MC batteri - Låg vikt - Vad/vart införskaffa?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Funkar bra i min hoj iaf, inne på andra säsongen nu. Köpte mitt batteri av en Ebay-butik som heter Bohemian racing någonting.
Men det var för två år sedan. Sedan dess har dock Lasse "PTB59", en av medlemmarna här på SH, blivit återförsäljare, se hans nick http://www.sporthoj.com/forum/member.php?50787-ptb59.
Så när jag för ett år sedan köpte till Shorais egna laddare köpte jag den av honom.
Den laddaren balanserar dels cellerna, dels kan den (via laddning eller urladdning) försätta batteriet i en "store mode" i vilken batteriet endast är uppladdat till 60%. Den använder jag innan tex vinteuppehållet. Shorais LiFePo-celler åldras enligt Shorai långsammast vid 60% uppladdning. Laddare var inte så dyr.

Rätt skönt för mig att ha en laddare så att jag kan återställa laddning efter tex ett kompprov, eller efter att ha kört upp oljetrycket på startern, eller efter att ha haft tänding och sonder påslagen vid tex omprogrammering av ECU eller programmering av Innovate-loggern.

Men som normal hojägare kan man ju vänta med att köpa laddaren tills man vet om man gillar batterietypen.
Man får inte använda sk "smarta" laddare (som tex CTEK) med aut desulfaterings-mode på Shorai LiFePo, det ska vara en gammal "dum" laddare. Men bäst är säkert Shorais egna laddare.

60% gäller ju lifepo som sådant och är inte unikt för shorai. Vet hittills ingen som haft problem med zippy ill sin båge och jag vet rätt många som kör med det nu. Vet 2 som haft problem med sitt shorai. Därmed säger jag inte att shorai är sämre troligtvis är det snäppet bättre kvalitetskontroll jämfört med rc batteriet men lite kul fakta även om det inte går att bygga statistik på det.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det ena är gjort för leksaker, den andra för andra leksaker =0) Ska hålla utkik i Filmer/Media när första brasan kommer upp :tummenupp

Tackar för utförligt svar! Ska se vilket av alternativen som blir smidigast.

gör det. Se svaret till Jörgen så länge
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
60% gäller ju lifepo som sådant och är inte unikt för shorai. Vet hittills ingen som haft problem med zippy ill sin båge och jag vet rätt många som kör med det nu. Vet 2 som haft problem med sitt shorai. Därmed säger jag inte att shorai är sämre troligtvis är det snäppet bättre kvalitetskontroll jämfört med rc batteriet men lite kul fakta även om det inte går att bygga statistik på det.

Jag vet att 60% rekommenderas även av andra LiFePo-tillverkare enligt vad jag läst på nätet. men jag vill inte uttrycka mig som att jag står för den kunskapen, jag kan inte räkna på de kemiska processerna i ett LifePo-batteri. Det var därför jag valde att svara att 60% rekommederas av Shorai vid långtidslagring.

Gällande resten av ditt svar förstår jag inte varför du skriver det till mig, jag har inte jämfört Shorai med ngt annat, det är mer ditt område i dessa trådar. Det blir av ngn anledning alltid polemik...
Jag svarade på ett antal frågor som Brute Force ställde till mig, gällande mina driftserfarenheter av just Shoraibatteriet i min hoj.
Mitt inlägg var inte avsett att tolkas som att jag tror att endast Shorai klarar att uppnå detta.
Jag har inga rabatter eller påsar ihop med Shorai eller ngn av deras återförsäljare

Som jag har skrivit till dig tidigare så var min bakgrund detta.
Jag ville ha ett fordonsanpassat lättviktsbatteri med robust vattentätt hölje, som använder ordinarie batteripolskor, så att jag lätt kunde gå tillbaks till min blyack om det inte visade sig vara en bra lösning. Jag är nämligen av naturen skeptisk till många nya produkter.

Jag ville dessutom ha minst 270 cca för att kunna starta min motor. Jag ville inte lägga tid på att löda ihop ackar, konstruera egen balansering osv. Man kan inte vara bäst på allt. Är man däremot road av och skicklig i att löda ihop egna batterier, ladd- och balanseringslösningar etc, så ska man ju självklart ägna sig åt det. Inget fel i det. Jag är intresserad av förbränningsmotorer.

Syftet för mig var heller inte att komma så billigt undan som möjligt, men shorai-batteriet vart ändå billigare än ett originalbatteri. Så för mig passade Shorais lösning bra.

Jag vet att Mossberg här på forumet hade problem med sitt första shorai i sin banhoj, vad jag förstod var det orsakat av överladdning i banhojen. Vi köpte våra Shorai ganska samtidigt.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Används någon balanseringskrets, eller håller Zippy-batteriet balansen ändå?

Fortfarande ingen som kunnat visa mig kretsen från tillverkaren av Shorai så jag antar att ingen av dem har det.
Jag skall göra ett test så småningom men jag vet inte när jag skall få tid över till att göra något seriöst.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag vet att 60% rekommenderas även av andra LiFePo-tillverkare enligt vad jag läst på nätet. men jag vill inte uttrycka mig som att jag står för den kunskapen, jag kan inte räkna på de kemiska processerna i ett LifePo-batteri. Det var därför jag valde att svara att 60% rekommederas av Shorai vid långtidslagring.

Gällande resten av ditt svar förstår jag inte varför du skriver det till mig, jag har inte jämfört Shorai med ngt annat, det är mer ditt område i dessa trådar. Det blir av ngn anledning alltid polemik...
Jag svarade på ett antal frågor som Brute Force ställde till mig, gällande mina driftserfarenheter av just Shoraibatteriet i min hoj.
Mitt inlägg var inte avsett att tolkas som att jag tror att endast Shorai klarar att uppnå detta.
Jag har inga rabatter eller påsar ihop med Shorai eller ngn av deras återförsäljare

Som jag har skrivit till dig tidigare så var min bakgrund detta.
Jag ville ha ett fordonsanpassat lättviktsbatteri med robust vattentätt hölje, som använder ordinarie batteripolskor, så att jag lätt kunde gå tillbaks till min blyack om det inte visade sig vara en bra lösning. Jag är nämligen av naturen skeptisk till många nya produkter.

Jag ville dessutom ha minst 270 cca för att kunna starta min motor. Jag ville inte lägga tid på att löda ihop ackar, konstruera egen balansering osv. Man kan inte vara bäst på allt. Är man däremot road av och skicklig i att löda ihop egna batterier, ladd- och balanseringslösningar etc, så ska man ju självklart ägna sig åt det. Inget fel i det. Jag är intresserad av förbränningsmotorer.

Syftet för mig var heller inte att komma så billigt undan som möjligt, men shorai-batteriet vart ändå billigare än ett originalbatteri. Så för mig passade Shorais lösning bra.

Jag vet att Mossberg här på forumet hade problem med sitt första shorai i sin banhoj, vad jag förstod var det orsakat av överladdning i banhojen. Vi köpte våra Shorai ganska samtidigt.

Jojust. finns 2 raceputtar som haft problem med överladdning varav Mossberg den ena. jag tänkte inte på dem utan rena haverier av batterierna i sig.
 

Suka & Mopar

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Ort
Torshälla
Hoj
Gs1500e -85. Gs1150e/R -85/-87. Busa -04. Wildstar -01. CBR1000rr -05
Köpte mig ett Ballistic EVO2 när mitt Shorai packa ihop (1 år). 410CCA mot 270CCA är ju också trevligt, dock väger Ballistic 113 gram mer.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fortfarande ingen som kunnat visa mig kretsen från tillverkaren av Shorai så jag antar att ingen av dem har det.
Jag skall göra ett test så småningom men jag vet inte när jag skall få tid över till att göra något seriöst.

Shorai bör balanseras med samma laddare/balanserare som våra batterier, annars skulle inte denna balanseringsanslutning finnas :)
6812398688_88438d6fbf_z.jpg

large.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köpte mig ett Ballistic EVO2 när mitt Shorai packa ihop (1 år). 410CCA mot 270CCA är ju också trevligt, dock väger Ballistic 113 gram mer.

Det batteriet gillar jag också, det verkar ruggat, både poler och hölje... och ungefär samma pris som motsv Shorai. Skulle vilja ha mer ruggade poler än det är på mitt Shorai.
Vad säger Ballistic om laddning, balansering i instruktionerna? Har de en egen laddare eller gäller 3-årsgarantin med vad för typ av laddare? Jag ser ingen info om det från återförsäljarna.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Shorai bör balanseras med samma laddare/balanserare som våra batterier, annars skulle inte denna balanseringsanslutning finnas :)
]

jo precis. Bara det att en del hävdar (läs även ÅF) att det skall finnas en inbyggd krets också vilket jag tvivlar på.
Om den kretsen vore så bra så borde man ju inte behöva externt precis som du påvisar.

Det jag vill göra är att sätta upp bägge batterierna i en testbänk och se med hjälp av fakta om det finns någon prestandaskillnad.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top