MC genom Europa?

staber

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Fridhemsplan
Hoj
1982, Honda, CBR 600 F
Hej,

Sitter och knåpar på att göra en resa genom Europa, tidigare åkt med bil men nu är det dags för MCn.
Slutdestinationen är än så länge Normandie (norra Frankrike), riktigt fint landskap och mycket att se från andra världskriget. Men att få åka på härliga vägar genom Europa är huvudsaken så inget är skrivet i sten.

Eftersom jag inte har några bekanta som kan åka tänkte jag bara kolla om någon/några fler sitter och funderar på samma resa. Om någon vill samåka en bit?

Jag sitter på en Honda CBR 600 och tänkte köra med den i sommar. Någon gång mellan 29/6 och 25/7 tänkte jag åka. 7-14 dagar är aktuellt. Utgår från Stockholm.

Om någon är sugen eller har bra tips är det bara att posta en kommentar.

// Staffan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Nu vet jag inte riktigt om det var tips på saker att göra eller vägar att åka du undrade över, men jag skulle absolut ha spenderat ett par dagar i området runt Nürburgring.
Sedan på eftermiddan styr du ner mot Cochem, mysig liten stad, och fortsätter dagen efter utmed Mosel och vidare mot Frankrike.

Och var inte rädd att åka själv,
vill du ha kontakt med folk är det mycket lättare om du är själv än om man är ett gäng. Åker du själv bestämmer du helt hur dagen ska se ut, var du ska äta, var du skall sova, äta, tanka o.s.v.
 

staber

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Fridhemsplan
Hoj
1982, Honda, CBR 600 F
De tips du gav om ställen att stanna på ska jag titta närmare på. Tips på ställen, vägar, platser mm är välkomna. Även de som vill åka en del av sträckan. Att åka själv och träffa folk är alltid en upplevelse. Kommer ha en grov plan över hela resan men att kunna styra på känsla på plats blir det nog en hel del. Tack för tipsen.

Hittande några bilder från förra (bil) resan. Lite från frankrike
Skärmavbild 2012-06-25 kl. 21.06.40.jpgSkärmavbild 2012-06-25 kl. 21.07.20.jpgSkärmavbild 2012-06-25 kl. 21.07.30.jpgSkärmavbild 2012-06-25 kl. 21.14.36.jpgSkärmavbild 2012-06-25 kl. 21.15.49.jpg

Långa fina stränder med fina kurviga vägar. Måste bara pricka in vädret.
 

staber

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Fridhemsplan
Hoj
1982, Honda, CBR 600 F
Någon som har bra tips vad och vart man kan köpa reserv bensin. En stor dunk passar inte in i min packning. . .
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon som har bra tips vad och vart man kan köpa reserv bensin. En stor dunk passar inte in i min packning. . .

Du menar att du är rädd att soppan inte räcker till nästa mack? Mitt i Europa?

Jag förutsätter att det är din CBR 600F vi pratar om, och att den är från -92 (och inte -82 väl?)? Då rymmer tanken 16 liter, ligger du på Autobahn har du en räckvidd på ca 20mil. Då har du kört föbi åtminståne två stora mackar sen du tankade sist. Varför skulle du behöva extra bensin?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du menar att du är rädd att soppan inte räcker till nästa mack? Mitt i Europa?

Jag förutsätter att det är din CBR 600F vi pratar om, och att den är från -92 (och inte -82 väl?)? Då rymmer tanken 16 liter, ligger du på Autobahn har du en räckvidd på ca 20mil. Då har du kört föbi åtminståne två stora mackar sen du tankade sist. Varför skulle du behöva extra bensin?

Hehe med den räckvidden kan man tom hitta bensin i djupaste Sibirien
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Hej.
Jag tror inte du behöver extra soppa, var bara noga med att tanka ofta. redan när du har kört 15-16 mil kan du gå in och tanka om det känns osäkert.
Oftast på autoban vid avfarten till macken står det hur mycket det är kvar till nästa mack...

Jag har aldrig haft sådana problem, Tyskland, Alperna, Italien, Frankrike var ok...tom på Balkan var det ingen issue.
Se till bara att du har cash med dig, lita inte på kort.
I Tyskland kan det bli jobbigt, det är inte alls samma som i Sverige.

Vad det gäller umgänge, det är roligare på kvällen om man är fler, men under körningen spelar det faktiskt ingen roll.

Gillar din plan, att åka till Normandie.
Jag är lite av en nörd vad det gäller militärhistoria. Själv tar jag med mig min grabb och så åker vi till Ardennerna (efter att vi har varit 2 övernattningar vid Nürburgring :yoparty )...
Måste se Malmedy, Bastogne och andra ställen där "Battle of the Bulge" utspelades.
Sedan drar vi till Schwarzwald och norrut mod Svedala.
Lycka till.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Du har rätt, jag lät lite gnällig.

Jag tycker bara att det är inte är någon begränsning med 16 l tankvolym, inte i Europa. På mina Europatripper har jag haft 17liter (R6) och precis som Starstriker menar så är tankvolymen inget problem. Snarare lite irriterande att gå in för tankning redan efter 12-15mil, eftersom det kan vara 6-7mil mellan mackarna.
Hmm, ja alltså, jag kanske inte kommer 6mil till om jag redan kört 15!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har passerat Tyskland några gånger även med mc och jag vet att det ibland kan vara en bit mellan mackarna, och precis som du säger måste man ibland tanka "för tidigt" eftersom det är 50-60 km till nästa mack.
...om man nu inte svänger av Autobahn, då hittar man OFTAST mack tidigare... men är man nollad på tyska kan pumparna vara trassliga och detta med att korttanka är inte lika vanligt som här.
Har även fått lära mig att man inte kan lita på GPS:ens mackhänvisningar, då den mer än en gång lett mig till LKW-mackar, alltså lastbilsmackar, med enbart diesel.
...och kommer man till en sådan på ångorna kan man bli lite nervös.
Dock har jag än så länge aldrig varken kört soppatorsk eller behövt nån extradunk.

Och på Balkan behöver man det absolut inte, det måste vara världens macktätaste område.

(jag tror det är dit alla svenskdödade mackar rymt)
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Normandiet låter som ett väldigt trevligt, om inte så bergigt, område att köra hoj i. Har varit där med bil två gånger och där finns ju många härliga vägar och vyer och intressanta historiska platser. Har kört i Tyskland och neråt Alperna både med och utan sällskap, och det är inte helt dumt att köra själv. Härlig frihetskänsla att alltid göra som man precis själv vill. Snacksugna kommer fram och snackar lättare när man kör själv, och det är ju roligt. Enda gången det är tråkigt att vara själv är ju på kvällarna när man checkat in på sitt hotell och sitter och käkar middag osv.

Angående tankning har jag nog haft tur verkar det som. På mina resor har det alltid varit nära mellan mackarna och jag kan inte minnas att kortet nekats, förutsatt att man betalar i kassan och inte vid pumpen. Jag tycker heller inte det är något nederlag att få stanna ofta när man är på långtur. Jag kanske börjar bli gammal (29 år), men jag mår bättre när jag får sträcka på mig med jämna mellanrum, kanske varje eller varannan timme. Ingen nackdel att kombinera en bensträckare med att tanka/fika/äta/gåpåtoa/tapåregnkläder osv.
 

staber

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Fridhemsplan
Hoj
1982, Honda, CBR 600 F
Anledningen till extra bensin är att jag kan mycket väl se mig själv hitta en väg som går rakt ut i ingenmansland, lite äventyrslysten. Men det känns rätt skönt att flera av er aldrig haft problem med bensin. Det blir ju min första långresa på MC. Sitter och läser igenom liknande resedagböcker, planerar på googleMaps och http://www.bestbikingroads.com/.

Vi får se när det bär av, hur vädret blir i Juli. Även om jag lyckas övertala damen hemma, annars blir det solo.

Marzocchi, jag tycker med att det är skönt att sträcka på sig efter en stund. Och jag är 25 ;)

Uppskattar era tips. :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top