Mathatartråden

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
The Swedisch nationalrätt number one ...Pizza !
Efter en traumatisk upplevelse på en pizzeria går det bara inte...:zpy
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Är detta I-landsproblemtråden nummer ett?

Att sitta och dissa mat... ja då har man växt upp i ett välmående land och är bra bortskämd.

En härlig gourmetdiskussion blir till ett I-landsproblem.:confused:

Mat är förutom en nödvändighet, även föremål för diverse tillagning av råvaror, detta för att höja njutningen av det man förtär.

Men då gäller det även att undvika diverse fallgropar, som förtar njutningen;)

Ni har uppfostrats till att äta upp allt på tallriken, oavsett vad som har serverats, tror jag...:)

Själv ratar jag alltid prinskorvarna...:gnissla

Edit: Visst ja, HATAR ANANAS.

Denna frukt som ska vara med på diverse hörn. Helt onödig och äckligt som berövar njutningens höjdpunkter
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Är detta I-landsproblemtråden nummer ett?

Att sitta och dissa mat... ja då har man växt upp i ett välmående land och är bra bortskämd.
Det största i-landsproblemet är att det jämt ska komma nån jävel och säga att nånting är ett i-landsproblem. Tryck på ny tråd och så styr du upp en u-landstråd där du kan hänga och prata om riktiga problem.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vet inte om det är från någon traumatisk upplevelse från barndomen men Kalles kaviar är något som jag inte stoppar i mig frivilligt. :zpy
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Champinjoner, eller all svamp faktiskt.
Eckliga feta såser typ Beainaisesås och sånt eckel.
Gröt
Wok
Grönmögelost, getost och fetaost, eller faktiskt ganska många andra ostar också, typ alla ostar som smakar nått. Hushållsost och liknande kan gå an.
Curry, sån "svensk"curry, den gula man köper på glasburk... urrrk

Det är väll de flesta eckelmaten

Varjefall av det jag har testat, skulle villja veta hur många som verkligen har testat sina "eckel"maträtter, typ haggis och liknande?
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Har här i Aus provat o grilla kängrustek, jättegott.
MEN! skulle ni råka ramla på en grillfest med kängrukorv, fortsätt gå. Äckligaste maten jag smakat på vääldigt länge. och då äter jag det mesta inklusive inälvsmat.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Champinjoner, eller all svamp faktiskt.
Eckliga feta såser typ Beainaisesås och sånt eckel.
Gröt
Wok
Grönmögelost, getost och fetaost, eller faktiskt ganska många andra ostar också, typ alla ostar som smakar nått. Hushållsost och liknande kan gå an.
Curry, sån "svensk"curry, den gula man köper på glasburk... urrrk

Det är väll de flesta eckelmaten

Varjefall av det jag har testat, skulle villja veta hur många som verkligen har testat sina "eckel"maträtter, typ haggis och liknande?

Fan - det finns inte mycket du kan stoppa i dig inte.

Jag har ätit haggis, pölsa, blodpudding, sniglar, gröt, soppa gjord på komage, delfin m.m m.m. m.m. m.m. m.m. m.mm. och så har jag ätit hund i kina.

Jag skulle vilja veta hur många som INTE smakat maten men som ändå hävdar att det är äckligt.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det största i-landsproblemet är att det jämt ska komma nån jävel och säga att nånting är ett i-landsproblem. Tryck på ny tråd och så styr du upp en u-landstråd där du kan hänga och prata om riktiga problem.

Hatar också det uttrycket,
Ska VI behöva begränsa/förpesta våran egen tillvaro,
Bara för att någon annan har det sämre? Knappast!
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Jag hatar ALL mat! ALL mat I say!

Idag såg jag några byggare som åt MAT och jag kände ett sånt hat och en sån avsky att jag nästan gjorde i brallan. Nu var det ju stora grabbar det här så jag vågade ju förstås inte göra nåt. Men jag har noterat vilken firma dom jobbar åt:gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Äter du precis allt? Det tror jag inte.

Det gör jag förvisso inte :) Men jag klagar heller aldrig.

Är man bortskämd för att man inte vill stoppa i sig fårmage? Dvs Haggis som äts i Skottland. Äter de vår surströmming?


Då är jag bortskämd! Ska man be om ursäkt för att man inte har det lika dåligt som en del stackare som svälter och därför äta sådant man blir rent illamående av?

Allt är relativt, och ja, om man inte äter dessa grejer är man per definition borskämd.
Inte såsom du och jag vill definiera begreppet, men ur ett mera värdsligt perspektiv. Så inget ont i det, vi lever ju trots allt i västvärlden, så ta det inte personligt, det är bara en reflektion över hur bra vi har det.

Då jag genomfört ett antal överlevnadskurser, har jag lärt mig att - faktiskt - ALLT, går att äta.

Den som säger nåt annat har aldrig varit tillräckligt hungrig bara.
 
Last edited:

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Det gör jag förvisso inte :) Men jag klagar heller aldrig.



Allt är relativt, och ja, om man inte äter dessa grejer är man per definition borskämd.
Inte såsom du och jag vill definiera begreppet, men ur ett mera värdsligt perspektiv. Så inget ont i det, vi lever ju trots allt i västvärlden, så ta det inte personligt, det är bara en reflektion över hur bra vi har det.

Då jag genomfört ett antal överlevnadskurser, har jag lärt mig att - faktiskt - ALLT, går att äta.

Den som säger nåt annat har aldrig varit tillräckligt hungrig bara.


haha, ingen fara. Jag tog det inte personligen jag bara undrade ifall du tyckte att gemena man skulle må dåligt över att man inte äter allt (i mina ögon) konstigt och äckligt. Den frågan har du besvarat :)

Kanske skulle jag trycka i mig både surströmming och Haggis om jag var tillräckligt hungrig. Däremed inte sagt att jag skulle tycka att det smakade bra. Tror jag iaf.

Snigel med smak av vitlök har jag testat. Det smakade vitlök men inget mer och jag svalde den. Efter ca 30 min ville den ut. Trivdes tydligen inte så bra i min mage. Jag trivdes inte så bra med den i min mage heller så det slutade iaf bra för oss båda.
 

Dr.Bike

Guest
Att alla människor ovasett ras, klass eller fattigdom, inklusive dig själv, föredrar vissa maträtter framför andra har väl inget med bortskämd eller inte att göra..

Att vi sedan är bortskämda med att ens ha mat och att kunna välja är ju sant. För det är, tyvärr, inte alla förunnat.

Håller med dig till fullo.

Men att säga att man hatar viss mat är väl starkt.
Se min lite yxiga definition på bortskämd...
Det är mer ett strukturellt fenomen än att någon enskild person skulle vara kräsen.
Komplicerat, men jag tror du förstår.

Jag själv bjöds t.ex på, ja gud vet vad, av fattiga människor i Ryssland en gång...(troligen var det hund) Självfallet tackade jag inte nej, och självfallet tyckte jag inte om maten, då jag oxå är ett offer för indoktrinering av mina smaklökar genom åren med Sibylla och gyllene M:et.
Detta var det finaste de kunde bjuda på, och att då ha visat mig kräsmagad hade verkligen inte dugit. Det var bara att äta och se glad ut, tros att kräkreflexerna stod mig upp i halsen hela tiden.
SOm tur var funkade deras Vodka desto bättre.

Kanske skulle jag trycka i mig både surströmming och Haggis om jag var tillräckligt hungrig. Däremed inte sagt att jag skulle tycka att det smakade bra. Tror jag iaf.

Snigel med smak av vitlök har jag testat. Det smakade vitlök men inget mer och jag svalde den. Efter ca 30 min ville den ut. Trivdes tydligen inte så bra i min mage. Jag trivdes inte så bra med den i min mage heller så det slutade iaf bra för oss båda.

Haggis, Surströmming: Jodå, jag lovar... redan efter tre dygn på strapats utan mat skulle du be om det på dina bara knän! :D

Snigel!
Haha, ja det var så lustigt att du nämde det, jag tänkte en gång för många år sedan:
- Jag måste motarbeta mina fördomar!
Sagt och gjort, jag stegade in på en bra restaurang och beställde.
Tur i oturen var de redan "skalade" (räknas sniglar till skaldjur förresten? :hihi)
Sen låg de i en "mini-plättlagg" med vitlökssmör i varje potta med en snigel, sen var det ströbröd över alltihop så man "slapp" se det hele.
Bara sätta gaffeln i och sen stoppa in i kakhålet.

Och du har rätt: Det var ju bara vitlök!

Visserligen gott som fan, men jag ville verkligen veta!
Så jag torkade noga av en snigel, och åt sedan upp den och ingen här som inte ätit sniglar utan vitlök kan ens GISSA vad den smakade!! :D

Detta är dagsens sanning (jag har testat många gånger sedan dess) den smakade...

Värmlandskorv!! :D

Vet inte om det är från någon traumatisk upplevelse från barndomen men Kalles kaviar är något som jag inte stoppar i mig frivilligt. :zpy

Sånt där kan sitta i länge... ibland går det aldrig bort.
Russin var en sån grej, men inte för vare sig smak (de är goda) eller konsitens.
Utan för den hettande känslan av ilskan av att ha blivit lurad, som var starkt förknippad med de små dj.la russinen!

Hur då?
Jo, "på min tid" fanns Sun Maid russinen i pytteförpackningar - förvillande lika tablettaskar...
Och när man vrålat sig hes i en kvart eller så, och morsan tillslut gett med sig och sagt att:
- Jaaaa du fååår en tablettask, bara du är TYYYYST!
Så fann man sig själv straxt utanför på trappan till affären, lycklig och öppnandes sin nya spännande tablettask...

Och vad var det i den då?

Inte fan var det Kalle-Ankatabletter iaf!
Här hade morsan plötsligt drabbats av nåt slags modernt (missriktat) hälsotänk som vi har idag... trots att hon själv gladeligen rökte ett paket Commerce med filter varje dag :gnissla

Russin är alltså förknippade med svek...
Bara så ni vet.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Isterband och dillstuvad potatis är ju gott så man illhoar.
Har svårt att förstå att någon inte gillar detta.

Har en chilensk kompis.
Han påstår att om hans släkt kommer och hälsar på, så skall han bjuda på köttbullar och lingonsylt när de kommer och knäckebröd och sill när han vill att de skall åka hem..

Själv är jag bortskämd.
Har svårt för lever, njure, paella (stavas det så?) och falaffel.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top