MC + Gräsklippare = ?

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Var ska du sitta då?

Den är ju inte direkt färdig bygd, men tanken är att sitta på orginalsitsen som inte är monterad på bilderna, men den är placerad som på alla andra små traktorer. Traktorn är så liten så inga problem med sikten..
 

R5+1

Guest
Ok. Vet inte exakt hur det ser ut original men det är ju en detalj som är lätt att justera om det "behövs". :)

Glömde skriva att jag absolut tycker fordonet ska vara funktionsdugligt när det gäller att klippa gräsmatta. Det får du inte tumma på, då blir det ju ett fuskbygge.

Samtidigt är det inte ett fordon med besiktningskrav så du bygger hur du vill! :banana (avundjuk som f-n!) Dubbla bakhjul ska du ha kvar, tufft! Samtidigt undrar jag hur mycket tingesten kommer väga och hur mycket hjulen därmed kommer tryckas ner i marken och göra permanenta spår?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ska vi inte skramla till en CBXmotor för rätta soundet?
Kan ju iofs behövas lite brembos då också.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
hej å hå, byggtråden tar ett våldsamt skutt framåt...:crash

Tydligen vill min kära mor ha tillbaka sitt garage.

Detta innebär att ett par hojar, en moped samt traktorbygget kommer hem till mitt "nästan" klara garage om ett par dagar.

Jag sura ur lite back in 2010 på att motorn måste vändas åt "fel" håll för att kunna använda originallådan och därigenom kunna ha fungerande klippdäck, back mm. Det i kombo med att jag inte haft plats hemma gjorde att grejerna blev ståendes..

Saker att lura på:

Motorn behöver ha en oljetank och en bensintank ganska högt upp, då går inte huven på. *surar*

Ska man våldta chassit med en vinkelslip och använda motorn som bärande del för att få den lägre ner, eller finns andra lösningar?

Med motorn som på bilden kan jag troligen inte använda originallådan för ingående remhjul är på fel sida. Då tappar traktorn all praktisk funktion då jag inte kan klippa eller backa med den, dessutom blir den då lite högre växlad än vad som är hälsosamt...

Ska man skita i det och slå ihop skiten ändå med LTZ quad bakvagnen jag har? Då kan man bara åka på den och känns som sagt surt att tappa all praktisk funktion..

Om jag besvärar mig med en lösning där original lådan är med, håller den?? Hur rejäl är lådan på en BM Mini från -70talet?

Hur gör jag?!:va

:3freak

garage.jpg
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Oljetank och subtank för soppa gömmer du i ett dummy-hoodscoop:
3155scoop17.jpg
F1TrackerconceptMarcusMotoDesign1.jpg

Sedan har du huvudsoppatanken med soppapump bakom sadeln någonstans!

Prôblem sôlved och scükt räjsigt på köpe! :fakta

:hej

/e
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En axel på tvären med ett kedjedrev i ena änden och evt. remhjul i andra borde lösa transmissionen, och på köpet ge oändliga utväxlingsförhållanden.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Oljetank och subtank för soppa gömmer du i ett dummy-hoodscoop:

Sedan har du huvudsoppatanken med soppapump bakom sadeln någonstans!

Prôblem sôlved och scükt räjsigt på köpe! :fakta

:hej

/e


Precis som _johansson_ och de andra bygggrabbarna så kör jag med cadprogram, mitt heter Paint å är sjukt hi-tec. Funderade på om det skull se ok ut att dra på två cylinderformade tankar rätt högt upp rätt långt bak på på varsin sida huven. (se ritning):näsblod




En axel på tvären med ett kedjedrev i ena änden och evt. remhjul i andra borde lösa transmissionen, och på köpet ge oändliga utväxlingsförhållanden.

Har funderat på det och har faktiskt en lagrad axel för ändamålet liggande, det jag är rädd för är dock att traktorlådan inte kommer tåla belastningen, och då känns det surt att byggt så. Men sjukt fränt att ha 5+4 växlar, borde bli stark som satan.
 

Bifogat

  • DSC00573.jpg
    DSC00573.jpg
    147.1 KB · Visningar: 380

jalla_84

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2015
Ort
Tierp
Hoj
Gsxr 1000 K2
Tjena, äger själv en bm mini som jag körde av en axel i växellådan med orginalmotorn. 16hk.
Så tror det kan vara tufft för dig att få den att hålla. Får du för dig att sälja den så är jag däremot intresserad =) Mvh Johan
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top