Manstråd: Att raka ansiktet!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alltid rakhyvel, dock verkar bara Gillette-nånting funka. Tex Wiliinson sword, Bic eller annat billigt mög gör att det ser ut som att jag har försökt hångla upp en gräsklippare på högvarv, däremot funkar nån månad gamla Gillette alldeles ypperligt, även om man får ta i lite :rolleyes:

Däremot rakar jag mig högst nån gång i veckan, så jag brukar ha tredagarsstubb, minst.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Någon gång per vecka.
En skvätt vatten och så någon slags Gilettehyvel.
När det går trögt och endorfinpåslaget blir för
starkt är dags att byta blad.
Inget kladd och inget gucka.

Fast i bland hinner en stor jävla mustasch
etablera sig när man har garden nere.
sivaji_ganesan.jpg
Nedkämpas med hyveln även den.


/e
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
trimmar ner till 1 mm, så slipper man dessutom irriterad hy.

Och får i stället en irriterad sambo!
Inte poppis alls att gå på damhud
med 40-korns smärgelduk. :gnissla

Sjukt effektivt preventivmedel. :fakta

/e
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Steg 1: Duscha ALLTID innan du rakar dig så huden är fuktig
Steg 2: Tvätta ALLTID ansiktet innan, då undviker du finnar då de uppkommer pga öppna sår och smutsig hy
Steg 3: Fixa en safety-razor

Steg 4: Fuck bitches! (illustration)

fuck yeah.jpg
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
När det ska gå snabbt, rakmaskin.
När jag vill vara fin, en dusch och sedan valfritt lödder och just nu bic engångshyvel (orange med 3 blad, hyffad resultat och hyffsat prisvärd) Duschar jag länge behövs inte löddret.

Där nere får det växa hej vilt. :wildandcrazy
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kör oftast hyvel, men väldigt less på att hyveln bara funkar 2-3 rakningar.. Funderar på att övergå till rakkniv :)


Skrivet med fingrar på en iPlatta...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag känner igen mig men när Gilette kom med dubbelblad (Excel) funkade det kanon om jag rakade mig i duschen. Sen var det någon idiot som la till Sensor i namnet och meckade med bladen. Efter det kunde jag fortfarande raka mig med den men det är ett jämrans hamrande mot väggen, tryckluft, andra verktyg,... för att hålla den ren.

Sen blev det 3 blad och ännu flashigare reklam men helt värdelös att raka sig med. Ovanpå detta var det någon djuping som i miljötänkets tidevarv tyckte att batteri i en rakhyvel var en bra ide :huvet och det blev ännu sämre.

Som tur är så har jag kvar Excel skaft och det går att hitta sådan blad på tex Claes Ohlsson (där köpte jag 3 x10 pack sist jag köpte.

Maskin funkar men det är för meckigt, rakar inte tillräckligt bra efter en kortare tid och nya knivar är på tok för dyrt.

Engångshyvlar är tortyrinstument för mig.

När det inte längre går att inhandla Gilette Excel twin blade längre får det bli helskägg eller gammal hederlig rakkniv.:yoparty
 

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Borås
Hoj
Wildstar 1600 -03
Kör med bic enkelblad och nivea-skum, tar fejset först sedan svålen :)
Ner i papperskorgen med hyveln och fram med ny varje gång, ca 3ggr i veckan.
Men jag har hockeyklubbs sideburns och dom vill ju man hålla efter ;)
Frugan har sagt att om jag rakar bort bockskägget och burnsen så blir det skilsmässa...
Så det är den hårda looken som gäller hemma !
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag brukar raka kanske var annan/var tredje vecka typ. Det börjar med att man ser lite skönt relaxad ut med lite skäggstubb, sen blir man lite skäggig och sen plötsligt måste man delta på något och se välvårdad ut och då blir det till att raka sig igen.

Kör nästan alltid med maskin först och sen i duschen med rakhyvel. Föredrog Gilette med 2 blad men det går ju inte att få tag på längre så det är 3 blad som gäller.

Ansiktstvål och tvätta, raklödder, raka, och sen sån där rak-gelé efteråt tycker jag är skönt.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Kör med en Philips rakaparat (brauns varianter fungerar inte alls tillfredsställande) om man har 1-3 dagars stubb.
Fungerar tillräckligt hyffsat för vardagsbruk.

Är stubben längre eller om man ska jaga nått fruntimmer är det först trimmer, sen dusch med lödder o rakning med wilkinsons extra sensitive 2-blads (sjuk bra med rensnings knapp och billiga, går att använda 2-3 innan man behöver byta). Sen då man kommer ut ur duschen tar man o kör en omgång till med lödder o 2-bladaren för man missar utan spegel då man är i duchen.

Ska man bara vara lite extra vardagsfin så blir det apparaten + 2bladaren (torrt då inget lödder behövs för att bara dra bort det lilla extra som apparaten inte klarar av)

Nu börjar det bli problem att hitta affärer där man kan köpa just wilkinsons 2-bladare med rensningsknapp :(
typ bara en av 4 affärer som har dem. Annars finns bara de där skitdyra multiblad extra duper hyper varinterna som inte ger ett skit extra mot den billiga 2-bladaren.

Ett annat tipps är att efter ni rengjort hyveln är att blåsa eggarna torra.
Läste en artikel nånstan om att det är rost som tar eggen av bladen (på de hyvlar som inte är skitkvalite från början) o gör de slöa o jävliga.
Efter det att jag började blåsa bort vattenet från eggarna på 2bladenen så håller den 4-5 rakningar :)
inte dåligt för en "engångs hyvel" för 4kr stycket
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Raka sig? Vad är det? :va

Jag kör med billiga skithyvlar kombinerat med trimmer samt sax (beroende på hur långväxt mitt skägg är). Ska jag renraka mig så kör jag med trimmern till det är lagom kort, fulhyvel tills jag är någorlunda renrakad och sen en flerblads Gillette Fusion (eller nåt sånt) för att bli babylen. :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Rakar mig alltid efter dusch eller bad. Då går det som bäst. Annars är det som att dra av isoleringsrör med en kratta. Ont som fan gör det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skäggtrimmer någon gång i veckan. Är man snygg är det bara sexigt med lite stubb. :)
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Bic is king. Kostar dessutom typ en spänn styck.

ca856ce821e396da2e135c80ac653c90.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Najf it is!
Fungerar väldigt olika måste jag säga. Främst beroende på att man kanske inte alltid orkar skärpa den tillräckligt eller har för inpiskat hård stubb eller helt enkelt på dagsformen för handlaget. För handlag krävs, det är inte förlåtande som en hyvel precis.
Sedan bör man ha en bra strigel att skärpa den mot samt bra raktvål och -borste. Det fungerar med raklödder också men resultatet blir inte lika bra tycker jag och då har jag bara att jämföra med en dålig borste och en tvål som kanske inte kan klassas till elittvål.

Ska vi göra en liten lista kanske? Jajjemen!

Fördelar:
  1. Räcker länge, blir mycket billigare och dessutom bättre för miljön på lång sikt.
  2. Bryr sig inte om hur länge sedan det är du rakade dig sist.
  3. Old School.
  4. Konturer blir knivskarpa (vad annars).
  5. Ger faktiskt ett viss mått av självbelåtenhet när man lyckas riktigt bra.

Nackdelar:
  1. Resultat hänger på dagsform (kan vara på pluslistan med iofs).
  2. Man måste löddra på ordentligt (iaf jag).
  3. Svårt att blindraka med gott resultat (utan spegel alltså).
  4. Risk för att skära sig in i evigheten (även detta kan hamna på plussidan vissa dagar).

Totalt så skulle jag rekommendera kniven alla dagar i veckan, eftersom jag tycker att fördelarna väger så mycket tyngre än nackdelarna.
Och ja, du kommer att skära dig. Det är inte ofta dock. Första jacket jag gjorde var i pannan!
Och skit i lotion och gojs. Det rimmar inte väl med knifkonsten. Spritig after shave livar upp dagarna lite.
Läste något liknande detta på någon svensk sida som krängde knivar:
"Att raka dig med kniv är bland det absolut manligaste du kan göra. Konturrakning, renrakning, ALLT blir skarpare med kniven. Glöm bara inte att smörja in huden med alun och en aloe vera-kräm efteråt så att huden blir så blommigt frisk den bara kan bli!"
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag tillhör den håriga generationen och kan bara uttala mig om ansiktet. Och för mig är det varje vardagsmorgon som gäller.

Såvida man inte kan hantera en kniv så är det oldskool våtrakning (mkt varmt vatten innan) med en bra hyvel som gäller, finns inte en maskin i världen som slår det. Däremot är fler blad inte nödvändigtvis bättre...har testat senaste Gillette Fusion Phenom med fem blad men ärligt talat slår den inte min Mach 3 Turbo (så jävla fånigt namn men hyveln är det inget fel på:tummenupp).

Sen på med lite After Shave Balm (Biotherms och L´occitanes grejor är riktigt bra till ok pris) på hals, kinder o haka så är man redo för en ny dag! :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top