Material på säte (grepp) mocka / alcantara?

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
Undrar om det är bättre med alcantara eller mocka som yttre skickt på sätet (anseende grepp).
Det kanske finns något bättre? har bara hört att alcantara är bra.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min personliga erfarenhet är att jag vill kunna glida lagom lätt på sadeln vid förflyttningar men låsa fast mig med minimal arbetsinsats däremellan. Därav är det bättre att ha maximalt grepp mellan innerknä-tank och lite mindre mellan rumpa-sadel.

Har haft mocka på strategiska bitar av skinnstället och div olika grepptejper på tanken vilket har fungerat bra.

Sadel har jag haft sadelgummi i neopren vilket ger lite väl bra grepp men funkar om skinnstället är halt. När jag har haft en riktigt plastig och hal orginalsadel har jag föredragit mocka eller liquisole på stället för att öka på friktionen den vägen men då är jag heller inte så intresserad av utseendet.
Mocka tål inte vatten så det hade jag inte haft på en sadel och Alcantara har jag inte sett något som är tillräckligt nötningståligt men det kanske finns lämpliga varianter.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kardborre?
:hihi
 

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
Min personliga erfarenhet är att jag vill kunna glida lagom lätt på sadeln vid förflyttningar men låsa fast mig med minimal arbetsinsats däremellan. Därav är det bättre att ha maximalt grepp mellan innerknä-tank och lite mindre mellan rumpa-sadel.

Har haft mocka på strategiska bitar av skinnstället och div olika grepptejper på tanken vilket har fungerat bra.

Sadel har jag haft sadelgummi i neopren vilket ger lite väl bra grepp men funkar om skinnstället är halt. När jag har haft en riktigt plastig och hal orginalsadel har jag föredragit mocka eller liquisole på stället för att öka på friktionen den vägen men då är jag heller inte så intresserad av utseendet.
Mocka tål inte vatten så det hade jag inte haft på en sadel och Alcantara har jag inte sett något som är tillräckligt nötningståligt men det kanske finns lämpliga varianter.
Som du skriver ''en riktigt plastig och hal orginalsadel'' är det jag har, så vad skulle man ersätta det med? Om man hoppar över att gå all-in race mode o köper neopren dyna (vill fortfarande kunna åka på gatan utan att avlida)

Är så ny så jag fattade inte att man vill ha en någorlunda hal sadel, men jag vill defenetivt ha mindre hal än min plastbit jag har nu.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Som du skriver ''en riktigt plastig och hal orginalsadel'' är det jag har, så vad skulle man ersätta det med? Om man hoppar över att gå all-in race mode o köper neopren dyna (vill fortfarande kunna åka på gatan utan att avlida)

Är så ny så jag fattade inte att man vill ha en någorlunda hal sadel, men jag vill defenetivt ha mindre hal än min plastbit jag har nu.
CBR600rr är ganska hal men inte extremt. Sätt grepp på tanken och tvätta sadeln ordentligt så ev vax/silikonspray/bumpershine försvinner. Räcker inte det så hade jag funderat på vad som går att göra åt skinnstället innan sadeln modifieras.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Undrar om det är bättre med alcantara eller mocka som yttre skickt på sätet (anseende grepp).
Det kanske finns något bättre? har bara hört att alcantara är bra.
Alcantara har dålig uv-stabilitet, finns andra material som har bättre livslängd och kostar en tiondel. Skulle satsa på en klädsel som ex. en präglad PVC (vinyl) av god kvalitet eller mocca - bytte på min S (som var snorhal och gjorde körningen obehaglig vid acc o broms) till en Luimoto med mocca-inlägg (helnöjd men ganska dyr)
1683228697749.jpeg
Bäst grepp blir det med neopren o liknande material men det klär man knappast med - banhojar kan ha det limmat direkt på sadelstommen

Sedan är sadeln illa utsatt av flera orsaker, sol, mekanisk gnidning, skinnställ som är smorda "blankar upp" sadlar av textil, mocca, alcantara o dylikt så livslängden är begränsad på en hoj som används mycket
Vill du sitta riktigt stadigt så skruva fast en sådan här som ersättning för sadeln....:lol
1683228884572.png
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...

 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top