MC-Huset i Malmö. Södra Sveriges dyraste butik!?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
En sak jag inte förstår mig på är hur MC-Varuhus som lägger på 50-70% på sina varor kan överleva i dagens läge??

Tror MC-Handlare att folk inte snackar med varandra, eller att internet inte existerar?

Skulle ha tag i ett nytt batteri till min hoj. 1030 kr = MC-Huset, ringde en vanlig handlare på mindre ort i Skåne, plockar hem samma skit till mig för 600 kr..

Klart att alla måste få sina företag att gå runt, och man måste kunna ha mat på bordet, betala sina anställda.. bla bla bla *böla*

Har man varor till förmånliga priser = Säljer man mer.
Har man höga priser = Säljer man mindre. Undantag för alla över 60 som inte kollar runder riktpriser på nätet innan :arsele
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skillnaden kanske ligger i just "plockar hem", dvs hur fort kan du få batteriet? Lagerhållning och tillgänglighet kostar, precis som att lokalerna i centrala Malmö antagligen är mycket dyrare än dom några mil utanför. Att få batteriet samma dag, slippa åka iväg någonstans osv kanske uppväger det högre priset för vissa? Samma sak med mat, den är mycket dyrare på Statoil eller lokala närbutiken än på dom stora matbutikerna, men dom har inte öppet halva nätterna å andra sidan, och ligger lite avsides.

Men visst, det finns ju gränser för vettiga påslag också, närmare 70% känns ju lite tveksamt kanske :gnissla
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det rekommenderade riktpriset sätts av importören. 70% är väl lågt räknat? Handlaren på landet gör sig säkert också en slant på att sälja batteri till dig. Billigt batteri för övrigt jämfört med ett orginal Yuasa till min. Storstäder är dyrare, gäller även bildelar och service.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det rekommenderade riktpriset sätts av importören. 70% är väl lågt räknat? Handlaren på landet gör sig säkert också en slant på att sälja batteri till dig. Billigt batteri för övrigt jämfört med ett orginal Yuasa till min. Storstäder är dyrare, gäller även bildelar och service.
Jag tänkte mer på påslaget Mc-Huset gjorde kontra "handlaren på landet" pga tillgänglighet, lagerhållning osv :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag tänkte mer på påslaget Mc-Huset gjorde kontra "handlaren på landet" pga tillgänglighet, lagerhållning osv :)
Kan tänka mig att MC-Huset här haft ett standard listpris, oprutat. Handlaren på landet tänkte att enda sättet att få den här affären är att ge ett pris som inte går att tacka nej till. Bästa pris kompis vid snabb affär.
Blir lite som att jämföra Stadium priser på Nike med rea-priserna på Intersport och då är 70% inte ovanligt. Kolla t.ex. på fjorårets löparskor i otrendig färg för året.
 

BARBIE69

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2010
Ort
LUND
Hoj
2008,honda cbr1000
Batteri

Fråga:är du säker på att det är samma fabrikat på batterierna(Yuasa).
MC-huset.Lillemans,Claessons,Nilssons,Hörbergs,Yamahacenter får alla batterier från Duells som rekomenderar ca.pris vilket dom flesta följer.
Lillemans prövade på ett batteri som heter Bronco som kostade hälften men fick lägga av pga.många reklamationer.
Om nu den andre handlaren är så billig med samma produkt så tycker jag att du skriver namnet så att vi alla får glädje av dessa bra priser.
Ps.det är skillnad på batterier,Hörbergs drar av på inbytespriset på hojar om där sitter Biltema-batteri pga.att dom får byta i princip alla under garanti-tiden.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gäller inte detta alla branscher i Sverige idag?
Tycker många gånger dock att det väger upp prisskillnaden när jag får batteriet i handen av en person som jag vet hur den ser och faktiskt har möjlighet att bara åka dit om det blir problem.
Vet att det nästan alltid är billigare att handla via nätbutiker, Ebay, usa etc och gör själv detta.
Men ibland är det jäkligt gött att ha hadlat i butik. Typ när du kommer hem och ska kränga på de nya däcken och inser att de är skadade i mönstringen.
Åka tillbaka, peka, få nytt däck och avdrag på priset för resa och besväret.
I stället för att mecka med reklamationer, posten, folk som inte svarar i telefon m.m.

Guld värt.:tummenupp
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Fråga:är du säker på att det är samma fabrikat på batterierna(Yuasa).
MC-huset.Lillemans,Claessons,Nilssons,Hörbergs,Yamahacenter får alla batterier från Duells som rekomenderar ca.pris vilket dom flesta följer.
Lillemans prövade på ett batteri som heter Bronco som kostade hälften men fick lägga av pga.många reklamationer.
Om nu den andre handlaren är så billig med samma produkt så tycker jag att du skriver namnet så att vi alla får glädje av dessa bra priser.
Ps.det är skillnad på batterier,Hörbergs drar av på inbytespriset på hojar om där sitter Biltema-batteri pga.att dom får byta i princip alla under garanti-tiden.

+1 varning för Bronco

Köpte ett sånt som hadde en trasig cell direkt ur förpackningen, sjukt irriterade
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om du tycker att butiken är "dyr" är det väl bara att inte handla där?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
De lär inte ha 70% på ett batteri. Det är säkert ett riktpris från generalagenten. Varför inte fråga dem varför det är dyrt istället för att anta att de är skånes dyraste butik?
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Vilken målgrupp tror du är störst på mchuset i malmö? ja inte fan e d snikna sporthojsförare som gnäller så fort ett pris inte passar dom! :tummenupp

Precis som Pedro säger går de efter ett riktpris!
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
MC huset är bästa stället jag varit på vad gäller kläder och personlig utrustning.
MC huset är det sämsta stället jag varit på vad gäller verkstad och reservdelar.
Det var min 10-öring...
 

Raesmus

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Honda CBR 600 F2 -92
Detta gäller väl de flesta "stora" butiker, och jag kan inte förstå varför. Marknaden ser annorlunda ut nu än för 10 år sedan. Man hade sina 25%s påslag och folk köpte det, men idag finns internet. Snackade med en handlare häromdan som var lack över att folk gick och provade ut ställ i butik sedan beställde från nätet. Förstår inte hur han inte kan se att felet inte ligger hos kunden, utan hos sin egen prissättning. Det är orimligt när det skiljer 20-25% i pris mellan internet och butik. Marknaden förändras, det måste butikerna acceptera eller i sinom tid lägga ner sin verksamhet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Detta gäller väl de flesta "stora" butiker, och jag kan inte förstå varför. Marknaden ser annorlunda ut nu än för 10 år sedan. Man hade sina 25%s påslag och folk köpte det, men idag finns internet. Snackade med en handlare häromdan som var lack över att folk gick och provade ut ställ i butik sedan beställde från nätet. Förstår inte hur han inte kan se att felet inte ligger hos kunden, utan hos sin egen prissättning. Det är orimligt när det skiljer 20-25% i pris mellan internet och butik. Marknaden förändras, det måste butikerna acceptera eller i sinom tid lägga ner sin verksamhet.
En stor anledning till att han ligger högre är ju just för att han har en butik, har lager, har demohojar, har skinnställ som folk kan prova, kan ge råd, tips och hjälpa till vid köpet. Dvs så betalar vi för mervärdet som det ger. Sen kan ju importören ha höga riktpriser i Sverige, eller sälja dyrt till ÅF så att dom inte kan sänka priset speciellt mycket. I många fall är dom dessutom förbjudna att ta för lågt betalt, det kan göra att andra ÅF inte kan konkurrera med lika låga priser, och slutar sälja just det märket. Mao tappar importören/märket marknadsandelar.
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Detta gäller väl de flesta "stora" butiker, och jag kan inte förstå varför. Marknaden ser annorlunda ut nu än för 10 år sedan. Man hade sina 25%s påslag och folk köpte det, men idag finns internet. Snackade med en handlare häromdan som var lack över att folk gick och provade ut ställ i butik sedan beställde från nätet. Förstår inte hur han inte kan se att felet inte ligger hos kunden, utan hos sin egen prissättning. Det är orimligt när det skiljer 20-25% i pris mellan internet och butik. Marknaden förändras, det måste butikerna acceptera eller i sinom tid lägga ner sin verksamhet.

Varför skule det vara orimligt med prisskillnad?
Inernethandlare har inte alls sama omkostnader som en butik har och behöver inte ha samma expertis heller. Lägg till det att de kan göra enorma inköp på specialla produkter för att få bättre netton och arbeta med volym.

Vad vi behöver fundera på är vill vi betala de 10%-25% extra för butiker, eller vill i bara ha internethandel
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vilken målgrupp tror du är störst på mchuset i malmö? ja inte fan e d snikna sporthojsförare som gnäller så fort ett pris inte passar dom! :tummenupp

Precis som Pedro säger går de efter ett riktpris!

Prismedvetna heter det!

jag köpte ORIGINAL packboxar i USA för 6 dollar styck hos en Honda handlare,

kolla vad MC-huset ska ha för samma packbox...

även om dollarkursen hade varit 20kr per dollar hade det fortfarande varit billigt.
Mc-handlarna i usa har oxo lokaler, anställda, hus & familjer.
så antingen är det importörerna i sverige som lever i lyx eller å serveras det gåslever hos handlarna varje dag till lunch.
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
En stor anledning till att han ligger högre är ju just för att han har en butik, har lager, har demohojar, har skinnställ som folk kan prova, kan ge råd, tips och hjälpa till vid köpet. Dvs så betalar vi för mervärdet som det ger. Sen kan ju importören ha höga riktpriser i Sverige, eller sälja dyrt till ÅF så att dom inte kan sänka priset speciellt mycket. I många fall är dom dessutom förbjudna att ta för lågt betalt, det kan göra att andra ÅF inte kan konkurrera med lika låga priser, och slutar sälja just det märket. Mao tappar importören/märket marknadsandelar.

Faktum är det är olagligt för importören/leverantören att kräva att en ÅF ändrar sina priser, vad de kan göra är att ändra ÅF nettopriser så att de inte kan sälja billigt utan att gå med förlust.
 

Raesmus

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Honda CBR 600 F2 -92
En stor anledning till att han ligger högre är ju just för att han har en butik, har lager, har demohojar, har skinnställ som folk kan prova, kan ge råd, tips och hjälpa till vid köpet. Dvs så betalar vi för mervärdet som det ger. Sen kan ju importören ha höga riktpriser i Sverige, eller sälja dyrt till ÅF så att dom inte kan sänka priset speciellt mycket. I många fall är dom dessutom förbjudna att ta för lågt betalt, det kan göra att andra ÅF inte kan konkurrera med lika låga priser, och slutar sälja just det märket. Mao tappar importören/märket marknadsandelar.

Ja absolut, det är klart ha ligger högre, sådant kostar ju. Men jag ser inte hur man kan rättfärdiga ett 25% påslag och sedan ha mage att bli arg på kunder som inte är beredda på att betala det ganska mycket kraftigare priset.

Det där med att importören har höga priser, är ju trots allt hans eget problem, och inte kundens, även om jag förstår vad du menar.

Det där med om förbjudna för låga priser har jag ingen aning om, så det kan jag inte uttala mig om, men det låter lite skumt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Faktum är det är olagligt för importören/leverantören att kräva att en ÅF ändrar sina priser, vad de kan göra är att ändra ÅF nettopriser så att de inte kan sälja billigt utan att gå med förlust.
Jo, "förbud" kan ju ta sig olika uttryck, tex stå i ett avtal att dom är skyldiga att hålla rekommenderade priser, annars tappar dom rabatter, förlorar avtalet osv.
 

Raesmus

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Honda CBR 600 F2 -92
Varför skule det vara orimligt med prisskillnad?
Inernethandlare har inte alls sama omkostnader som en butik har och behöver inte ha samma expertis heller. Lägg till det att de kan göra enorma inköp på specialla produkter för att få bättre netton och arbeta med volym.

Vad vi behöver fundera på är vill vi betala de 10%-25% extra för butiker, eller vill i bara ha internethandel

Jag säger inte att det är orimligt med prisskillnad. Jag säger att det är orimligt att sätta vilka priser man behagar och sedan förarga sig över att kunden vänder sig någon annanstans.

Jag är mycket väl medveten om hur företag funkar i det stora hela, men det är inte kundens problem. Jag tänker inte: "Nej men det är synd om honom, han har ju så många kostnader. Bäst jag köper här"

Expertis är värt en del, men i min mening inte det påslag som butikerna har i dagsläget.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top