MacBook Pro vs Air

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett litet missöde resulterade i att min MacBook Pro 15" gick sönder i skärmen. Ett skärmbyte blev nödvändigt men omotiverat dyrt. Nu överväger jag på om jag ska ersätta den med en mindre MacBook Pro 13" eller en MacBook Air 13".

Anledningen att jag funderar på att byta ner mig är att en 13" är mer portabel om man är ute och reser. Nackdelen med en Air är dess lilla hårddisk på 250 GB. Men det finns ju externa hårddiskar. Cd-läsare kan man ju köpa till en Air externt. Jag använde läsaren ytterst sällan till att bränna ner bilder och annat på min Pro.

Någon som har använt både en Air och en Pro som kan delge dig av sina erfarenheter. Några större kvalitetsskillnader på skärm och tangentbord etc?

Jag är osäker på hur många som läser datorforumet så jag lägger inlägget här. En moderator får flytta tråden om det bedöms nödvändigt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ett alternativ är annars att själv köpa skärm och byta, blir betydligt billigare än att låta firma göra det och är oftast inte så svårt.

Har dock enbart gjort det på PC, men fugans 15" Acer kostade 50 pund + 20 pund frakt och det var inte särskilt svårt att byta. Just det stället jag handlade på (http://www.laptopscreenonline.com/) verkar dock enbart ha 13" skärm till Mac Pro men det finns kanske på andra ställen. Fördelen med engelsk sida mot amerikansk var att hålla sig inom eu och därmed slippa moms och tull (priserna diffade ändå inte så mycket)

Med viss reservation för att min MacBook Pro inte har skruvar på samma ställe som frugans PC, vet inte om dom är limmade kring skärmen eller om det bara är klickfästen, hoppas och tror på det senare...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Guider finns på iFixit.com :tummenupp

Jag skulle säga att vilken du ska köpa beror på vad du ska ha den till. Flyttar du runt datorn mycket, åker omkring, surfar, skriver, inga tunga applikationer, då kör du Air. Annars Pro.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Läste att billigaste Pron ger mer prestanda än airen, för bara en spottstyver mer. Men visst, en air är ju mindre.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.youtube.com/watch?v=0iS7pBOFz8A

Min MacBook Pro 17" är fem år gammal i november, det "härliga" med den är att ALLT (förutom skärmstorlek) är bättre på nya Air - jag som alltid tänkt att en Air skulle vara ett nerköp, men icke :)

senaste Air-versionen är ett riktigt duktigt lyft för den tunna lilla saker, antar Apple lärt sig en hel del iochmed senaste årens forskning, utveckling av erfarenhet av iPhone och iPad som numera Air fått ta del av.

Air säger jag, och glöm för tusan inte att satsa på 4Gb, RAM (m.m.) går inte att uppgradera i efterhand. SSD hårddiskarna är dessutom sjukt underbara och börjar bli vettigt prissatta!



Blir Pro'n en server/hemmabio inkopplad till TV'n numera tro? :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min Pro blir inlöst. Får ut reparationskostnaden i kontanter. Alltså upp till mig att avgöra om det är värt att reparera eller byta ut datorn. Jag ser ingen anledning att lägga ett par tusenlappar på en dator som åkt i backen påslagen. Risken är att även hårddisk och annat tagit stryk även om fallet inte var så högt. Bakstycket fick sig en smäll så det gick inte att stänga skärmen. Ska man laga den måste man byta även det.

Jag satt och läste lite reviews på nätet på min IPhone. Air verkar ha fått väldigt fina omdömen. Det har även Pro versionerna fått. Köper jag en Air så är det 250 GB versionen av 13" som gäller. Även det är i minsta laget, men det går ju att lösa med externa hårddiskar. Det verkar dock vara leveransproblem på 13" Air. Undra om det går snabbare om man väljer en snabbare processor? Kostar ca 900 kr extra. Får kolla upp det.

Jag är beredd att prova på något nytt efter att ha haft både Powerbook och MacBook Pro i 15" versioner ett antal år. Är dock inte beredd att gå tillbaka till PC och Windows. Där går gränsen. Fanns goda skäl varför man övergav Windows baserade system. Hatade alla konfigurationsproblem och konflikter mellan olika program.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Det ryktas om uppdaterade cpu:er till pro:n innan septembers slut. Värt att vänta på dessa således. Den största nackdelen med air är: max 4gb internminne. Som pc-användare (= alltid i behov av mer ram) har jag svårt att se det som särskilt framtidssäkrat, så till den grad att jag inte skulle köpa en air av den anledningen.

Jag bidar min tid och ser fram emot a) upphottad air i början av 2012 eller b) en mer slimmad pro vid samma tidpunkt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
http://www.youtube.com/watch?v=0iS7pBOFz8A

Min MacBook Pro 17" är fem år gammal i november, det "härliga" med den är att ALLT (förutom skärmstorlek) är bättre på nya Air - jag som alltid tänkt att en Air skulle vara ett nerköp, men icke :)

senaste Air-versionen är ett riktigt duktigt lyft för den tunna lilla saker, antar Apple lärt sig en hel del iochmed senaste årens forskning, utveckling av erfarenhet av iPhone och iPad som numera Air fått ta del av.

Air säger jag, och glöm för tusan inte att satsa på 4Gb, RAM (m.m.) går inte att uppgradera i efterhand. SSD hårddiskarna är dessutom sjukt underbara och börjar bli vettigt prissatta!

Blir Pro'n en server/hemmabio inkopplad till TV'n numera tro? :)

Ja, om en ny Air vore sämre än en FEM ÅR äldre dator vore det väl märkligt? Jämförelsen haltar. Jämför ny Air och ny Pro och se vad man får för pengarna istället.

Det händer en del på fem år. Det händer en del på ETT år.

Jämför 2011 års Pro med Sandy Bridge med 2010-års Pro så ser man att prestandan är 50% bättre. Eller mer.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag satt och läste lite reviews på nätet på min IPhone. Air verkar ha fått väldigt fina omdömen. Det har även Pro versionerna fått.

Jag har aldrig läst en Apple-review där produkten blivit sågad.

Däremot läste jag nånstans om att Airen var lit seg, men dom kom fram till att det var positivt :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns en guide hur man byter hdd på airen till större på ifixit tror jag det va :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jämför 2011 års Pro med Sandy Bridge med 2010-års Pro så ser man att prestandan är 50% bättre. Eller mer.

Å andra sidan kan jag fortfarande spela moderna spel på min dator från januari 2005, det har inte hänt överdrivet mycket de senaste fem åren skulle jag säga... ;)

Allt är ju beroende av användningsområde. Jag hade själv lagt pengarna på en Air eftersom jag inte behöver kraften men mer än gärna skulle haft smidigheten. Nu är det ju inte ett val jag behöver göra dock... :(

Finns en guide hur man byter hdd på airen till större på ifixit tror jag det va :tummenupp

Den guide som inte finns på ifixit behövs inte. :tummenupp
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Å andra sidan kan jag fortfarande spela moderna spel på min dator från januari 2005, det har inte hänt överdrivet mycket de senaste fem åren skulle jag säga... ;)

På den tekniska sidan har det hänt massor på 5 (6) år.
Däremot har eländet med portning av spel gjort att man kan ha en gammal slöhäck och ändå spela nya spel.
(Men dom ser också ut att var 5-6år gamla.)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
På den tekniska sidan har det hänt massor på 5 (6) år.
Däremot har eländet med portning av spel gjort att man kan ha en gammal slöhäck och ändå spela nya spel.
(Men dom ser också ut att var 5-6år gamla.)

Visst har hårdvaran gått framåt men så länge man inte CAD:ar eller rendrerar en massa 3D så behöver man inte i närheten av så mycket kraft som finns i en ny dator idag. Everyday-mjukvaran är fortfarande riktigt low-end.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Visst har hårdvaran gått framåt men så länge man inte CAD:ar eller rendrerar en massa 3D så behöver man inte i närheten av så mycket kraft som finns i en ny dator idag. Everyday-mjukvaran är fortfarande riktigt low-end.

Nej, men man märker skillnaden när man redigerar lite roliga klipp, att det inte längre tar 45 timmar att göra en xvid ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fortsätt gärna komma med synpunkter. Lutar som sagt åt en Air. Det är rätt stor skillnad på 1,3 kg och 2 kg vikt och att man gjort Air så slimmad gör den ännu smidigare att ta med sig. Prestandan räcker mer än väl för mina behov. Sedan kanske man får mest prestanda för pengarna i en Pro. Sista order är dock inte sagt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nej, men man märker skillnaden när man redigerar lite roliga klipp, att det inte längre tar 45 timmar att göra en xvid ;)

Eftersom jag har laddat upp exakt två YouTube-klipp i mitt liv känns det som att det quittar (båda två å andra sidan professionellt framställda på 16-core-PC:s, det gick fort att rendrera, my god!). Jag förstår vad du menar men filmredigering hamnar för mig i kategorin "görs på den stationära".

Fortsätt gärna komma med synpunkter. Lutar som sagt åt en Air. Det är rätt stor skillnad på 1,3 kg och 2 kg vikt och att man gjort Air så slimmad gör den ännu smidigare att ta med sig. Prestandan räcker mer än väl för mina behov. Sedan kanske man får mest prestanda för pengarna i en Pro. Sista order är dock inte sagt.

Stick in på Janssons Data (de finns väl kvar än nere på Kullagatan?) och hårdtesta, det är det bästa egentligen - om du nu inte redan har gjort det.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Om portabilitet (?) är prio #1 så ska du givetvis tjacka air:en. 65% av vikten på en pro. Ruggigt bra batteri så du slipper släpa på laddaren för en dags jobb.

Hur mycket prestanda behöver man om man ändå bara ska jobba liksom? :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Stick in på Janssons Data (de finns väl kvar än nere på Kullagatan?) och hårdtesta, det är det bästa egentligen - om du nu inte redan har gjort det.

De finns kvar. Numera är det en Applestore eller vad man nu kallar dem. Var inne där senast i eftermiddags och testade lite. Men det är rätt svårt att få en uppfattning genom att starta upp lite program och vrida och vända på datorn och syna specifikationer mot varandra. En ren pappersprodukt. Hårddisken på Air gjorde att programmen var startsnabba, men väl igång kändes en Pro lite effektivare, men vi talar om rätt små nyanser. Knappast avgörande för en lekman som en själv.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om portabilitet (?) är prio #1 så ska du givetvis tjacka air:en. 65% av vikten på en pro. Ruggigt bra batteri så du slipper släpa på laddaren för en dags jobb.

Hur mycket prestanda behöver man om man ändå bara ska jobba liksom? :)

När man inser att prestanda räcker börjar man titta på andra prioriteringar som portabilitet. Samtidigt vill man inte låsa in sig i ett hörn. Air är trots allt rätt avskalad på gott och ont. Men man kan ju köpa tillbehör som tar en runt det om det skulle krävas. Apple har helt klar tänkt till. Jag kan villigt erkänna att jag aldrig hade en tanke på Air när den första generationen släpptes.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du kan köpa min MBA (funderar på att uppgradera), som köptes ny i Februari i år. Uppgraderad till max (RAM, CPU, HDD). 13".

Kanonnöjd med macen, men mycket vill ha mer. :)

12,000?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top