Man dog av huvudskador i hjälmprotest

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Jag undrar hur det känns att åka i 90km/h och få en flyga i ansiktet:S För att inte tala om blåsten i över 150km/h.

Seriöst hur korkad är man inte om man protesterar mot hjälm? Billigare livs försäkring får du inte inom hoj världen
 

tkdrille

Guest
Mannen som dog lär ju inte känna så värst mycket. Och hans polare kände nog inte så mycket heller då de tänkte fortsätta protesterna.
Men vi var inte bättre förr i tiden. Igentligen inte så bra heller idag då vårt enda krav är hjälm.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jag undrar hur det känns att åka i 90km/h och få en flyga i ansiktet:S För att inte tala om blåsten i över 150km/h.

Flugor i ansiktet kan man få trots hjälm. Öppen hjälm, eller t.o.m integralhjälm med öppet visir, möjliggör detta. För att slippa få insekter och dylikt i ögonen används lämpligen någon form av glasögon eller goggles.

Seriöst hur korkad är man inte om man protesterar mot hjälm? Billigare livs försäkring får du inte inom hoj världen

De protesterar knappast mot hjälm, utan mot hjälmTVÅNG. Jag stödjer deras protest då jag inte ser några former av tvång på individnivå som positivt. Däremot kan jag tänka mig restriktioner för i vilken mån försäkringar och socialförsäkringssystem ska täcka kostnaderna då någon skadar sig pga. avsaknad av hjälm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Han dog när han sysslade med nått han trodde på. Och det måste väl betraktas som ett bra avslut på livet. :tummenupp
Jag delar inte hans åsikt men jag respekterar den.
Jag hade en vän som dog efter en lättare krock med bil. Inga synliga yttre skador. Men han slog huvudet i vänster fönsterstolpe och dog av blödningen under skallbenet.
Efter det använde jag hjälm i bil ett tag. :tummenupp
Men nu flera år efteråt så har jag slutat med hjälm i bil. :confused:
Varför?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Efter det använde jag hjälm i bil ett tag. :tummenupp
Men nu flera år efteråt så har jag slutat med hjälm i bil. :confused:
Varför?

Det är inte varje dag man stöter på en vardagsbilist med hjälm på huvudet. Jag såg en äldre herre i Luleå för lite mer än 10 år sedan. Han bar en cykelhjälm på huvudet i körandes i sin bil. Det är sådant man reagerar på. Hur reagerade din omgivning när du använde hjälm i bilen? Själv drog jag fram kameran och bad min kusin som var förare att vända tillbaka. Förevigade ögonblicket vid ett trafikljus. Tyvärr har jag slavat bort bilden.

Sedan får man nog ta hänsyn till vilket land man protesterar mot den här lagstiftningen. USA är inte direkt känt för att acceptera överstatliga regler när det kommer till hjälmtvång och restriktioner i vapenlagstiftningen etc normalt sätt. Den här artikeln som många andra tyder på semestertider bland journalisterna.

I det här landet är det väl bara de kriminella mc-gängen som ser det som en rättighet att slippa hjälm med läkarintyg. Vi andra finner oss i att bära hjälm. Ytterst få skulle nog sätta oss på en motorcykel utan en hjälm på huvudet.

Tycker ni att det är en ursäkt att inte ha hjälm på huvudet om ni bodde i ett land med riktigt varmt klimat med stekande sol och nästan ingen vind hela dagarna och ni kryssade fram i låg fart. Alltså inga öppna landsvägar där fartvinden kyler ner en lite?
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Bara namnet på föreningen som organiserade protesten.

American bikers aimed towards education

Direkt översatt:

Amerikanska bikers som syftar till utbildning

WHAAAT???
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jag får bara en tanke i huvudet: Darwinism.

Potentiell autodarwinism t o m om nu inte gubben ynglat av sig. Då faller det platt. Någon form av evolution kan det kanske ändå bli fråga om mtp namnet:

"American bikers aimed towards education" - klubben där man lär sig vad civilisationen samlat på sig i kunskap den hårda vägen - genom egen erfarenhet. Kommer de andra i klubben ta lärdom av hans bromsteknik och bli bättre på hård inbromsning nu? :fattartil
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kom hem igår från Holland, där 25km/h moppar ej har hjälmtvång. Och inga förare har därmed hjälm. Såg inte en cykelhjälm på en vecka, dock har ju förare av "motorcyklar" hjälm såklart, det är inget u-land direkt.

Att köra lägsta klassen av moppe i sverige med hjälm är ovärdigt. Att cykla med hjälm är ovärdigt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
De protesterar knappast mot hjälm, utan mot hjälmTVÅNG. Jag stödjer deras protest då jag inte ser några former av tvång på individnivå som positivt. Däremot kan jag tänka mig restriktioner för i vilken mån försäkringar och socialförsäkringssystem ska täcka kostnaderna då någon skadar sig pga. avsaknad av hjälm.

På denna punkt kan jag hålla med.
ABS-tvång (om det nu blir av?) är en annan mystisk skit man ska ha SBP-ångest för kanske?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top