!

Finns det larmet med "flickvänssäkerhet" också?? Med tanke på att din vänstra blinkers såg lite trött ut ett tag förra året. :D :D :D
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Linkan skrev:
Finns det larmet med "flickvänssäkerhet" också?? Med tanke på att din vänstra blinkers såg lite trött ut ett tag förra året. :D :D :D
Nix, det enda som hjälper mot det problemet är kraschpuckar modell STOR :fatta! .
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Chefen Alabama skrev:
Nix, det enda som hjälper mot det problemet är kraschpuckar modell STOR :fatta! .
Jag kör med defa på min hoj...
Monterat och klart för 3000 kr. Fixade det hos en Kille som heter Ronny i Västerås. Han driver bilverkstad vid OKQ8 Österleden.
Inte alls dum att göra affärer med.. Säljer även däck mm.
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Okey så Defa eller spyball är smakval.
Jag var lite fundersam om man kunde andvända kapell när man har larm, men det verkade ju inte vara problem.

Nu skall jag se om här finns någon lokalt som säljer/installerar larm

Tack för era bra svar :tummenupp
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Kommer ngn att kunna höra larment utifrån flerbilsgaraget?

Tror mer på ett GSM-larm , så är du i kontakt med cykeln 24h om dygnet 7dgr i veckan :tummenupp .
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
flugan skrev:
Kommer ngn att kunna höra larment utifrån flerbilsgaraget?

Tror mer på ett GSM-larm , så är du i kontakt med cykeln 24h om dygnet 7dgr i veckan :tummenupp .

Vet inte men jag tror inte man står o pillar med en hoj som tjuter för fulla muggar det bor ju trots allt folk ovan på och runt om kring, jag vill iaf tro det......skall kika på GSM-larmet med vad det är för något. Tack för tipset!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top