Mc-köp: ER6n vs MT-03 vs Legend?

JmD

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2013
Ort
Tranås
Hoj
Kawa ER6n -12
Börjar närma sig 30-strecket nu, o efter att ha velat ett tag så har man nu skrivit in sig på körskolan igen. Men denna gången för att få köra saker på två hjul! Utan att knappt åkt moped i tonåren så kan man säga att detta minst sagt kommer att bli... en spännande o rolig erfarenhet! hehe :)
Tanken är att, utöver körskolan, även köpa en hoj att träna upp sig o köra lite på hemma tillsammans med far min, som har mc-kort sedan långt tillbaka. Men då till frågan; Vilken hoj ska man köpa?
Budgeten är 40k, inte mer. Gärna "billig" att äga, vad gäller försäkring, service mm.
Har kollat ut lite hojar som jag tyckte lät/såg intressanta ut:

#Kawasaki ER6n
#Yamaha MT-03
#Triumph Legend (ser ju för jäkla frän ut när man slänger på lägre styre o enkelsits!) :tummenupp

Sneglade lite åt busåkarhojjarna som KTM 625 mm, men upptäckte att jag dessvärre var i det kortaste laget för dom. Med mina 166cm så skulle det bli spännande vid varje rödljus mm! :rolleyes:

Ni som har dessa hojar får gärna skriva vart ni har dom försäkrade, så att man kan hitta den ev billigaste av dom!

All feedback välkomnas! :)
/Mvh
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Se till att prova en MT-03 innan du ev köper en sådan. Det är helt klart den tråkigaste hoj jag har provat. ER6 är nog en väldigt kul allroundhoj, har aldrig provat en men den har ju sålt enormt bra. Triumph Legend är väl mest en posörhoj i mina ögon.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Er6:an och MT-03:an är relativt små och lätta "street"-hojar medan Legenden är en lite större och tyngre hoj.

Är du kort i rocken tror jag att det är svårt att hamna helt fel med ER6:an. Den har en motor som räcker längre än MT-03:an och det är inte för inte som den varit Sveriges mest sålda hoj i flera år.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Er6 är att rekomendera. Pigg skoj och lättkörd hoj. Sen är den ju populär som få och därmed förmodligen rätt lättsåld när det är dags att byta upp sig.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Började med ER6 som första "gathoj" och blev otroligt nöjd. Väldigt lättkörd, skapligt pigg, bra andrahandsvärde och gott om tillbehör. Körde min i ca 2 år, sista året blev det till och med ett par bandagar där den inte gjorde bort sig på något sätt. En kanonhoj att lära sig åka på enligt mig!:tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag saknar min MT-03.

nått av det roligaste jag kört på våra knixvägar.

Men den tas ju inte in i Svedala längre.

Tidigare kommentarer säger det tråkigaste jag kört, och det kan ju vara så om man gillar motorväg och bakhjul för där är den döden.

prismässigt så tror jag den är oslagbar, du får en för inga pengar alls och premien är löjligt låg, jag betalade 2800 hel/hel.
Ut och prova dom olika och se vad som passar din körning.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Suzuki SV650N, SV650S eller en SFV650A är trevliga alternativ till ER6. Kör själv en SFV650, alltså en Gladius.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag har en er6 -07 som kostar ca 1900kr helförsäkring helår på mig (31år). Försäkrad hos Svedia, annars är bilspor och mc också billiga på försäkring till dessa hojar. Hojen dricker runt 0,5l/mil. Den här typen av hojar är nog mest kul för pengarna. Billiga i inköp, försäkring, reservdelar mm. En riktigt pigg och kul hoj även för mer erfarna knuttar.

Min är förövrigt till salu, fina däck, drivpaket mm. Säljes då jag inte hinner köra så mycket som var tänkt. Den är din för 35loppor.
 
Last edited:

JmD

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2013
Ort
Tranås
Hoj
Kawa ER6n -12
Härligt med massa bra svar!
Det här med att provköra hojarna själv blir svårt då jag inte har kortet än! Så den biten kommer min far att få göra! :) På körskolan kommer jag få köra Gladius, när det väl blir dags. Så det kanske oxå är nåt..!
Har kollat lite försäkringar på dom olika hojarna nu. Svedea helförs./helår. Kawan 7400kr, Yamahan 5800kr och Triumphen 6000kr.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ER6 utan tvekan. Mer hoj per krona i klassen är svårt att hitta.Tycker även du ska testa Honda Hornet.
MT-01 ser rå ut men är riktigt trött.
Legend är en helt annan typ av hoj men den har jag faktiskt inte testat.

Mina 2 cent:tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min första hoj var just en Legend. Absolut ingen dålig förstahoj. Man satt väldigt bekvämt. "Inspirerad körning" med polare som hade Sportster 1200 (Aningen uppskrämd), Daytona 1200 och VFR750 blev litet jobbigt så jag bytte till Sprinten.
 

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR900RR
Härligt med massa bra svar!
Det här med att provköra hojarna själv blir svårt då jag inte har kortet än! Så den biten kommer min far att få göra! :) På körskolan kommer jag få köra Gladius, när det väl blir dags. Så det kanske oxå är nåt..!
Har kollat lite försäkringar på dom olika hojarna nu. Svedea helförs./helår. Kawan 7400kr, Yamahan 5800kr och Triumphen 6000kr.

Jag hade satsat på er6an! Passar inte mig så bra på 190cm men till dig blir det nog en kanonhoj! Glöm bara inte att kolla upp alla försäkringsbolag, kan skilja upp mot 20k mellan den billigaste och dyraste ibland..:dummer
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Du kan tjöpa en stulen Hayabusa för 25000:- och köra oförsäkrat:rodnar
Snuten lär ju inte kunna ta dig så det är bara att gasa och aldrig titta bakåt.
Dessutom får du mycket hoj för pengarna:crash
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag hade lätt sattsat på 625 som du pratar om, din längd är inget hinder.

Er6 och diverse små billiga hojjar är allmänt tråkiga man lessnar efter ett par byavarv.

625 är i min mening roligare på alla sett och vis, det finns inget en er6a är bättre på.



Och försäkring är billigt på alla motarder då du kan köra med offroad försäkring, och man ska fan inte bara välja hoj efter försäkringspremie, köper man inte den man verkligen vill ha igentligen så blir man bara missnöjd.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
r
625 är i min mening roligare på alla sett och vis, det finns inget en er6a är bättre på.

Moahahahaa, det var ett brått uttalande!:tungan
Sätt dig och toura 150 motorvägsmil ner till Europa på en 625:a med originalbaknav då! ;-)

(625:an är en av mina absoluta favoriter, men jag har sett några nykörtkortstagna flyga iväg in i bland annat trädtoppar med sådana också -men kul är de ju helt klart, vibratot får man ju på köpet:D)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
r

Moahahahaa, det var ett brått uttalande!:tungan
Sätt dig och toura 150 motorvägsmil ner till Europa på en 625:a med originalbaknav då! ;-)

(625:an är en av mina absoluta favoriter, men jag har sett några nykörtkortstagna flyga iväg in i bland annat trädtoppar med sådana också -men kul är de ju helt klart, vibratot får man ju på köpet:D)



Gör det lika gärna på en 625 som en er6 imo, körde 60 mil på en dag några gånger på min 640 det var nemas problemas.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Nedrans hårdig! :D
(Nu är väll iof inte 625:an och 640:n riktigt samma hoj i standardutförandet)

Vad är det för serviceintervall på 625:an?
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Kört min er6n 07 i ca 130 mil ca dock lite små kotad
I både motor o chassi, kanon kul hoj men känns lite
Smäkig. Även om jag e väldans nybörjare så känns de som
Man kommer bottna ut denna hoj rätt fort.

Med den kunskap jag har idag hade jag valt en fz6
Eller en hornet då dessa känns mer gedigna .

Älskar min hoj absolut men man får vad man betalar för :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kört min er6n 07 i ca 130 mil ca dock lite små kotad
I både motor o chassi, kanon kul hoj men känns lite
Smäkig. Även om jag e väldans nybörjare så känns de som
Man kommer bottna ut denna hoj rätt fort.

Med den kunskap jag har idag hade jag valt en fz6
Eller en hornet då dessa känns mer gedigna .

Älskar min hoj absolut men man får vad man betalar för :)

Vad betyder kotad?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top