Massa nybörjarfrågor

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
På väg till bussen gick jag förbi körskolan som vanligt, men kom nu på att fan, skulle man inte ha hojkort och kunna glida stiligt till jobbet istället? Gick in och hörde efter om priser osv.

Jag vill ju så klart komma billigt undan. Från början hade jag tänkt att skita i att köpa hoj förrän nästa säsong (är 22 år så behöver ta kortet nu om jag ska slippa vänta till 24). Tänkte mig att jag tar en eller två lektioner på körskolan bara, och sedan kör upp. Har kört en hel del annat tvåhjuligt innan av mindre storlek (50-125cc) så jag tänker mig att det borde gå ganska lätt. Dessutom tog jag B-körkortet efter 1 lektion.

Men sen började jag bli skeptisk, en tung motorcykel är ju ändå rätt tung, och man ska klara den där lågfartsdelen och allt med. Så va fan, jag köper en egen hoj nu och lär mig själv istället. Farsan har mc körkort (från kellog's-paketet) så han kan väl bara ta bilen och hänga på bakom när vi beställt handledartillstånd?

Jag hittade hojar som såg helt okej ut på blocket. Typ den här http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XJ_900_41129619.htm?ca=15&w=1 eller den här http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XJ_900_41129619.htm?ca=15&w=1

Det är väl shyssta nybörjarhojar? Billig försäkring och lär väl ta mig från punkt a till b liksom?

Sen kommer det där med utrustning.. Jag hittade den här sidan: http://www.sharkspeed.se/
Jacka och byxor för typ 1200kr styck. Ryggplatta för typ en femhundring. Hjälm för tusenlappen, etc. Vad jag förstått har ni på sporthoj väldigt höga krav på skyddsutrustningen, men det är ju inget vrålåk jag ska köra och jag gillar hastighetsbegränsningar, vilket kanske inte så många av er gör? Skulle ni säga att den här utrustningen är HELT utesluten och livsfarlig eller är det okej att jobbpendla i vid lågtrafik liksom?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hojen var ju fin även om det var samma hoj på bägge länkarna.Är det en mc jacka och mc byxor så går det säkert bra.Har kört i sämre grejor med vanlig skinnjacka en gång i tiden.Man kan alltid ha höga krav om man har en hög ekonomi eller äter knäckebröd vareviga dag för att ha råd med senaste modellen.Resten tejpar ihop och kör ... För övrigt så går det säkert bra att bli av med kortet på grund av för hög fart på en XJ900. :crash

Titta även på en hoj utan dessa plastkåpor (klart rejsigare) som fabriken ofta sätter på som leveransskydd ... :lol

http://www.blocket.se/varmland/Kawasaki_750_Zephyr_40963286.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_GSF_600_N_Bandit_41127825.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/halland/Triumph_speed_triple_41039002.htm?ca=23_11&w=3
 
Last edited:

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hejsan!

Har två kommentarer:

1. När du övningskör med din farsa, så får han inte följa med efter i bil. Han måste antingen åka med på hojen, eller köra en egen hoj efter. Bara så att du tänker på detta.

2. När det gäller säkerhetsutrustning så skiljer det sig stort på vad folk tycker. Vissa säger att de inte vill lägga massa pengar på utrsutning och bara äta knäckebröd etc etc. Jag har en fråga då. När det kommer till priset för säkerthet, hur mycket tycker du att ditt liv är värt? 1500? 3000? 10000? Fick själv denna frågan när jag skulle köpa mitt första ställ och den fick mig att tänka efter var jag skulle placera pengarna.

Lycka till med kortet!
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Det här med säkerhetsutrustning kan du få hur många synpunkter som helst på.
Jag har handlat ett allvädersställ på Sharkspeed och var väl hyfsat nöjd med det. De inbyggda skydden satt lite si och så, kvaliten inte den bästa vilket märktes rätt snabbt på dragkedjor och i sömmar. Stället var hyfsat bra i regn och hade många ventilationsmöjligheter. Men med tanke på hur sömmarna betedde sig hade jag nog inte velat klota i det.
Fundera på om du inte kan lägga samma peng som på Sharkspeed på ett begat ställ på blocket istället.
Lycka till:tummenupp
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hejsan!

Har två kommentarer:

1. När du övningskör med din farsa, så får han inte följa med efter i bil. Han måste antingen åka med på hojen, eller köra en egen hoj efter. Bara så att du tänker på detta.

2. När det gäller säkerhetsutrustning så skiljer det sig stort på vad folk tycker. Vissa säger att de inte vill lägga massa pengar på utrsutning och bara äta knäckebröd etc etc. Jag har en fråga då. När det kommer till priset för säkerthet, hur mycket tycker du att ditt liv är värt? 1500? 3000? 10000? Fick själv denna frågan när jag skulle köpa mitt första ställ och den fick mig att tänka efter var jag skulle placera pengarna.

Lycka till med kortet!

Mitt liv är värt minst en miljon, men jag har inte en miljon. Vad ska jag göra då?


Inte en chans på jorden med den annonstexten.. :p

Det här med säkerhetsutrustning kan du få hur många synpunkter som helst på.
Jag har handlat ett allvädersställ på Sharkspeed och var väl hyfsat nöjd med det. De inbyggda skydden satt lite si och så, kvaliten inte den bästa vilket märktes rätt snabbt på dragkedjor och i sömmar. Stället var hyfsat bra i regn och hade många ventilationsmöjligheter. Men med tanke på hur sömmarna betedde sig hade jag nog inte velat klota i det.
Fundera på om du inte kan lägga samma peng som på Sharkspeed på ett begat ställ på blocket istället.
Lycka till:tummenupp

Åh fan.. Det lät inte skitbra. Men begagnade kläder, lär inte de lukta lök något så fruktansvärt? :D Finns det något annat ställe jag kan köpa billig skyddsutrustning ifrån, som håller en smula bättre kvalitet?

Vart hittar jag förresten mc skor i storlek 48? :( Helst även billiga..

Sen ang övningskörning, farsan har varken mc eller utrustning och han är nog inte sugen på att lägga ner ett gäng tusenlappar på utrustning för att kunna åka på bönpallen ett par timmar med mig. Hur tycker ni jag ska lösa övningskörningen?
Det kanske rentav finns någon härifrån som kan tänka sig att ta mig under sina vingar? :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
När det kommer till utrustning så har de flesta MC butiker i stan utgående modeller osv till reapriser som matchar de priser du hänvisar till. Kolla med ...
JohansMC
Lelles
Yamahacenter
Hondacenter
Handelsboden (kläder, hjälm)
Sportdepån stigs center + partille (kläder, hjälm)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tog kortet genom att köra lite hemma med en xj900 (just den färgen å, kanonsnygg :tummenupp) och med körskolans motard.

Enligt mig är de en bra nybörjarhoj, man sitter riktigt jävla bra och kan köra hur långt som helst, smidig och lätt hanterad, speciellt för sin storlek och går att köra inspirerat om man så vill, dock tar fotpinnarna i tidigt på kinx-kurser.. :näsblod Vet inte hur den är på lågfarts banorna, en xj900 väger ca 240kg så de är lite att flytta runt men känns ändå smidig och lätt styrd när man väl kör, både sakta och fort :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag började med kläder och hjälm från Biltema.
Bytte år två eftersom man får vad man betalar för.
BT's grejer funkar säkert men tusen ggr bättre passform på "riktiga" kläder. :)

Många svar på körkortsfrågor på denna länk:
http://www.korkortsportalen.se/

Lycka till! :tummenupp
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tack så mycket! Det kliar i fingrarna som satan nu. Får kalkylera lite på kostnaderna och vill det sig väl slår jag till på den xj 900 jag länkade. Fixat så en polare med skåpbil är redo att sticka och hämta den i alla fall! :D
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kanske blev en aning :)rolleyes:) nostalgisk om xj:n, men de är en bra hoj enligt mig:tummenupp

En bra detalj med Biltemas kläder utöver att dom är billiga att börja med är att dom har ett års garanti, hjälpte dock inte så mycket när en dragkedja i stövel sa upp sig efter 1,5år.. :rolleyes:
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Utrustningen tycker jag att man ska tänka på vad man köper, alltså inget som känns billigt.
Jag har en jofama tour jacka som är väldigt bra. Inte alls dåliga sömmar eller liknande, dessutom väldigt vattentät. http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=259_273_546&products_id=6019
Byxor är samma sak, men Lindstrands STR http://www.mchuset.se/product_info.php?cPath=1_52_58&products_id=4653
De är inte så mycket dyrare än de du hade kollat på, men troligtvis mycket bättre kvalitet. :tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Åh fan.. Det lät inte skitbra. Men begagnade kläder, lär inte de lukta lök något så fruktansvärt? :D Finns det något annat ställe jag kan köpa billig skyddsutrustning ifrån, som håller en smula bättre kvalitet?

:)

Det går att hitta billiga kläder och även hjälmar hos svenska handlare ..... tror jag lanadade på ca 5k med "allt" .... visserligen utgågna modeller men vettiga grejjer

prutade lite åxå :tummenupp

använder fortfarande stövlarna,ryggplattan och kör även med hjälmen ibland (bra å ha som reserv å "skjutshjälm") men allväders-stället hänger ledset i garderoben (bra vid skjutsning det med)

Scott allväders braller å jacka
X-lite hjälm "demo ex"
Sidi stövlar
Dainese ryggplatta
Lindstrans vantar (retur ex utan "lappar" men nya och typ "provkörda")

lite salig blandning i färger å sånt...men leka posör var inte aktuellt , jag ville ha hyffsat billiga och säkra grejjer när jag övningskörde .... sen att man byter ut delar för bättre passform/utseende/slitage är väl bara naturligt .... å då oftast till ganska mycket dyrare grejjer
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Att köpa begagnat är inte konstigt när det gäller skinnställ. Jag köper aldrig secondhand annars, men mitt första skinnställ tog jag över efter min pojkvän, som hade köpt det begagnat. Jag var alltså åtminstone den 3:e som använde det. :D

Nya grejjor behöver inte kosta skjortan. Kolla fyndvaror hos t.ex Lelles. Många handlare har t.ex. bra pris på Lindstrands jacka Challenger och byxa Cuda, efter som det är utgående modell. Köpte själv ett par Cuda för 1995 inkl frakt.
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Ang körkortet, har du bokat riskutbildningarna och teorin? Kan nog vara väntetider på dom nu för tiden och mtp att du ska ta det i år och inte har börjat så bör du nog börja med det =)
Annars är mitt tips att ta ett par körlektioner på skola, vänta med att köpa hoj nu eftersom du ändå inte kan övningsköra hemma och köp bra nya el begagnad utrusting. (köp dock ny hjälm, inte beggad). Lycka till!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Utrustningen tycker jag att man ska tänka på vad man köper, alltså inget som känns billigt.
Jag har en jofama tour jacka som är väldigt bra. Inte alls dåliga sömmar eller liknande, dessutom väldigt vattentät. http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=259_273_546&products_id=6019
Byxor är samma sak, men Lindstrands STR http://www.mchuset.se/product_info.php?cPath=1_52_58&products_id=4653
De är inte så mycket dyrare än de du hade kollat på, men troligtvis mycket bättre kvalitet. :tummenupp

Det går att hitta billiga kläder och även hjälmar hos svenska handlare ..... tror jag lanadade på ca 5k med "allt" .... visserligen utgågna modeller men vettiga grejjer

prutade lite åxå :tummenupp

använder fortfarande stövlarna,ryggplattan och kör även med hjälmen ibland (bra å ha som reserv å "skjutshjälm") men allväders-stället hänger ledset i garderoben (bra vid skjutsning det med)

Scott allväders braller å jacka
X-lite hjälm "demo ex"
Sidi stövlar
Dainese ryggplatta
Lindstrans vantar (retur ex utan "lappar" men nya och typ "provkörda")

lite salig blandning i färger å sånt...men leka posör var inte aktuellt , jag ville ha hyffsat billiga och säkra grejjer när jag övningskörde .... sen att man byter ut delar för bättre passform/utseende/slitage är väl bara naturligt .... å då oftast till ganska mycket dyrare grejjer

Att köpa begagnat är inte konstigt när det gäller skinnställ. Jag köper aldrig secondhand annars, men mitt första skinnställ tog jag över efter min pojkvän, som hade köpt det begagnat. Jag var alltså åtminstone den 3:e som använde det. :D

Nya grejjor behöver inte kosta skjortan. Kolla fyndvaror hos t.ex Lelles. Många handlare har t.ex. bra pris på Lindstrands jacka Challenger och byxa Cuda, efter som det är utgående modell. Köpte själv ett par Cuda för 1995 inkl frakt.

Stort tack båda tre för de tipsen! Det är alltså en bra idé om jag lånar farsans bil och tar en sväng runt till olika handlare i göteborg och ser vad de har och köper ett ihopplock av det som är billigt på olika ställen? :)

Ang körkortet, har du bokat riskutbildningarna och teorin? Kan nog vara väntetider på dom nu för tiden och mtp att du ska ta det i år och inte har börjat så bör du nog börja med det =)
Annars är mitt tips att ta ett par körlektioner på skola, vänta med att köpa hoj nu eftersom du ändå inte kan övningsköra hemma och köp bra nya el begagnad utrusting. (köp dock ny hjälm, inte beggad). Lycka till!

Nae, jag har inte bokat något sådant. På trafikskolan så sa de att det inte var någon superhets, men att folk nog snart vaknar till liv och börjar boka in sig! Jag köper hojen redan nu har jag kommit fram till, jag kan ju övningsköra med pappa på typ stor parkeringsplats och öva lågfartskörning, manövrering etc, tror nog polisen tycker det är okej om han står bredvid och kollar på liksom.. Sen ska det väl inte vara omöjligt att hitta någon shysst tjomme här på sporthoj eller nåt som kan tänka sig att ta mig med ut på några åkturer? :)

Kanske blev en aning :)rolleyes:) nostalgisk om xj:n, men de är en bra hoj enligt mig:tummenupp

En bra detalj med Biltemas kläder utöver att dom är billiga att börja med är att dom har ett års garanti, hjälpte dock inte så mycket när en dragkedja i stövel sa upp sig efter 1,5år.. :rolleyes:

Det låter rätt bra! Kanske att jag köper vissa "detaljer" på biltema då, typ handskar och så där.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
En grej jag tänkt över en del, hur beter man sig vid hojköp? Jag har ju inget kort nu så att få provköra hojen känns ju inte så aktuellt. Men man vill väl helst ändå dra igång knarren och höra hur den går, men även känna hur den går. Jag har ju en smula erfarenhet av tvåhjuligt så lite koll på vad man ska kika efter har jag väl. Men typ att känna på växellådan under körning, glapp i styrlager osv måste man väl köra för att märka av? Borde jag be om att få åka med på bönpallen en kortare runda eller bara att han kör den en bit så står jag bredvid och ser hur hojen beter sig?
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Jag lånar tråden lite! Jag bestämde mig förra helgen för att satsa på att ta mc-kortet nu innan säsongen är över. Spontant som det är så har jag väl inte allt för mycket tid på mig.. Jag hinner dessutom inte övningsköra mycket i augusti, så får se hur det går! Först och främst - tror ni att det ens är möjligt? Jag har väl kört motorcykel/moppe totalt 5 ggr i mitt liv.

Jag funderar på om jag ska köpa en mc som jag kanske kan övningsköra lite med. Jag har ingen än så länge som kan vara min handledare, (pga man måste ha haft kortet i 5 år) men tänker mig att man kanske kan ta sig till nån parkering och lattja lite? Men är det bra att köpa en innan man har kortet? Jag vill köra sportcykel, men tänker att en typ CBR600 skulle vara en bra modell att börja med? Vad kan man tänkas behöva betala för en sån? Jag har väl en budget på 20-30k bara.. Skulle dessa vara nåt? http://ekuriren.lokus.se/Visa/Oster...&AS_S=1&AS_P=2&SF=1&SF_C=5&SF_P=5&SP=1&SP_C=5
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_CB_750_seven_fifty_Bytes_41370466.htm?ca=14&w=1

Hur mycket kostar utrustningen? Jag har hört att det är GoreTex man ska lägga pengarna på? Vad kostar då ett sånt ställ, tillsammans med skor, hjälm och handskar?

Tacksam för svar!
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top