Manligt respektive kvinnligt?

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Det är väl skitsamma hur folk är uppväxta. Kvinnans lott här i livet är att passa upp mannen.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Ska själv skriva en uppsats i samma ämne senast imorgon. Fråga dig själv istället, analysera vad du tycker, och varför. Jag menar; du kommer ju knappast få något vettigt svar hära. Eller så har du det. ;)
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Itacha75 skrev:
2655492 Ska själv skriva en uppsats i samma ämne senast imorgon. Fråga dig själv istället, analysera vad du tycker, och varför. Jag menar; du kommer ju knappast få något vettigt svar hära. Eller så har du det. ;)
nja, jag väntade mig faktiskt lite mer genomtänkta svar än vad jag fått hittills.

Självklart har jag redan tänkt själv och skrivit uppsatsen så som jag vill ha den, men jag vill väva in lite andra tankar och funderingar, och lättaste sättet att få ett nytt perspektiv på saker och ting är att fråga andra och vara öppen för deras åsikter och motiveringar...

dessvärre tycker ja inte att ex. Pinky tillfört speciellt mycket genom att bara skriva att kvinnor är korkade

Anledningen till att jag postade både här och i OT forumet är att jag ville ha lite lokala åsikter, och lite från andra invånare runt om i landet. Hade jag bara postat här hade jag antagligen fått 98,9 % göteborgsåsikter endast och hade jag bara postat i OT forumet så hade jag inte fått mer än 2 % göteborgsåsikter. Jag vill veta allt som rör detta (givetvis allt endast inom kategorin "inlägg med kommentarer genomtänkta både 1 - 2 och 3 ggr").

Snälla, antingen gör ni som praktexemplen Malmoqvisto Thunder och Pysch och skriver vad ni faktisk tror eller så skriver ni inte alls....

(Ledsen att hänga ut er boys, men jag är lite trött på allt skitsnack och gnäll som svenskar håller på med hela tiden. lägg ner det nu, eller gnäll på nån annan för jag kommer fortsätta ställa frågor som jag vill veta svar på under resten av mitt liv tills dess det inte finns mer att lära mig).
 
Last edited:

draken!

lite bättre än du tror
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Madrid
Hoj
Ducce
Malmeqvisto skrev:
2654631 Min svåger jobbar som genuspedagog med uppdrag att lära lärarna inse vad de egentligen lär ut till barnen. Mycket av de äldre barnens (och vuxnas) beteende och värderingar kommer redan i förskolan där de får lära sig att killarna ska leka med bilar och få större utrymme att prata. Tjejer lär sig vara fina, sminka dockor och vara tysta.
Det går att tro hur mycket som helst men det är namnet genus hör samman med social identitet och är inte samma sak som kön. Allting avgörs av uppfostran, de typiska stereotyper av manligt och kvinnligt som existerar och efterlevs kan motverkas på ett tidigt stadium. De biologiska skillnaderna är (förutom det uppenbara) små.
Jag håller också på med en skoluppgift om genusfrågor nu, jag skriver c-uppsats i journalistik. Vi tittar på mansbilden i könsneutrala tidskrifter och där går mönstret igen. Män framställs som stereotyper. Det går att säga att vuxna får lära sig, precis som dagisbarnen, att ett visst kön ska bete sig på ett visst sätt. Det har forskats hur mycket som helst på mansbilden och en vanlig teori att mansbilden är hegemonisk. Det betyder att typen alphahannen är den som eftersträvas i samhället.

Jag kan skriva hur mycket som helst på det här men ger mig nu.


Jag håller i stort sett med ovanstående. Själv är jag förskollärare med spetskompetens inom genusområdet... dvs jag har betalt (inte mycket men ändock) för att fostra barn, både killar och tjejer så de får lika förutsättningar i livet och ett möjlighet att prova på alla olika aktiviteter.

I koncentrat så tror jag att barn blir vad som förväntas av dem samt att barn tycker om/ blir skickliga på det som de får prova på.

draken - med riskt för att tas som seriös och spoilera min image som ducati-toka :D
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jag tror INTE på att det endast skulle vara uppfostran ELLER biologin som styr manligt kvinnligt.

Jag skulle nog tippa på att en kvinna, eller en liten flicka redan i låg ålder har ett behov av att sköta om och trösta någon, såsom dockan eller kramdjuret.

En man/pojke har andra behov, det måste hända mer, bilarna går sönder, för pojken måste ju se om det håller om man slänger ut den från tredje våningen.

Kanske är det medfött? Jag tror nästan det.

Men sen spelar nog som sagt kulturen och det mänskliga arvet in en hel del.
Alla länder har fortfarande inte kommit lika långt som sverige, som ännu har stor könsindelning.

Och ja, vi män är svin. Vi måste ha den där chargongen som framställer oss som matcho.
Hade en kollega från elsalvador förrut. Där ser man tydlig könsindelning på grund av kulturen.
Vi fick en kokbok i julklapp på jobbet, en sån där som man fick om man skänkte pengar till hjärt och lungfonden.
Han blev så förbannad! Hur fan kunde vi macho män få en kokbok, det är ju kvinnans jobb att laga mat.

Men jag tycker det är grymt kul att laga mat, har alltid varit svag för små barn, har jobbat på fritids, jag gick på ridskola när jag var liten, men inte fan blev jag "maricon" ändå, vilket jag tror min flickvän kan gå i god för.

Skit i könsroller, män kan rida, det är mest småtjejer som är i stallen, men hästeliten är nog mest reprenenterad av män, och det finns många duktiga kvinnliga "motormän"
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Miss_Orchidee skrev:
2655901 nja, jag väntade mig faktiskt lite mer genomtänkta svar än vad jag fått hittills.

kl 1800 imorgon kommer du få en föreläsning från en expert på ämnet :gnissla

Glöm inte träningskläder :whip
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Alming skrev:
2656007 Jag tror INTE på att det endast skulle vara uppfostran ELLER biologin som styr manligt kvinnligt.

Jag skulle nog tippa på att en kvinna, eller en liten flicka redan i låg ålder har ett behov av att sköta om och trösta någon, såsom dockan eller kramdjuret.

En man/pojke har andra behov, det måste hända mer, bilarna går sönder, för pojken måste ju se om det håller om man slänger ut den från tredje våningen.

Kanske är det medfött? Jag tror nästan det.


Hur va det innan bilen uppfanns då? på stenåldern? va tjejer tjejer och killar killar då?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja, det är stora skillnader genetiskt. Men varje gång man hävdar det är det någon som drar upp något exempel på att det inte alls är så.

Naturligtvis finns det kvinnor som är mer "manliga" i sättet än vissa män, och vise versa.

Några punkter som jag tycker är väldigt tydliga:

Män är betydligt mer målinriktade (absolut inte alltid eller ofta i positiv mening). Det märks väldigt tydligt när man ser på t.ex. dator/tv-spel. The Sims har blivit en jättehit och har en stor kvinlig publik. Jag har också lyckats uppskatta det men kan inte komma undan känslan att det ju faktiskt inte går ut på nått. Det går ju inte vinna! Inte bli bäst och slå sina konkurrenter. Det roliga ligger inte i målet utan i stunden. Det har killar svårt att förstå. Det är nästan så man läser böcker för att kunna pricka av dom som lästa (inte riktigt, men du hajar principen).

Kvinnor pratar om händelser och känslor. Killar pratar om saker. Killar verkar också ha mycket lättare för att snöa in på och bli hysteriskt intresserad av en eller några saker medan tjejer inte har lika tydliga passioner. Fråga nästan vilken kille som helst så spenderar han en jädra massa tid och pengar på något stort intresse medan tjejer verkar kunna uppskatta mindre och fler saker mer.

Sen vet jag inte om det ändras med åldern. Jag var hopplöst "grabbig" som barn och tonåring. Fick dockor av syrran att leka med - dom skruvades isär, undersöktes och byggdes pansarvagnar av. :) I vuxen ålder har fler och fler saker som tidigare var så viktiga blivit helt meningslösa och jag hoppas att jag fått fler "kvinliga" egenskaper.

nått sånt...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Miss_Orchidee skrev:
2656430 Hur va det innan bilen uppfanns då? på stenåldern? va tjejer tjejer och killar killar då?


Om vi ska gå tillbaka sååå långt bak i tiden så var det helt andra tider :va

På den tiden och fortfarande i vissa delar av världen var/är kvinnor kvinnor!
Dvs att dom ska sköta hemmet och barnen medans männen är på sina arbeten eller anförskaffar föda och försörjde familjen...
Då fostrades flickorna till att bli kvinnor och pojkarna till att bli män. vad dom hade för intressen hörde nog inte till saken, deras framtid var redan bestämd!
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Miss_Orchidee skrev:
2656430 Hur va det innan bilen uppfanns då? på stenåldern? va tjejer tjejer och killar killar då?
jag levde inte då, men jag har läst i böcker i skolan att männen jagade, och gjorde grovgörat, och kvinnorna var hemma och födde barn...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Alming skrev:
2657689 jag levde inte då, men jag har läst i böcker i skolan att männen jagade, och gjorde grovgörat, och kvinnorna var hemma och födde barn...


Och männen fick ta kvinnorna när och var de ville. För honorna hade inget att säga till om.

//Rashid grottmänniska
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Rash skrev:
2657716 Och männen fick ta kvinnorna när och var de ville. För honorna hade inget att säga till om.

//Rashid grottmänniska


du har har inte träffat rätt kvinnor gubben :)
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Pysch skrev:
2656938 Om vi ska gå tillbaka sååå långt bak i tiden så var det helt andra tider :va

Jasså, så nu har det skett nån mutation som gör att det är medfött nuförtiden men inte va det då? eller :rolleyes: :) Förlåt, jag bara är jävlig och vill veta:arsele
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Miss_Orchidee skrev:
2657816 Jasså, så nu har det skett nån mutation som gör att det är medfött nuförtiden men inte va det då? eller :rolleyes: :) Förlåt, jag bara är jävlig och vill veta:arsele


:D :D :D :)

Vad jag menade var att "förr" så fostrades barnen till redan förutbestämda arbetsuppgifter, dvs tjejer till att sköta hem och barn medans pojkarna till att försörja familjen.

mutationen = evolution :tummenupp

I dagens samhälle så är det jämställt i den här frågan tycker jag iallafall! Visst finns dessa ödlor sk feminister som försöker ge samhället en orealistisk syn på hur kvinnor förtrycks och att män är svin!

(väntar på din respons) :gnissla
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Lite tankar...
Jag har 2 småsystrar och har ägnat huvuddelen av min "tränarkarriär" i handboll att träna tjej och flicklag. Många av mina närmare kompisar är tjejer.
Är ingen expert men tycker mig ha gjort en del upptäckter.

Min Objektiva Syn på Skillnader:
(Detta är Generaliseringar = Jag drar alla över en kam, jag bortser helt från individuella skillnader pga uppfostran, uppväxtförhållanden, pojk-flickor och flick-pojkar.)
Killar:
# Fungerar bra i grupp.
# Det är Ok att vara bra och/eller ledare.
# Tävlar om A L L T. Att vara bäst är bra...
# Använder kritik till att "visa andra att de har fel".
# Struntar i större utsträckning vad andra säger - eller vill "göra upp" (blir förbannade för att "nån har fel).
# Pratar gärna OM sig själva för att imponera på andra.
# Träffas killar inte på ett tag så tar vänskapen vid där de slutade.
# Kan rensa luften genom slagsmål och sen är det bra.

Tjejer:
# "Alla" ska vara mer lika, det är inte ok att avvika från "det normala".
# Likhet och/eller det gemensamma för tjejer samman.
# Tar lättare åt sig av kritik och vänder den inåt.
# Undviker i större utsträckning direkt konfrontation.
# Lyssnar på, och frågar om de vill visa intresse.
# En kontinuerlig kontakt är ett bevis på att vänskapen är "vid liv".
# Har ett "duktig-flicka" syndrom att kämpa mot. (jag tror personligen att det är något tjejer "uppfostras" till i skolan.)

Denna beskrivning passar inte in på alla ,alla känner inte igen sig överallt. Det finns en hel del böcker som behandlar detta ämne på ett bra sätt.
Många saker påverkar under uppväxten. Värnplikt, idrottsutövning och yrkesval/utbildning, till exempel.

Relationer i korthet::rolleyes:
Tjejer "anställer" killar.
Killar behöver ett jobb.

/H
 

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
-
Miss_Orchidee skrev:
2653996 Fick en uppgift i skolan om det manligt och kvinnligt beteende/tanke mönster.

Jag vet vad jag anser, men skulle gärna vilja veta lite vad ni andra tycker och tänker om detta.

Vilken kurs läser du? Vilken nivå pratar vi om? högskola?

I vilket fall, min son på 2 år gillar moppar, motorcyklar, traktorer och flygplan sen första gången han såg någon av dem. Det är ingen som har uppmuntrat honom att föredra något före det andra. Han har fått dockor och andra leksaker och dissat dem stenhårt. Behöver jag nämna att han är en hård fan av Simpson, Meckar Micke och Byggare Bob? :)
Jag trodde innan jag fick barn själv att det handlade om vad man gav dem, men jag erkänner mig motbevisad.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top