MangeH`s Gsxr 1000 TURBO -03

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Turboprojektet vilar här också p.g.a tidsbrist. Hojen används just nu som den är och det blir nog så resten av säsongen. Fick IC och oljeslang-kit från Marklund för ett par dagar sedan :).
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Antar att det blir bäst att fästa upp gradskivan på svänghjulssidan? Men den skruven borde väl vara vänstergängad?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Äntligen är kamaxlarna injusterade och klara. Om allt går som jag vill ska motorn upp i ramen ikväll...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har man varit nere i garaget och fått upp motorn i ramen. Började koppla in elen men hittar inte vart alla kablar ska sitta. Eftersom jag köpte hojen i delar vet jag inte heller om det fattas något. Är det någon som kan hjälpa till med detta?
1: Svart/vit och svart med två stift(kommer från härvan till tändspolarna).
2: Svart/vit, ett stift kommer från kabelstammen under tanken.
3: Svart/röd och röd/svart, kommer från kabelstammen under tanken.
4: Slanganslutning på höger sida av luftburken. Hittar inte vilken slang som ska sitta där?
5. Hittar inte minuskabeln till batteriet. Ska den bara jordas i chassit/motorn eller ska den dras någon annanstans?

Lyckas inte få in bilderna för datorn bara hänger sig...

Har besiktning om 1,5 vecka så det börjar brinna lite i knutarna...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kommer inte ihåg exakt hur kablarna ser ut på min, kan du få in bilderna kan jag hjälpa. Annars finns det pdf dokument där exakta slang och kabel-dragningarna är utmärkta.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Tjohooo då har man fått igång hojen! Var i garaget sent inatt och pillade ihop det sista... Nytt batteri, olja och tändstift. Vred på tändningen och den hoppade igång på 3 cylindrar.....sen börjar det läcka olja som tusan. Visade sig att stången till kopplingen som sitter bakom drevkåpan inte satt i, så det var ju lätt åtgärdat. Sen hade jag ju råkat skifta 1:ans och 2:ans tändkablar pga dålig märkning. Sen hoppade den igång så fint. Blev ingen provkörning igår kväll så det tar jag efter helgen. Besiktning kl 14.10 på måndag... På onsdag bär det iväg till Lelleträffen och efter det får man väl riva den igen.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu har hojen gått i 10 mil utan problem! Kommer att använda den som den är i ett antal veckor för att minska den mesta hojabstinensen. Sedan är det dags att riva. Måste bara beställa hem lite delar först...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nu har hojen gått i 10 mil utan problem! Kommer att använda den som den är i ett antal veckor för att minska den mesta hojabstinensen. Sedan är det dags att riva. Måste bara beställa hem lite delar först...

Bra jobbat :tummenupp

Beställde en turbogrenrör av MCX som ska levereras V27. Jag hade ett (för) enkelt sådant sedan tidigare som jag inte vill använda. Bild på det nya nedan, som är rätt rent flödesmässigt.
 

Bifogat

  • header.jpg
    header.jpg
    69.7 KB · Visningar: 164

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bra jobbat :tummenupp

Beställde en turbogrenrör av MCX som ska levereras V27. Jag hade ett (för) enkelt sådant sedan tidigare som jag inte vill använda. Bild på det nya nedan, som är rätt rent flödesmässigt.

Är det förskjutet i sidled så du ska få plats med ett större filter?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har nu kört över 50 mil med hojen och allt funkar kanon. Motorn är kompressionssänkt med en 2 mm cometic-packning och kammarna injusterade. Har fått hem ett nytt bakdäck och nya packboxar till framgaffeln som ska bytas snarast. Det kan vara så illa att jag måste sälja projektet innan jag hinner färdigt. Vill verkligen inte detta men ibland har man inget val. Kombinationen att ha 2 barn, hus, studerande sambo samtidigt som man ska beställa massa saker till turbobygget kommer bara att resultera i att den aldrig blir färdig. Känns som man bara har oavslutade projekt i bagaget. Men familjen går först! Det enda jag vill göra innan är att dra ett par repor på Lunda shootout den 12 augusti. Då hinner den bli nybesiktigad och bytt däck + packboxar. Nu har hojen gått 1900 mil vilket inte är mycket men den stod ju avställd mellan hösten 2007 och våren 2012. Det som saknas till turbosatsen är intercooler, luftfilter, bränsletrycksregulator, alla slangar till bränsle mm även tryckslangen mellan plenum och intercooler(detta kostar ca 7500 kr hos McXpress). Finns heller inget avgassystem men det kan man ju knåpa ihop själv. Jag har allt annat och det är sprillans nytt: Mitsubishi TD04-16T, bränslepump, plenum, oljeslangar till turbon, extrainsprut med box och hårdare kopplingsfjädrar. Får jag ett lämpligt bud så säljer jag allt, annars byggs den vidare. Jag siktar inte mot stjärnorna och ska ha nypris för allt men släng iväg ett bud så får vi se vad jag säger, jag är inte omöjlig. Svårt att buda på något man inte sett i verkligheten... Så här ser det ut enligt bilderna:
 

Bifogat

  • 2012-06-09_00-34-49_928.jpg
    2012-06-09_00-34-49_928.jpg
    238.3 KB · Visningar: 255
  • mail 4.jpg
    mail 4.jpg
    77 KB · Visningar: 248

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tråkigt att du kanske behöver sälja men mycket klokt att prioritera familjen. Lycka till oavsett du säljer eller färdigställer och behåller hojen :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Den är jävligt snygg den hojen! Hade jag haft kulorna så hade jag nappat (och sambon inte hade dödat mig om jag skaffade en till hoj)! Tror inte du får svårt att sälja den.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har nu fått en intressent. Jag kommer hålla hojen åt honom ett par veckor till han kollat på den men han lät ganska säker... Kommer även byta däck och packboxar innan så allt är ok. Är det någon annan som är intresserad får ni gärna höra av er ändå ifall han ångrar sig.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu är bygget till salu igen då den andra köparen backade. Säljer antingen allt komplett eller kan även tänka mig att sälja turbosatsen löst. PM:a bud. Grejorna ligger på annonssidan. Jag är bortrest till 29/7 och kommer sälja till den som bjuder högst.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Finns det någon som vill köpa enbart turbosatsen så är det intressant. Då kan jag behålla hojen och bygga lite annat på....
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har nu fått en köpare på turbosatsen och kommer ev behålla hojen och bygga något annat på den. Jag vill i alla fall byta bort mina kåpor och tank mot ett silverfärgat sådant.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Turbosatsen såld och ska skickas imorrn. Bygget fortsätter i annan skepnad framöver...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hojen har nu återuppstått i annan skepnad:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?261434-Gixxerfighter-1000-03-budgetbygge&highlight=

Blir en streetfighter och eftersom den fortfarande kompsänkt så kan man bygga i lugn och ro. Men det blir ett riktigt snikbygge och kommer bygga allt i budgetvarianten... Fick tag i en garretturbo från saab 9000(tb2531) och räcker säkert till för lite över 200 hk. Bytte till mig den mot lite alkoholhaltiga drycker och den har kostat mig ca 280 kr...
 

Bifogat

  • mail.jpg
    mail.jpg
    70.1 KB · Visningar: 118
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top